وبلاگ

راهنمای جامع ماساژ

راهنمای جامع ماساژ

بدون شک ماساژ کلمه ای است که به گوش همه افراد خورده است اما شاید کمتر کسی معنی دقیق آن و انواع ماساژ و دستگاه های مختلف ماساژور را بشناسد. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا یک راهنمای جامع از ماساژ و انواع آن ارائه دهیم. با بن کر همراه باشید.

ماساژ به چه معناست؟

ماساژ به زبان ساده به معنای دستکاری بافت های نرم بدن است. تکنیک‌های ماساژ معمولاً با دست‌ها، انگشتان، آرنج، زانو، ساعد، پا و یا وسیله‌ای به نام ماساژور اعمال می‌شوند. به طور معمول، هدف از ماساژ برای درمان استرس یا درد بدن است.

یک بررسی سیستماتیک در سال ۲۰۰۴ نشان داد که ماساژ درمانی منفرد «اضطراب حالت، فشار خون و ضربان قلب را کاهش می‌دهد، اما خلق و خوی منفی، ارزیابی فوری درد و سطح کورتیزول را کاهش نمی‌دهد»، در حالی که «کاربردهای متعدد، ارزیابی تاخیری درد را کاهش می‌دهد» و بهبودهایی را نشان می‌دهد. در اضطراب و افسردگی نیز مشابه اثرات روان درمانی است.

یک مرور سیستماتیک دیگر که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد نشان داد که شواهد کمی وجود دارد که از استفاده از ماساژ درمانی برای افسردگی با کیفیت بالا است.

در هند، ماساژ درمانی توسط دپارتمان آیورودا، یوگا و طب طبیعی، Unani، سیدا و هومیوپاتی (AYUSH) زیر نظر وزارت بهداشت و رفاه خانواده (هند) در مارس ۱۹۹۵ مجوز داده شده است. ماساژ درمانی بر اساس آیورودا، کهن سیستم دارویی که در حدود ۶۰۰ سال قبل از میلاد تکامل یافته است.

در آیورودا، ماساژ بخشی از مجموعه ای از اقدامات پزشکی جامع است، برخلاف سیستم ماساژ مستقل که در برخی سیستم های دیگر رایج است. در سیدها، طب سنتی تامیل از جنوب هند، ماساژ به عنوان “Thokkanam” نامیده می شود و به ۹ نوع طبقه بندی می شود که هر کدام برای انواع خاصی از بیماری ها است.

در تایلند، ماساژ تایلندی به طور رسمی به عنوان یکی از شاخه های طب سنتی تایلندی به رسمیت شناخته شده و توسط دولت تنظیم شده است. این به خودی خود یک رشته پزشکی در نظر گرفته می شود و برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها و شرایط استفاده می شود. مدارس، مراکز، درمانگران و پزشکان ماساژ به طور فزاینده ای توسط وزارت آموزش و پرورش و بهداشت عمومی در تایلند تنظیم می شوند.

 

تجهیزات و لوازم ماساژ

 

امکانات، تجهیزات و لوازم ماساژ

گاهی اوقات از این ابزار یا وسایل در هنگام ماساژ استفاده می شود. برخی از ابزارها برای استفاده افراد و برخی دیگر توسط درمانگر هستند.

۱)      میز و صندلی ماساژور

یک میز ماساژ معمولی دارای سطحی است که به راحتی تمیز می‌شود و به‌شدت لایه‌بندی می‌شود و تکیه‌گاه سری به شکل نعل اسب دارد که به مشتری اجازه می‌دهد در حالت درازکش به راحتی نفس بکشد و می‌تواند ثابت یا قابل حمل باشد، در حالی که نسخه‌های خانگی اغلب سبک‌تر هستند یا برای تا شدن طراحی شده‌اند. برای اصلاح وضعیت بدن نیز می توان از یک بالش یا تکیه گاه ارتوپدی استفاده کرد.

صندلی های ارگونومیک عملکردی مشابه میز ماساژ دارند. صندلی ها ممکن است ثابت یا قابل حمل باشند. حمل و نقل صندلی های ماساژ نسبت به میزهای ماساژ راحت تر است.

۲)      استخرهای آب گرم درمانی

استخرهای آب گرم درمانی با دمای کنترل شده برای انجام کارهای بدن در آب استفاده می شود. برای مثال، Watsu به یک استخر درمانی با آب گرم نیاز دارد که تقریباً تا قفسه سینه (بسته به قد درمانگر) و دمای آن تا حدود ۳۵ درجه سانتیگراد (۹۵ درجه فارنهایت) کنترل شود.

۳)      میزهای ماساژ با آب خشک

میز ماساژ آب خشک از آب برای انجام ماساژ عضلات مشتری استفاده می کند. تفاوت این میزها با دوش ویشی این است که مشتری معمولاً خشک می ماند. دو نوع متداول عبارتند از: یکی که در آن مشتری روی یک تشک آب مانند که حاوی آب گرم و فواره های آب و حباب های هوا است و دیگری که در آن مشتری روی یک پد فوم دراز می کشد و توسط یک ورقه پلاستیکی پوشانده می شود و سپس توسط آن اسپری می شود.

۴)      دوش های ویشی

دوش ویشی نوعی آب درمانی است که از مجموعه ای از نازل های دوش استفاده می کند که در حالی که مشتری در یک تخت مرطوب کم عمق، شبیه به میز ماساژ، اما دارای زهکشی برای آب است، مقدار زیادی آب را روی مشتری اسپری می کند. نازل ها معمولاً ممکن است از نظر ارتفاع، جهت و دما مطابق با نیازهای مشتری تنظیم شوند.

۵)      کرم ها، لوسیون ها، ژل ها و روغن ها

ماساژ عطری که ترکیبی از تکنیک و روغن های آروماتراپی است. بسیاری از انواع مختلف کرم‌ها، لوسیون‌ها، ژل‌ها و روغن‌های ماساژ برای روان‌سازی و مرطوب‌کردن پوست و کاهش اصطکاک بین پوست (دست تکنسین و مشتری) استفاده می‌شوند.

ابزارهای مورد استفاده توسط درمانگران ماساژ

  • ماساژ با بامبو: ابزاری به شکل مارپیچ است که معمولاً از سنگ تراشیده می شود. برای تقویت قدرت درمانگر و تمرکز فشار بر روی مناطق خاص استفاده می شود. می توان آن را مستقیماً روی پوست با روان کننده هایی مانند روغن یا نشاسته ذرت یا مستقیماً روی لباس استفاده کرد.

معمولاً از ابزار بامبو و چوب رز نیز استفاده می شود که از شیوه های جنوب شرقی آسیا، تایلند، کامبوج و برمه سرچشمه می گیرند. برخی از آن ها ممکن است حرارت داده شوند، روغن زده و یا در پارچه پیچیده شوند.

  • ماساژ حجامت: اغلب با استفاده از فنجان های پلاستیکی و یک پمپ دستی برای ایجاد خلاء انجام می شود. وکیوم بافت نرم را عمود بر پوست می کشد و نیروی کششی ایجاد می کند که می تواند در یک محل باقی بماند یا در طول ماساژ در امتداد بافت حرکت کند.

ابزارهایی که هم افراد و هم ماساژورها استفاده می کنند

  • ابزارهای ماساژ و ویبره با باتری دستی در دسترس هستند، از جمله دستگاه هایی برای ماساژ پوست سر پس از کوتاه کردن مو.
  • پدهای ماساژ ویبره در طیف وسیعی از اندازه ها وجود دارند که برخی از آن ها دارای گزینه گرمایش هستند.
  • صندلی های ماساژور ویبره می توانند جایگزینی برای درمان در خانه باشند.

موارد منع ماساژ

موارد منع ماساژ عبارتند از:

  • ترومبوز ورید عمقی
  • اختلالات خونریزی یا مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین
  • رگ های خونی آسیب دیده
  • استخوان های ضعیف ناشی از سرطان
  • پوکی استخوان یا شکستگی ها
  • تب

 

۶ مزیت ماساژ

 

۶ مزیت ماساژ

تحقیقات پزشکی بررسی شده نشان داده است که مزایای ماساژ شامل تسکین درد، کاهش اضطراب و افسردگی و کاهش موقت فشار خون، ضربان قلب و حالت اضطراب است. آزمایش‌های اضافی افزایش فوری و تسریع دوره‌های بهبودی را برای عملکرد عضلانی نشان داده‌اند.

تئوری هایی که در پشت ماساژ ممکن است انجام دهند عبارتند از:

  1. افزایش رشد مجدد عضلات اسکلتی و بازسازی
  2. مسدود کردن درد (نظریه کنترل دروازه)
  3. فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک که ممکن است باعث تحریک و آزاد شدن اندورفین و سروتونین شود
  4. جلوگیری از فیبروز یا بافت اسکار
  5. افزایش جریان لنف
  6. بهبود خواب

اثرات ماساژ تک دوز

  • تسکین درد:تسکین درد ناشی از صدمات اسکلتی عضلانی و علل دیگر به عنوان یکی از مزایای اصلی ماساژ ذکر شده است. شواهد ضعیف نشان می دهد که ماساژ ممکن است درد را در کوتاه مدت برای افراد مبتلا به کمردرد حاد و مزمن بهبود بخشد.
  • اضطراب: ماساژ اضطراب حالت را کاهش می‌دهد.
  • فشار خون و ضربان قلب: ماساژ به طور موقت فشار خون و ضربان قلب را کاهش می دهد.

اثرات دوز چندگانه ماساژ

  • تسکین درد: ماساژ ممکن است درد تجربه شده در روزها یا هفته‌های پس از درمان را کاهش دهد.
  • اضطراب: ماساژ اضطراب را کاهش می دهد (حساسیت عمومی فرد به اضطراب)
  • افسردگی: ماساژ افسردگی تحت بالینی را کاهش می دهد.
  • اثرات عصبی عضلانی: ماساژ با اندازه گیری تغییرات در دامنه رفلکس هافمن (H-reflex) تحریک پذیری عصبی عضلانی را کاهش می دهد. کاهش دامنه رفلکس H پیک به پیک نشان دهنده کاهش تحریک پذیری نورون حرکتی است

آئین نامه ماساژ

از آنجایی که هنر و علم ماساژ پدیده‌ای است متنوع در سطح جهان، مراجع قانونی مختلف گاهی افراد را با عناوین خاص می‌شناسند و مجوز می‌دهند، در حالی که سایر حوزه‌ها این کار را نمی‌کنند. این نمونه ها عبارتند از:

  • ماساژدرمانگر ثبت شده (RMT) کانادا
  • درمانگر ماساژ درمانی (RMT) نیوزلند
  • متخصص ماساژ درمانی (CMT) نیوزلند
  • ماساژور دارای مجوز (LMP)
  • ماساژ درمانگر دارای مجوز (LMT)
  • درمانگر مجاز ماساژ و کار بدن (LMBT) کارولینای شمالی
  • درمانگر ماساژ درمانی (TMT) آفریقای جنوبی

در برخی از حوزه های قضایی، تمرین بدون مجوز جرم است. یکی از این حوزه های قضایی ایالت واشنگتن است، که در آن هر متخصص بهداشتی که بدون مجوز فعالیت می کند، می تواند جریمه و به جرم متهم شود.

در این مقاله از بن کر به بررسی کلی ماساژ، راهنمای جامع ماساژ و ابزار و نکات مربوط به آن پرداختیم و بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، دانستیم که ماساژ خواص درمانی زیادی دارد. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله برای شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. ممنون که با بن کر همراه بودید.

بن کر دارنده طیف گسترده ای از انواع ماساژورهای برقی از جمله صندلی ماساژور با بالاترین سطح کیفیت می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید ماساژورمورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *