وبلاگ

ماساژ درمانی و تاثیر آن در کاهش پرخاشگری

ماساژ درمانی و تاثیر آن در کاهش پرخاشگری

رفتار پرخاشگرانه در بین کودکان و نوجوانان رو به افزایش است و بسیار نگران کننده است. این موضوع باید توسط والدین، معلمان، کارکنان مراقبت های بهداشتی و سایر بزرگسالان درک شود. در حالی که ماساژ درمانی جایگزینی برای روان درمانی یا سایر کمک های پزشکی در نظر گرفته نمی شود، اما برای کمک به کاهش پرخاشگری در جوانان مبتلا به رسمیت شناخته می شود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مزایای ماساژ درمانی و تاثیر آن در کاهش پرخاشگری بپردازیم. با بن کر همراه باشید.

کودکان سه یا چهار ساله می توانند رفتار پرخاشگرانه از خود نشان دهند. والدین و سایر بزرگسالانی که این رفتار را مشاهده می کنند ممکن است نگران باشند. با این حال، آن ها اغلب امیدوارند که کودک آن را بیشتر کند.

پرخاشگری در کودکان می تواند شبیه به این موارد باشد: عصبانیت، ضربه زدن، لگد زدن یا گاز گرفتن، قلدری، حملات کلامی، یا تلاش برای کنترل دیگران از طریق تهدید یا خشونت.

عواملی که خطر رفتار خشونت آمیز را افزایش می دهند

مطالعات تحقیقاتی به این نتیجه رسیده اند که ترکیبی از علل منجر به خطر رفتار پرخاشگرانه در کودکان و نوجوانان می شود.

این عوامل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  1. قربانی آزار یا قلدری بودن
  2. مشاهده خشونت در خانه یا اجتماع
  3. قرار گرفتن در معرض خشونت در رسانه ها (تلویزیون، فیلم، بازی های ویدیویی)
  4. سلاح گرم در خانه
  5. عوامل استرس زا خانوادگی و محیطی (فقر، طلاق، تک فرزندی، بیکاری، از دست دادن حمایت خانواده)
  6. آسیب مغزی در نتیجه ضربه به سر

کودکان با عوامل خطر متعددی که رفتارهای نگران کننده ای از خود نشان می دهند باید ارزیابی شوند. مراقب آن ها باید یک ارزیابی جامع توسط یک متخصص بهداشت روان واجد شرایط را ترتیب دهد. مداخله زودهنگام اغلب می تواند کمک کند.

درمان ها معمولاً بر کمک به کودک برای کنترل خشم تمرکز دارند. عصبانیت و ناامیدی را به درستی ابراز کنند، مسئولیت اعمال خود را بر عهده بگیرند. و عواقب آن را بپذیرید. علاوه بر این، تعارضات خانوادگی، مشکلات مدرسه و مسائل اجتماعی نیز باید توسط مداخله گر مورد توجه قرار گیرد.

مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که در صورت کاهش یا حذف عوامل خطرناک با مداخله مناسب می توان رفتار پرخاشگرانه را کاهش داد یا حتی از آن پیشگیری کرد. مهمتر از همه، تلاش ها باید در جهت کاهش چشمگیر قرار گرفتن کودکان و نوجوانان در معرض خشونت در خانه، جامعه و از طریق رسانه ها باشد.

علاوه بر این، راهبردهای زیر می توانند رفتار پرخاشگرانه را کاهش دهند:

  1. پیشگیری از کودک آزاری و قلدری
  2. شناسایی اولیه و برنامه های مداخله برای جوانان پرخاشگر
  3. نظارت بر مشاهده خشونت توسط کودک در طول مدت زمان استفاده از صفحه نمایش، از جمله اینترنت، تبلت، تلفن های هوشمند، تلویزیون و فیلم ها.
  4. ماساژ درمانی یا سایر کمک های پزشکی برای کاهش پرخاشگری در جوانان

گرچه دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می شود برخی از کودکان با پرخاشگری مشکل داشته باشند، اما دو دلیل در مجلات معتبر حرفه ای تایید شده است. آن ها استفاده از بازی های ویدئویی خشونت آمیز و تماشای نمایش های تلویزیونی خشونت آمیز هستند.

بازی های ویدیویی دومین بخش بزرگ صنعت سرگرمی است که بیش از ۹۰ درصد از کودکان آمریکایی بازی های ویدیویی انجام می دهند. بازار بازی‌های ویدیویی به رونق خود ادامه می‌دهد و یک مطالعه JAMA Pediatrics اعلام کرد که ۹۰ درصد از بازی‌هایی که دارای رتبه E10+، نوجوانان یا بزرگسالان هستند، خشونتی را به تصویر می‌کشند که اغلب به‌عنوان سرگرم‌کننده به تصویر کشیده می‌شود یا به نحوی توجیه می‌شود که در آن عمل خشونت‌آمیز منفی نیست.

در مقاله ای که در مجله شخصیت و روانشناسی اجتماعی منتشر شده است، روانشناسان کریگ اثرات افزایش دهنده پرخاشگری را قرار گرفتن مکرر در معرض بازی های خشونت آمیز می دانند.

با این حال، مطالعه دیگری در این مقاله نشان داد که، “… حتی قرار گرفتن کوتاه در معرض بازی های ویدئویی خشونت آمیز می تواند به طور موقت رفتار پرخاشگرانه را در همه انواع شرکت کنندگان افزایش دهد.” طبق AskDrSears.com، از هر چهار پسر آمریکایی، یک نفر روزانه یک بازی ویدیویی خشن انجام می دهد.

مطالعه ای که در شماره نوامبر ۲۰۰۸ نشریه Pediatrics منتشر شد، اطلاعات مهمی را در مورد تأثیر بازی های ویدیویی خشونت آمیز بر کودکان نشان داد. پس از ارزیابی عادات بازی های ویدیویی کودکان آمریکایی و ژاپنی و میزان پرخاشگری فیزیکی آن ها علیه یکدیگر، محققان به این نتیجه رسیدند که قرار گرفتن در معرض بازی های ویدیویی خشونت آمیز یک عامل خطر برای پرخاشگری و خشونت در این کودکان است.

 

تاثیر ماساژ درمانی در کم شدن پرخاشگری

 

مطالعه JAMA Pediatrics به این نتیجه رسید:

علاوه بر بازی های ویدئویی، تماشای مکرر خشونت تلویزیونی توسط کودکان نشان داده شده است که باعث پرخاشگری بیشتری می شود. حتی مشاهده یک برنامه خشونت آمیز می تواند پرخاشگری را افزایش دهد. کودکانی که نمایش هایی با صحنه های خشونت واقع بینانه یا بدون مجازات را تماشا می کنند، احتمالاً آنچه را که می بینند تقلید می کنند.

کودکانی که مشکلات عاطفی، رفتاری، یادگیری یا کنترل تکانه دارند، ممکن است به راحتی تحت تأثیر خشونت تلویزیونی قرار گیرند. تأثیر خشونت تلویزیونی ممکن است بلافاصله در رفتار کودک ظاهر شود یا ممکن است سال ها بعد ظاهر شود.

پرخاشگری فیزیکی در کودکان یک مشکل مهم بهداشت عمومی است. کودکان پرخاشگر علاوه بر اثرات جسمی و روانی بر قربانیان متجاوز، در معرض خطر بیشتری از سوءمصرف الکل و مواد مخدر، تصادفات، جرایم خشن، افسردگی، اقدام به خودکشی، همسر آزاری و سهل انگاری یا بدرفتاری والدین هستند.

کارشناسان در این زمینه معتقدند که انسان ها یاد می گیرند که در دوران پیش دبستانی استفاده از پرخاشگری فیزیکی خود را تنظیم کنند. کسانی که این مقررات را درک نمی کنند، در معرض بیشترین خطر رفتار خشونت آمیز جدی در دوران نوجوانی و بزرگسالی هستند. بنابراین، به والدین توصیه می شود قبل از اینکه پرخاشگری فیزیکی به یک روش زندگی تبدیل شود، مداخلات درمانی را برای کودکان خردسالی که قبلاً رفتار پرخاشگرانه نشان می دهند یا در معرض خطر بالای رفتار پرخاشگرانه هستند، دنبال کنند.

تاثیر ماساژ درمانی در کم شدن پرخاشگری

بسته به علت، درجه پرخاشگری، سن فرد، منابع و پوشش مراقبت های بهداشتی، رویکردهای زیادی برای مقابله با رفتار پرخاشگرانه وجود دارد. با این حال، مجموعه ای از شواهد متقاعد کننده نشان می دهد که جلسات ماساژ درمانی می تواند پرخاشگری را در کودکان کاهش دهد.

در سپتامبر ۲۰۰۸ Acta Paediatrica، محققان سوئدی دریافتند که پنج تا ده دقیقه ماساژ در هر روز راهی آسان و ارزان برای کاهش پرخاشگری در میان کودکان پیش دبستانی است.

در مه ۲۰۰۸ مجله روانپزشکی استرالیا و نیوزلند، محققان مشاهده کردند که ماساژ درمانی می تواند بلافاصله اضطراب را کاهش دهد و بنابراین، ابزار ارزشمندی برای کاهش تنش موقعیت های پرخاشگرانه در یک محیط روانپزشکی است.

در پاییز ۲۰۰۲ نوجوانی در مطالعه ای به مقایسه اثرات ماساژ در مقابل آرامش در نوجوانان پرخاشگر پرداخت. در حالی که آن هایی که در گروه تمدد اعصاب بودند، مزایای کمی را تجربه کردند، نوجوانانی که ماساژ دریافت می کردند، اضطراب و خصومت را به طور قابل توجهی کاهش دادند. علاوه بر این، والدین آن ها پس از مطالعه پنج هفته ای، آن ها را کمتر دچار پرخاشگری دیدند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که پس از ده جلسه ماساژ، پرخاشگری در بین کودکان دبستانی کاهش یافته است. آن ها همچنین افزایش عملکرد تحصیلی را مشاهده کردند.

با توجه به محبوبیت بازی‌های ویدیویی خشونت‌آمیز، نمایش‌های تلویزیونی خشونت‌آمیز و سایر عوامل خطر، کودکان بیش از هر زمان دیگری می‌توانند از ماساژ درمانی به‌طور منظم استفاده کنند.

طبق یک مطالعه اخیر، نوجوانان پرخاشگری که ماساژ درمانی دریافت کردند، اضطراب کمتری داشتند، احساس خصومت کمتری داشتند و از نظر والدینشان کمتر پرخاشگر بودند.

تحقیق «نوجوانان پرخاشگر از ماساژ درمانی سود می‌برند» توسط میگل دیگو، تیفانی فیلد، دکتری، ماریا هرناندز-ریف، دکتری، جان شاو، اوجنیو روته، دانیل کاستلانوس و لیندا مسنر انجام شد.

هفده نوجوان ۹ تا ۱۴ ساله از یک کلینیک سرپایی روانپزشکی کودکان و نوجوانان برای مطالعه انتخاب شدند. نوع پرخاشگری (پرخاشگر عاطفی، پرخاشگر درنده یا مختلط) با استفاده از پرسشنامه ۱۰ سوالی پرخاشگری تعیین شد.

پرخاشگری عاطفی واکنشی است و با سطوح بالای برانگیختگی و کنترل ضعیف رفتار مشخص می شود. پرخاشگری غارتگرانه هدف گرا است و با برانگیختگی کم و رفتار برنامه ریزی شده مشخص می شود.

گروه آزمایشی بر اساس سن و نوع پرخاشگری طبقه بندی شدند و به طور تصادفی در یک گروه ماساژ درمانی یا یک گروه آرام سازی عضلانی پیشرونده قرار گرفتند.

شرکت کنندگان در گروه ماساژ درمانی دو ماساژ ۲۰ دقیقه ای روی صندلی در هفته به مدت پنج هفته دریافت کردند. ماساژدرمانگر که هر جلسه متفاوت بود، یک ماساژ استاندارد با لباس کامل نوجوان انجام داد.

به شرکت‌کنندگان در گروه آرام‌سازی آموزش داده شد که هر یک از گروه‌های عضلانی اصلی در پشت، بازوها، صورت و گردن را طی جلسات ۲۰ دقیقه‌ای که دو بار در هفته به مدت پنج هفته انجام می‌شد، منقبض و شل کنند.

ارزیابی‌ها با استفاده از مقیاس پرخاشگری آشکار انجام شد که توسط والدین برای ارزیابی رفتار پرخاشگرانه کلی تکمیل شد. چک لیست رفتار کودک که توسط والدین برای سنجش رفتارهای مرتبط با پرخاشگری و خصومت تکمیل شده است.

بخش خصومت از SCL-90R، پرسشنامه ای که توسط افراد برای ارزیابی پریشانی تجربه شده در هفته گذشته تکمیل شد و پرسشنامه ایالتی اضطراب برای کودکان، که برای اندازه گیری سطوح اضطراب طراحی شده است.

فقط گروه ماساژ درمانی کاهش معنی داری در پرخاشگری در مقیاس پرخاشگری آشکار و همچنین کاهش معنی داری در نمرات پرخاشگری در چک لیست رفتار کودک نشان داد. باز هم، این گروه ماساژ درمانی به تنهایی بود که کاهش قابل توجهی در خصومت در SCL-90R و کاهش قابل توجهی در اضطراب در پرسشنامه اضطراب دولتی برای کودکان نشان داد.

نویسندگان این مطالعه می‌گویند: «اضطراب با رفتار پرخاشگرانه مرتبط است و ممکن است بر بیان و تعدیل رفتار پرخاشگرانه از طریق تأثیرات آن بر تعاملات اجتماعی تأثیر بگذارد». شرکت‌کنندگانی که ماساژ درمانی دریافت کردند، پس از یک جلسه ۲۰ دقیقه‌ای در روز اول و آخر درمان، به میزان قابل توجهی احساس اضطراب کمتری داشتند، اما شرکت‌کنندگانی که آرام‌سازی پیشرونده عضلانی دریافت کردند، این کار را نکردند.

 

ماساژ درمانی و بهبود پرخاشگری

 

ماساژ درمانی و بهبود پرخاشگری

ماساژ باعث افزایش اعتماد به نفس، آرامش، رفاه، توانمندسازی و اجتماعی شدن می شود. همچنین می تواند توجه و تمرکز را بهبود بخشد و احترام، مراقبت، محبت و ادراک را بهینه کند. بر اساس این حقایق، هدف این مطالعه بررسی تأثیر ماساژ در رفتار پرخاشگرانه کودکان دبستانی بود. ماساژ بر رفتار کودکان ۶ تا ۸ ساله تأثیر مثبت می گذارد.

کلاس های ماساژ دوتایی در کلاسی متشکل از ۳۵ دانش آموز تشکیل شد. سپس از کودکان خواسته شد که هر روز ۱۰ جلسه ماساژ را به صورت جفت به مدت ۱۰ دقیقه (۵ دقیقه برای ماساژ دادن و ۵ دقیقه برای دریافت ماساژ) تمرین کنند. رفتار پرخاشگرانه قبل و بعد از جلسات ماساژ ثبت شد. در اینجا چند نمونه از پرخاشگری کلامی و فیزیکی آورده شده است:

  • شایعه پراکنی
  • تقلید کردن
  • اذیت کردن
  • کشیدن مو
  • هل دادن
  • تف کردن
  • شکستن شی
  • تهدید کننده
  • فریاد زدن
  • گاز گرفتن
  • لگد زدن
  • ضربه زدن

نتایج نشان‌دهنده کاهش معنی‌دار تعداد رفتارهای پرخاشگرانه ثبت‌شده توسط معلم پس از جلسات ماساژ است (۱٫۵ ثبت به ازای هر دانش‌آموز قبل از مداخله به ۰٫۵ ثبت برای هر دانش‌آموز پس از مداخله که معادل ۶۶ درصد کاهش است). نویسندگان به این نتیجه رسیدند که ماساژ بر رفتار کودکان ۶ تا ۸ ساله در یک مدرسه ابتدایی دولتی در سائوپائولو، برزیل تأثیر مثبت می‌گذارد.

به نظر می رسد ماساژ ارتباط بین فردی را تسهیل می کند. به نظر می رسد این رویکرد نه تنها مراقبت از خود و خودتنظیمی، بلکه محبت، همدلی و احترام را نیز بهبود می بخشد. چنین تغییراتی تأثیر مثبتی بر رفتار اجتماعی و عملکرد تحصیلی در مدرسه دارد. این استراتژی باید به عنوان یک رویکرد آموزشی و ارتقای سلامت مورد بررسی قرار گیرد. مطالعات آتی باید نمونه‌های بزرگ‌تری را ارزیابی کرده و با والدین درباره اثرات مفید ماساژ در خارج از محیط مدرسه مصاحبه کنند.

در این مقاله از بن کر به بررسی مزایای مزایای ماساژ درمانی و تاثیر آن در کاهش پرخاشگری پرداختیم و بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، دانستیم که این ماساژ خواص درمانی زیادی دارد. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله  شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. ممنون که با بن کر همراه بودید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *