وبلاگ

مزایای ماساژ درمانی برای کمردرد

مزایای ماساژ درمانی برای کمردرد

آیا ماساژ درمانی برای کمردرد مفید است؟ یکی از رایج‌ترین دلایلی که انسان ها به دنبال کمک پزشکی هستند این است که کمردرد حداقل چهار نفر از هر پنج بزرگسال را در مقطعی از زندگی خود آزار می‌دهد. یافتن راهی برای رهایی از این بیماری رایج که می‌تواند باعث ایجاد درد طاقت‌فرسا شود، می‌تواند دشوار باشد.

علیرغم تکنیک های به ظاهر بی پایان و محصولاتی که به کاهش درد کمر کمک می کنند، بسیاری از افراد تشخیص می دهند که ماساژ درمانی در صدر مداخلات مربوط به کمردرد قرار دارد. از آنجایی که ماساژدرمانگران اغلب با مبتلایان به کمردرد مواجه می‌شوند، دانستن اینکه چگونه افراد را راهنمایی کنید، می‌تواند به طور چشمگیری کیفیت زندگی مشتری را افزایش دهد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مزایای ماساژ درمانی برای کمردرد بپردازیم. با بن کر همراه باشید.

ماساژ درمانی یک طب مکمل و جایگزین (CAM) است که شامل دستکاری بافت های نرم بدن از طریق حرکات دستی تخصصی است. هدف از ماساژ درمانی تأثیرگذاری بر تغییرات سلولی در بافت‌های نرم است که باعث بهبودی، کاهش درد و بهبود سلامت کلی می‌شود. در قسمت تحتانی کمر، ماساژ درمانی بر سیستم‌های ماهیچه‌ای و اسکلتی در لایه‌های سطحی و عمیق تأثیر می‌گذارد تا بهبودی و کاهش درد را تقویت کند.

تا زمانی که اسناد تاریخی در مورد این موضوع وجود داشته باشد، ماساژ درمانی روشی مطلوب برای تسکین کمردرد بوده است. با این حال، یک مطالعه به تأثیر ماساژ در کمک به این مشکل پرداخت. مطالعه‌ای که توسط مرکز ملی طب مکمل و جایگزین ایالات متحده تامین شده است که در Annals of Internal Medicine منتشر شده، اثربخشی ماساژ درمانی را برای کمردرد مزمن ارزیابی کرده است.

در این مطالعه، بیش از ۴۰۰ شرکت‌کننده مبتلا به کمردرد مزمن، یا ماساژ هفتگی کل بدن را برای آرامش و یا ماساژ هفتگی متمرکز بر مشکلات عضلانی خاص اطراف کمر و باسن و یا  مراقبت‌های معمول دریافت کردند. کسانی که تحت مراقبت قرار می‌گیرند معمولاً داروهای ضد درد یا شل‌کننده‌های عضلانی مصرف می‌کنند، به پزشکان یا کایروپراکتیک‌ها مراجعه می‌کنند، فیزیوتراپی دریافت می‌کنند یا به سادگی هیچ کاری انجام نمی‌دهند. محققان دریافتند که هر دو نوع ماساژ درمانی در تسکین کمردرد بسیار موثرتر از مراقبت های معمول هستند. پس از ده هفته موارد زیر گزارش شد:

  • ۳۶ درصد از بیمارانی که به طور هفتگی ماساژهای آرام بخش کل بدن دریافت می کردند، گفتند که درد آن ها تقریباً یا به طور کامل از بین رفته است.
  • ۳۹ درصد از بیمارانی که ماساژ هفتگی روی مشکلات عضلانی خاص در ناحیه کمر و باسن دریافت می‌کردند، گفتند که درد آن ها تقریباً یا به طور کامل از بین رفته است.
  • فقط ۴ درصد از بیمارانی که مراقبت های معمول را دریافت می کردند، گفتند که درد آن ها تقریباً یا به طور کامل از بین رفته است.

نکاتی برای پیشگیری از کمردرد

علاوه بر ماساژ، درمانگران همچنین می توانند به مراجعان خود در جلوگیری از عود کردن کمردرد کمک کنند.

 

نکاتی برای پیشگیری از کمردرد

 

توصیه های زیر می تواند به جلوگیری از بازگشت کمردرد کمک کند:

سیگار را ترک کنید

به نظر می رسد که سیگار کشیدن هر بیماری شناخته شده از جمله کمردرد را بدتر می کند. موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی گزارش داد که سیگار کشیدن می‌تواند جریان خون و اکسیژن به دیسک‌ها را محدود کند که می‌تواند باعث تحلیل سریع‌تر دیسک‌ها شود.

علاوه بر این، سیگار کشیدن در واقع خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد و سرفه های مرتبط با سیگار نیز ممکن است باعث کمردرد شود. زیرا سیگار مانع گردش خون می شود. تعداد سال های سیگار کشیدن عاملی است که بیشترین ارتباط را با کمردرد مزمن دارد.

حرکت

چه پشت فرمان، چه جلوی کامپیوتر، چه فقط در حال تماشای تلویزیون، نشستن طولانی مدت یکی از بدترین وضعیت ها برای کمر است. دیسک های ستون فقرات اسفنجی هستند و مهره ها را محافظت می کنند، اما به طور طبیعی خون رسانی ضعیفی دارند. به محض بلند شدن و حرکت، مایع دیسک ها را به گردش در می آورد. از سوی دیگر، نشستن باعث گرسنگی دیسک‌های مایع می‌شود و آن‌ها را در برابر آسیب آسیب‌پذیر می‌کند.

کشش و تقویت عضلات مرکزی

اکثر پزشکان موافق هستند که کشش و تقویت منظم عضلات مرکزی مهمترین شیوه زندگی برای پیشگیری از کمردرد است. به مشتریان در یک برنامه کشش و تقویت ایمن با تمرکز بر عضلات پشت، شکم، مایل و ساق پا توصیه کنید.

به درستی بلند کنید

کسانی که برای امرار معاش اجسام سنگین را بلند می کنند به خوبی از اهمیت مکانیک بدن آگاه هستند، اما بقیه ممکن است اینطور نباشند. همیشه عضلات شکم را در حین لیفت درگیر کنید، زانوها را خم کنید، پشت را صاف نگه دارید، از کمر خم نشوید، جسم را نزدیک بدن نگه دارید، وسیله ای را بالاتر از زیر بغل یا پایین تر از زانو نگیرید، چیزی را حرکت ندهید. بیش از ۲۰ درصد از وزن بدن خود را، در حین بلند کردن، نچرخانید، نپیچانید یا نچرخانید، پاها را به سمت وسیله ای که بلند می کنید نشانه بگیرید و فقط با پاها (نه با کمر) تغییر جهت دهید.

کفش‌های مناسب بپوشید

برای جلوگیری از آسیب کمر استفاده از کفش‌های مناسب و طبی و استاندارد بسیار مهم هستند. اگرچه کفش های پاشنه بلند ممکن است مد روز باشند، اما ممکن است انحنای ناحیه کمر یا گردن را افزایش دهند (هیپرلوردوز). این تغییر تراز ستون فقرات استعداد فرد را برای آسیب دیدگی کمر افزایش می دهد.

از آنجایی که آن ها یکی از موثرترین تکنیک ها را برای تسکین کمردرد ارائه می دهند، ماساژدرمانگران در موقعیت ایده آلی هستند تا به مشتریان خود در مورد پیشگیری از آسیب توصیه کنند. با تاکید بر خطرات سیگار کشیدن، نشستن و پوشیدن کفش های پاشنه بلند و در عین حال تشویق به تقویت مناسب کمر و نرمش های کششی است. درمانگران می توانند به طور موثر به مراجعان خود کمک کنند تا از شر کمردرد خلاص شوند.

خودمراقبتی برای کمردرد

ماساژ به شل شدن عضلات سفت و کاهش سفتی عضلات و تاندون ها کمک می کند. تکنیک های ماساژ شامل ترکیبی از حرکات دستی، مانند ورز دادن، کشش، فشرده سازی و یا سر خوردن است که ممکن است از نوازش سبک تا فشار عمیق متغیر باشد. ماساژ معمولا با درمان هایی مانند فیزیوتراپی یا نرمش دستی ترکیب می شود و هدف آن کاهش درد، افزایش فعالیت بدنی و بهبود کیفیت زندگی است.

۱٫      کش آمدن

حرکات کششی یکی از ساده ترین و بهترین راه های پیشگیری از کمردرد است. از بین بردن گرفتگی و تسکین آن قبل از تبدیل شدن به درد، هدف درمانگران ماساژ است. این حرکات کششی کمر را در پایان یک روز کاری یا در بین مشتریان امتحان کنید.

۲٫      کشش اسکات

به حالت چمباتمه دربیایید، در صورت نیاز برای حفظ تعادل، از یک مبل یا چیز دیگری در جلوی خود کمک بگیرید. اگر اسکات کامل برای زانوهای شما زیاد است، شماره ۴ را در این لیست ( چرخش ستون فقرات ) را امتحان کنید.

۳٫      زانو تا سینه

روی زمین دراز بکشید، به شکل یک توپ خم شوید و زانوهای خود را به سمت سینه خود بغل کنید. نگه دارید، نفس بکشید و به آرامی تکان دهید تا احساس سفتی کنید.

۴٫      چرخش ستون فقرات

برخی این کشش را دراز کشیده ترجیح می دهند اما می توان آن را به صورت نشسته نیز انجام داد. با ستون فقرات صاف بنشینید و تا جایی که می توانید در یک طرف بچرخید و به پشت سر خود نگاه کنید و از طرف دیگر تکرار کنید.

در حالی که روی زمین دراز کشیده اید، از حالت خوابیده به پشت، یک پا را از خط وسط بدن بگیرید تا به سمت مخالف استراحت دهید. در طرف دیگر تکرار کنید.

۵٫      آویزان زانو خم

نکته کلیدی در این کشش این است که زانوها را کمی خم کنید تا همسترینگ (عضلات همسترینگ متشکل از سه عضله هستند که در پشت ران یعنی از لگن تا زیر زانو قرار گرفته است. این عضلات باعث می شوند تا زانوها را خم کنید.) از تعادل خارج شود، به جلو خم شوید و آویزان شوید، با ساکروم بالا بیایید، به آرامی تاب بخورید تا احساس سفت شدن داشته باشید.

استخوان خاجی یا ساکروم Sacrum نام یکی از استخوان‌های تشکیل‌دهنده لگن خاصره است که در پایین ستون مهره‌ های کمر، در زیر آخرین مهره کمری قرار گرفته و در پشت لگن، بین دو استخوان کوهانه (بی‌نام، هیپ) قرار دارد. ریشه‌ های عصبی در داخل استخوان خاجی قرار دارند.)

۶٫      جوان سازی کنید

بخشی از خودمراقبتی خوب برای ماساژدرمانگران، زمان دادن به بدن برای تجدید قوا است. اگر می خواهید بدنتان همچنان به شما خدمت کند و به شما اجازه دهد تا کاری را که دوست دارید انجام دهید، به آن فرصت تجدید قوا دهید.

این می تواند یک روز مرخصی اضافی باشد، زمانی که در یک هفته با مشتریان بیشتری کار کرده اید، یا خودتان ماساژ می دهید، یا یک ورزش ترمیمی ساده مانند مورد زیر انجام می دهید.

روی زمین دراز بکشید و پاهای خود را به سمت دیوار بالا ببرید. قبل از اینکه پاهای خود را از دیوار بالا ببرید تا جایی که می توانید به دیوار نزدیک شوید. این تمرین ترمیمی برای کمردرد یا زمانی که احساس خستگی می کنید مفید است.

اثرات ماساژ درمانی برای کمردرد

اثرات ماساژ درمانی می تواند جسمی و روانی باشد. در قسمت پایین کمر، ماساژ رگ‌های خونی، رشته‌های کلاژن، بافت ماهیچه‌ای و تاندون و سلول‌های عصبی را تحریک می‌کند و ممکن است یک یا چند مورد از تغییرات زیر را ایجاد کند:

  1. سفتی عضلات و تاندون ها را کاهش دهید
  2. بهبود خاصیت ارتجاعی بافت و افزایش دامنه حرکتی مفاصل
  3. کاهش التهاب و تورم در بافت های نرم
  4. کاهش تشکیل بافت اسکار
  5. بر جریان خون در عضلات تأثیر می گذارد که به نوبه خود باعث تبادل مواد مغذی و حذف سموم و کاهش درد می شود.

ماساژ همچنین سطح اندورفین، سروتونین و دوپامین را افزایش می‌دهد: هورمون‌هایی که به کاهش درد، تنظیم خواب و خلق و خوی کمک می‌کنند و باعث آرامش می‌شوند.

در حالی که بیماران معمولاً ماساژ درمانی برای کمردرد را به عنوان یک انتخاب شخصی انتخاب می کنند، برخی از ارائه دهندگان مراقبت های اولیه ممکن است بیماران خود را برای مدیریت کمردرد به یک ماساژ درمانگر ارجاع دهند.

انواع رایج ماساژ برای درمان کمردرد

نقاط ماشه ای نوارهای کشیده ای از بافت عضلانی هستند که بسیار حساس هستند و هنگام تحریک باعث ایجاد درد می شوند. بسته به اهداف درمانی، انواع مختلفی از ماساژ درمانی ممکن است در نظر گرفته شود. هر نوع ماساژ بر اساس اصول متفاوتی عمل می کند تا بافت را دستکاری کرده و اثرات مورد نظر را ایجاد کند.

 

انواع رایج ماساژ برای درمان کمردرد

 

در حالی که برخی از تکنیک ها از فشار و ضربه های سبک استفاده می کنند، برخی دیگر از گرما یا ورز دادن عمیق تر برای تحریک لایه های داخلی بافت استفاده می کنند. ماساژدرمانگرهای حرفه ای در انواع تکنیک ها آموزش دیده اند و گاهی اوقات ممکن است از ترکیبی از تکنیک ها برای ارائه درمان ماساژ استفاده کنند.

۱٫      ماساژ عصبی عضلانی یا درمان نقطه ماشه ای

ماساژ عصبی عضلانی نوعی درمان عملی است که نقاط ماشه ای میوفاشیال را در زیر پوست هدف قرار می دهد، که فرض می شود مسئول درد اسکلتی عضلانی هستند. این نقاط ماشه ای نوارهای کشیده ای از بافت عضلانی هستند که بسیار حساس هستند و هنگام تحریک درد ایجاد می کنند.

در درمان کمردرد، درمانگر نقاط ماشه ای را در پشت، باسن و ران شناسایی می کند. این باندها به مدت ۳۰ ثانیه تا ۲ دقیقه محکم با انگشت شست، یکی یکی فشار داده می شوند. شدت فشار اعمال شده برای یک تجربه قابل تحمل و راحت کنترل می شود. دنباله فشرده سازی چندین بار در تمام نقاط ماشه تکرار می شود.

ماساژ،  نقطه ماشه ای سفتی را در بافت های عضلانی تسکین می دهد و فیبرها را از طریق فشرده سازی و آرامش متوالی شل می کند. آزاد شدن تنش در فیبرهای عضلانی، جریان خون جدید را تشویق می کند و باعث بهبودی می شود.

درمان نقطه ماشه ای ممکن است در درمان کمردرد حاد ناشی از بافت عضلانی مفید باشد.

۲٫      ماساژ سوئدی

در ماساژ سوئدی، درمانگر به عضلات کمر، ران و ساق پا توجه می کند تا به تسکین کمردرد کمک کند. ماساژ سوئدی از طریق ضربات طولانی مکرر، ورز دادن و تکنیک‌های بلندی که گردش خون را تشویق می‌کند، بافت‌ها را شل می‌کند و سفتی را از بین می‌برد، باعث آرامش بافت‌های نرم می‌شود.

برای کمردرد، بیمار رو به پایین دراز می کشد و درمانگر به عضلات پشت، همسترینگ و عضلات ساق پا توجه می کند. سلامت عضلات همسترینگ و ساق پا نقش مهمی در تقویت قدرت کمر دارند و افزایش طول این گروه های عضلانی می تواند به بهبود کمردرد کمک کند.

ماساژ سوئدی ممکن است به کاهش تشکیل بافت اسکار، اصلاح تون عضلانی و افزایش طول و انعطاف پذیری عضلات کمک کند. این ماساژ همچنین برای کاهش التهاب و استرس عاطفی و بهبود سلامت کلی شناخته شده است. ماساژ سوئدی ممکن است به درمان کمردرد مزمن منشأ در ناحیه کمری خاجی (بخش نخاعی L5-S1) کمک کند.

۳٫      ماساژ سنگ داغ

ماساژ سنگ داغ نوعی درمان آرامش‌بخش و شفابخش است که شامل قرار دادن سنگ‌های بازالت گرم شده در نقاط خاصی از بدن یا حرکت دادن آن‌ها بر روی پوست است. سنگ ها با قرار دادن آن ها در آب داغ گرم می شوند.

برای کمردرد، بیمار رو به پایین دراز می کشد و سنگ های گرم شده را در دو ردیف در دو طرف ستون فقرات قرار می دهند و سپس یک سنگ داغ بزرگ روی ساکروم (بالای باسن) قرار می دهند. تعداد سنگ های استفاده شده بر اساس صلاح دید درمانگر است. سپس پشت هر ران، ساق پا و پا با یک سنگ گرم که با روغن ماساژ روغن کاری شده است، ماساژ داده می شود.

گرمای ناشی از سنگ ها باعث آرامش عضلات و بافت نرم می شود و گرفتگی و اسپاسم عضلانی را کاهش می دهد. گرما درمانی از سنگ ها همچنین جریان خون را بهبود می بخشد، اکسیژن را در سلول ها افزایش می دهد و به ترشح سموم کمک می کند. ماساژ سنگ داغ ممکن است به شل شدن بافت های همبند سفت و درمان کمردرد ناشی از کشیدگی عضلات و رگ به رگ شدن رباط کمک کند.

۴٫      ماساژ یوگا

این تکنیک ماساژ که با نام ماساژ یوگا تایلندی یا ماساژ تایلندی نیز شناخته می شود، فواید حرکات کششی ملایم یوگا را با ضربات ماساژ ترکیب می کند. ماساژ در طول خطوط انرژی یا نواحی خاص بدن انجام می شود. برای درمان کمردرد، ماساژ یوگا با هدف بلند کردن عضلات پشت، باز کردن باسن و شل کردن عضلات همسترینگ انجام می‌شود. بیمار حرکات کششی یوگای غیرفعال را برای طولانی‌تر کردن کمر انجام می‌دهد، در حالی که درمانگر نواحی خاصی را در قسمت پایین کمر و یا ران ها ماساژ می‌دهد تا استرس‌ها را کاهش داده و بافت‌ها را آرام کند.

ماساژ یوگا ممکن است به بهبود وضعیت بدنی و هم ترازی و ایجاد قدرت در بافت های همبند کمک کند. انعطاف پذیری مفاصل و ماهیچه ها از طریق کشش کمر و ضربات ماساژ به طور همزمان بهبود می یابد. ماساژ یوگا ممکن است به کاهش سفتی و درد عضلات پشت به دلیل سبک زندگی کم تحرک کمک کند.

۵٫      شیاتسو

ماساژ شیاتسو یک درمان بدن ژاپنی است که با اعمال فشار عمیق و محکم در امتداد خطوط انرژی خاص یا نصف النهارها در بدن با استفاده از انگشتان، شست‌ها، آرنج‌ها و یا زانوها به بهبودی کمک می‌کند.

برای کمردرد و سیاتیک، بیمار رو به پایین دراز می کشد و مثانه ماساژ داده می شود که از بالای سر تا کف هر پا امتداد دارد. شیاتسو با بهبود گردش خون و رهاسازی سموم باعث آرامش بافت عمیق می شود.

این تکنیک ممکن است به درمان کمردرد مزمن، کمردرد ناشی از آرتروز و کمردرد و پا درد ناشی از سیاتیک کمک کند. این تکنیک همچنین با بهبود تعادل انرژی (چی) و کاهش خستگی، احساس سلامتی عمومی را فراهم می کند.

عوارض جانبی ماساژ درمانی برای کمردرد

به ندرت، برخی از افراد ممکن است پس از جلسه ماساژ خود علائم تشدید یا علائم جدیدی را تجربه کنند. در مطالعه ای که شامل ۱۰۰ شرکت کننده بود، تقریباً ۱۰ شرکت کننده عوارض جانبی کوتاه مدتی را تجربه کردند که شامل ترکیبی از این موارد بود:

  • کبودی
  • سردرد
  • خستگی یا خستگی
  • افزایش درد در نواحی ماساژ داده شده

برای اکثر افراد، این عوارض جانبی بر فعالیت‌های عادی در خانه و یا محل کار تأثیر نمی‌گذارند و معمولاً در یک یا دو روز پس از ماساژ برطرف می‌شوند.

احتمال عوارض بعد از ماساژ معمولاً به ۱۰ مورد بستگی دارد:

  • توانایی بیمار در برابر تحمل فشار وارد شده در طول ماساژ
  • شدت نیروی اعمال شده توسط درمانگر
  • تحمل بیمار در برابر درد و کبودی
  • برخی از افراد نیز ممکن است به روغن ماساژ دچار آلرژیک شوند.

ارتباط مداوم بین ماساژدرمانگر و بیمار در طول جلسه ماساژ می تواند به کاهش خطر عوارض جانبی یا افزایش موقت علائم کمک کند. درد تجربه شده در حین ماساژ باید همیشه در محدوده قابل تحمل باشد.

موارد منع ماساژ درمانی برای کمردرد

هنگامی که درد ستون فقرات به دلیل سرطان متاستاتیک رخ می دهد، ماساژ توصیه نمی شود. وجود برخی بیماری‌های زمینه‌ای خاص و یا نوع ماساژ انجام شده ممکن است برای برخی افراد عوارض جانبی جدی یا خطرات بالقوه سلامتی ایجاد کند.

ماساژ سنگ داغ ممکن است برای افرادی که حساسیت آن ها به گرما و سرما مختل شده است یا مبتلایان به بیماری های التهابی مانند نوروپاتی دیابتی، آرتریت روماتوئید و مولتیپل اسکلروزیس (یا ام اس، بیماری که در آن سیستم ایمنی بدن غلاف محافظی را که اعصاب را می پوشاند از بین می برد. این اختلال باعث به وجود آمدن ارتباط میان مغز و بقیه اعضای بدن می شود) یا جراحات سوختگی مناسب نباشد.

ممکن است در دوران نقاهت از بیماری های قلبی، ماساژ توصیه نشود. ماساژ درمانی در افراد مبتلا به سرطان متاستاتیک (سرطانی که می تواند از محل منشاء به سایر قسمت های بدن سرایت کند) به خصوص در اطراف ناحیه تومور توصیه نمی شود.

در حالی که ماساژ قبل از تولد توسط یک متخصص آموزش دیده برای بارداری بی خطر در نظر گرفته می شود. تحریک برخی از نقاط و فشار آن ها و استفاده از اسانس های خاص به ندرت ممکن است باعث زایمان شود.

برای ارائه درمان، مشورت با یک ماساژدرمان دارای مجوز و با تجربه بسیار مهم است. یک درمانگر دارای مجوز آموزش های ویژه ای در زمینه ماساژ درمانی دارد و می تواند نوع ماساژ مورد نیاز برای نوع خاص مشکل کمر را توصیه کند. فیزیوتراپیست ها و کایروپراکتیک ها نیز ممکن است آموزش های ویژه ای در زمینه ماساژ درمانی داشته باشند.

در این مقاله از بن کر به بررسی مزایای ماساژ درمانی برای کمردرد پرداختیم و بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، دانستیم که این ماساژ خواص درمانی زیادی دارد. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله  شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. ممنون که با بن کر همراه بودید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *