وبلاگ

ماساژ درمانی چیگونگ و تمرینات آن

ماساژ درمانی چیگونگ

ماساژ درمانی چیگونگ یک سیستم چند صد ساله از تکنیک ها و تمرینات است که به چین باستان باز می گردد و از طریق تمرین های مراقبه بر روح، ذهن و بدن تمرکز دارد. ماساژ چیگونگ بر گوش ها، دست ها و پاها تمرکز دارد، زیرا این نواحی دارای رفلکس هایی به کل بدن و سیستم اندام هستند. ماساژدرمانگران می توانند به مراجعین آموزش دهند که چگونه در این نواحی خود ماساژ انجام دهند. در این مقاله از بن کر قصد داریم به بررسی ماساژ چیگونگ و تمرینات آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

انرژی درمانی چینی چیگونگ چیست؟

چیگونگ یک سیستم کار انرژی است که بر وضعیت بدن یا حرکت، تنفس، خود ماساژ و تکنیک های مدیتیشن برای حرکت و تنظیم انرژی بدن یا (“چی”) تمرکز دارد. اصطلاح Qi به معنای انرژی و اصطلاح گونگ به معنای کار است، بنابراین چیگونگ به عنوان “کار انرژی” ترجمه می شود.

استادان چی‌گونگ می‌دانند که سبک‌ها و سنت‌های مختلف چی‌گونگ وجود دارد. چیگونگ فعال (دونگ گونگ) یانگ (مرد) و فعال و با حرکات مشخص است. چی‌گونگ غیرفعال (جینگ گونگ) یین (مونث) است و در درجه اول بر جنبه مراقبه‌ای تمرین تمرکز می‌کند تا به یک ذهنیت روشن و آرام برسد.

هدف از حرکات در چیگونگ مخلوط کردن و متعادل کردن انرژی از آسمان و زمین (یانگ/یین، شن/جینگ) است. انرژی از بهشت یا آسمان انرژی فعال، مرد، روح، یانگ و شن در نظر گرفته می شود، در حالی که انرژی از زمین انرژی استراحت، ماده، بدن، یین و جینگ است. حرکات این دو انرژی را جمع می‌کنند و با هم ترکیب می‌کنند و به سلول‌های بدن و سیستم مریدین وارد می‌کنند و به تمرین‌کننده انرژی می‌بخشند.

یک حرکت به طور خاص خواستار جمع آوری انرژی از زمین و آسمان است، سپس بدن را با چی “حمام” می کند و اجازه می دهد تا در مغز استخوان جذب شود. حرکت دیگر نیاز به تنفس عمیق همراه با انقباض کامل بدن دارد که به عنوان یک پمپ لنفاوی عالی عمل می کند و لنف را در سراسر بدن حرکت می دهد.

سایر حرکات شامل چیگونگ خود به خودی است که شامل حرکات آزاد، چرخش، خم شدن به پهلو و یک حرکت روان است که تنفس عمیق را افزایش می دهد.

 

انرژی درمانی چینی چیگونگ

 

چیگونگ در مقابل تای چی

چیگونگ و تای چی بسیار شبیه به هم هستند، اما چند تفاوت وجود دارد:

چیگونگ در تاریخ به زمانی قبل از کلمه مکتوب باز می گردد، در حالی که تای چی مفهومی است که به توسعه هنرهای رزمی اولیه معروف به تای چی چوان یا تای چی کوان برمی گردد.

علاوه بر این، تای چی شامل گام برداشتن و حرکات غیرهمزمان، حرکات متضاد متوالی، تغییر ژست به اشاره و از نظر ذهنی می باشد که برای به حداکثر رساندن انعطاف پذیری مغز بسیار عالی است.

از سوی دیگر، چی‌گونگ شامل حرکاتی است که در حالت نشسته یا ایستاده انجام می‌شود، ژست‌ها تکراری و تسکین‌دهنده هستند و آرامش عمیق را آغاز می‌کنند.

در حالی که هر دو تمرین تعادل و هماهنگی را بهبود می بخشند، چیگونگ در کاهش استرس برتری دارد و پاسخ ضد التهابی را در بدن آغاز می کند.

نحوه انجام ماساژ چیگونگ

برای کار بر روی گوش، از انگشتان دست برای مالش گوش استفاده کنید، از مرکز گوش شروع کنید و تمرین کنید. به مشتریان یادآوری کنید که هرگز نباید انگشتان خود یا هر چیز دیگری را در گوش خود فشار دهند!

دست‌ها و پاها را می‌توان با انگشتان و بند انگشتان مالش و با مشت‌های شل می‌توان تپتاژ را انجام داد. خود ماساژ را می توان با استفاده از مالش دایره ای، دست های کاسه دار یا ضربه زدن، کار کردن در قسمت جلوی بدن و به سمت پایین انجام داد.

ضربه زدن آرام به ناحیه کلیه با مشت های شل راه خوبی برای بیدار کردن انرژی کلیه است. همچنین، یکی دیگر از تمرینات چیگونگ این است که انرژی را از زمین و آسمان جمع آوری می کند، سپس آن را به سمت پایین بدن هدایت می کند، سپس به سمت جلوی بدن هدایت می شود.

ماساژ درمانی چیگونگ و اوتیسم

اوتیسم سالانه میلیون ها نفر را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) گزارش داد که از هر ۵۹ کودک در ایالات متحده، ۱ کودک دارای اختلال طیف اوتیسم (ASD) است.

خانواده ها اغلب به اشکال مختلف داروها و درمان ها برای کمک به مدیریت علائم ASD مراجعه می کنند. با این حال، خانواده هایی که خواهان روشی غیرتهاجمی برای مدیریت علائم ASD هستند، اغلب به درمان های منحصر به فرد روی می آورند. اینجاست که ماساژ درمانی چیگونگ ممکن است کمک کند.

 

ماساژ درمانی چیگونگ و اوتیسم

 

ماساژ درمانی چیگونگ عناصر این شیوه های مدیتیشن باستانی را ترکیب می کند و آن را در درمان مدرن به عنوان راهی برای کمک به مدیریت انواع شرایط از جمله ASD به کار می برد. ماساژ درمانی چیگونگ فواید سلامت جسمی و روانی دارد. اما درک اصول اولیه، مزایا و معایب ماساژ چیگونگ قبل از اولین جلسه بسیار مهم است. چیزی که باید بدانید:

اهداف ماساژ چیگونگ

ماساژ درمانی چیگونگ یک ماساژ درمانی غیر تهاجمی است که پزشکان چیگونگ برای کمک به مدیریت شرایط مختلف از آن استفاده می کنند. درمانگران ماساژ چیگونگ از این شکل از ماساژ درمانی برای اهداف مختلفی مانند مدیریت درد، بهبود انعطاف پذیری و وضعیت بدنی و بهبود شرایط حسی استفاده می کنند.

این شکل از ماساژ درمانی اغلب شامل تمرینات حرکتی است که اگر اولین بار است که ماساژ درمانی چیگونگ را تجربه می کنید، انجام آن ها ساده و آسان است. درمانگران ماساژ چیگونگ اغلب حرکات تکراری را انجام می دهند که بدن را کش می دهد تا به افزایش گردش خون و حرکت مایعات در بدن کمک کند.

ماساژ درمانی چیگونگ نیز به لطف تمرینات آرامش بخش و ساده برای انجام آن در هر سنی ایده آل است. این عملی است که اغلب برای افزایش آگاهی حسی و بهبود علائم ASD بدون نیاز به دارو استفاده می شود.

۷ مزیت ماساژ درمانی چیگونگ

دلایل خوبی وجود دارد که چرا چندین والدین و پزشکان ماساژ درمانی چیگونگ را برای کودکان و بیماران انجام می دهند. این به این دلیل است که ماساژ درمانی چیگونگ مزایای متعددی را ارائه می دهد. در ادامه هفت مزیتی که ماساژ چیگونگ به همراه دارد آورده شده است:

  • کاهش استرس: ماساژ درمانی چیگونگ برای کاهش استرس مفید است.
  • بهبود خواب: هنگامی که ماساژ درمانی چیگونگ را دریافت می کنید، می توانید از اثر آرام بخش آن برای کمک به بهبود خواب خود استفاده کنید. تمرین‌کنندگان بر این باورند که چی‌گونگ به حذف انرژی منفی از بدن کمک می‌کند تا به آرامش شما کمک کند.

این ممکن است به این دلیل باشد که جلسات منظم ماساژ می تواند به تحریک ناقل عصبی آرام بخش سروتونین کمک کند. زمانی که بتوانید آرام باشید، می توانید بیشتر بخوابید و کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید.

  • پیشگیری از آسیب: برخی از آسیب ها به دلیل قفل شدن رباط ها یا مفاصل بدن رخ می دهد. زمانی که این رباط ها بیش از حد کشیده شوند، می توانند باعث آسیب شوند. اما ماساژ درمانی چیگونگ به لطف حرکات ساده و غیر اجباری خود به پیشگیری از صدمات کمک می کند. این می تواند به بهبود انعطاف رباط کمک کند تا بهتر بتوانید از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید.
  • مهارت‌های اجتماعی: تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ درمانی چی‌گونگ ممکن است نقش مهمی در کمک به کودکان مبتلا به ASD به لطف تکنیک‌های غیرتهاجمی خود در بهبود مهارت‌های اجتماعی خود ایفا کند. این نوع ماساژ درمانی همچنین به تحریک اعصاب کمک می کند که می تواند برای کودکان مبتلا به ASD مفید باشد.
  • زمان بهبودی سریعتر: اگر اخیراً آسیب یا جراحی را تجربه کرده اید، ممکن است متوجه شوید که ماساژ درمانی چیگونگ نقش مهمی در تسریع زمان بهبودی دارد. به این دلیل که این نوع درمان می تواند گردش خون را در سراسر بدن افزایش دهد.
  • هضم: با حرکاتی که انجام می دهید، اندام های گوارشی خود را ماساژ می دهید. هنگامی که این اندام ها را ماساژ می دهید، به افزایش خون اکسیژن دار کمک می کند. بنابراین، ممکن است هضم را نیز بهبود ببخشید.
  • کمک به کاهش فشار خون: به لطف کمک های ماساژ درمانی چیگونگ در بهبود گردش خون، ممکن است این شکل از ماساژ درمانی برای افزایش کشش رگ های خونی شما نیز مفید باشد. خاصیت ارتجاعی عروقی بر شرایط فشار خون بالا و پایین تأثیر می گذارد. با بهبود کشسانی عروق از طریق ماساژ درمانی چیگونگ، می توانید به طور بالقوه فشار خون خود را کاهش دهید و به طور بالقوه نیاز خود را به دارو کاهش دهید.

 

7 مزیت ماساژ درمانی چیگونگ

 

نکاتی در مورد ماساژ درمانی چیگونگ

آنچه باید قبل از امتحان کردن ماساژ چیگونگ بدانید: قبل از اینکه ماساژ درمانی چیگونگ را امتحان کنید، مهم است که مزایا و معایب آن را بدانید.

تحقیقات نشان می دهد که این شکل از ماساژ درمانی در کاهش مشکلات حسی افراد مبتلا به اوتیسم مفید است. اما همه برای انجام این نوع ماساژ درمانی مراقبه آموزش ندیده اند.

همچنین، اشکال مختلفی از ماساژ درمانی چیگونگ وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از درمانگران ماساژ چیگونگ علاوه بر ماساژ درمانی، درمان را از طریق لمس و طب سوزنی نیز اعمال می کنند.

چگونه یک ماساژور چیگونگ پیدا کنیم؟

در صورت امکان، از اعضای مورد اعتماد خانواده، دوستان، همسایگان یا همکارانی که ماساژ درمانی چیگونگ را تجربه کرده اند یا ماساژ درمانگر معتبری را می شناسند، توصیه هایی دریافت کنید.

همچنین می‌توانید جستجوی آنلاین انجام دهید یا از برنامه‌های تلفن همراه برای یافتن یک درمانگر ماساژ چیگونگ معتبر مانند Yelp یا Better Business Bureau استفاده کنید.

با مطبی که پیدا کردید، تماس بگیرید و سؤالات اساسی، از جمله سؤالاتی درباره تجربه و تخصص او در ماساژ درمانی چی‌گونگ بپرسید. برای مثال، می‌توانید در مورد تعداد سال‌ها یا انواع سال‌هایی که ماساژ درمانی چی‌گونگ انجام داده‌اند پرس و جو کنید.

همچنین می‌توانید از طریق سازمان‌های چی‌گونگ، مانند انجمن ملی چی‌گونگ یا موسسه چی‌گونگ، درمانگران ماساژ چی‌گونگ معتبر را پیدا کنید.

همچنین یافتن یک درمانگر ماساژ چیگونگ معتبر نیاز به تأیید اعتبار درمانگر دارد. بنابراین، از ماساژدرمانگر در مورد آموزش او نیز سوال کنید.

ماساژ چیگونگ مزایای مختلفی از بهبود خواب گرفته تا جلوگیری از آسیب را ارائه می دهد. اما مهم است که در مورد چه چیزی دخیل است و شخصی که ماساژ را انجام می دهد در نظر بگیرید.

با پرسش از ماساژدرمانگر در مورد تجربه، آموزش و روند او، می‌توانید درمانگر مناسب را متناسب با نیاز خود بیابید.

چیگونگ و تنفس عمیق

تنفس عمیق برای کاهش استرس، اکسیژن رسانی به بافت های بدن و هنگامی که نمودار منقبض می شود، لنف را در سراسر بدن به گردش در می آورد بسیار عالی است. صرف نفس های طولانی، آهسته و عمیق هنگام نشستن یا ایستادن در وضعیت استراحت چیگونگ، راه شگفت انگیزی برای بهره مندی از تمرینات تنفسی است.

هنگامی که تمرین چیگونگ را شروع می کنید، مهم نیست که نفس های شما با حرکات مطابقت داشته باشد، بلکه تمرکز بر نفس های آهسته و عمیق است. همانطور که تمرین شما پیشرفت می کند، می توانید تنفس را با حرکات مطابقت دهید.

تمرینات تنفسی چیگونگ

تمرینات تنفسی به ۳ دسته تقسیم می شوند که در ادامه به هریک می پردازیم.

تمرین اول شامل ۳ نفس که عبارتند از:

  • ۲ نفس سریع، ابتدا در شکم، سپس به قفسه سینه بکشید.
  • به سرعت نفس خود را بیرون دهید.

تمرین دوم شامل ۴ نفس که عبارتند از:

  • ۲ نفس سریع، ابتدا در شکم، سپس به قفسه سینه بکشید.
  • برای یک ضربان نگه دارید.
  • به سرعت نفس خود را بیرون دهید.

تمرین سوم شامل ۵ نفس که عبارتند از:

  • ۲ نفس سریع، ابتدا در شکم، سپس به قفسه سینه بکشید.
  • برای یک ضربان نگه دارید.
  • به سرعت نفس خود را بیرون دهید.
  • قبل از دم بعدی یک ضربان را نگه دارید.

این الگوهای تنفسی را می توان برای چندین دوره (سه، شش یا نه بار) تکرار کرد.

 

چیگونگ و مراقبه

 

چیگونگ و مراقبه

در نهایت، تمرکز حواس یا مدیتیشن بخش بزرگ دیگری از تمرین چیگونگ است. در طول هر تمرین چند لحظه را به ذهن خود آرام و بی حرکت اختصاص دهید تا بر تنفس و مفاهیم انرژی بهشت و آسمان تمرکز کنید.

چی‌گونگ تمرین فوق‌العاده‌ای است زیرا می‌توان آن را به صورت نشسته انجام داد و تمرکز صرفاً روی افزایش حرکت چی یا انرژی است. تمرین‌کننده می‌تواند تمرین را تغییر دهد تا در محدودیت‌های فیزیکی خود باقی بماند، و قوانین سخت و سریعی در مورد انجام حرکات وجود ندارد، و آن را به یک تمرین بسیار در دسترس تبدیل می‌کند که می‌تواند شفای قابل‌توجهی در بدن ایجاد کند.

در این مقاله از بن کر به بررسی ماساژ درمانی چیگونگ و تمرینات آن پرداختیم. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله و راهنمای جامع ماساژ برای شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *