وبلاگ

فواید درمانی ماساژ انکولوژی برای افراد مبتلا به سرطان

فواید درمانی ماساژ انکولوژی

آیا از فواید درمانی ماساژ انکولوژی برای افراد مبتلا به سرطان اطلاع دارید؟ ماساژ انکولوژی شکل خاصی از ماساژ درمانی است که برای بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان طراحی شده است. همانگونه که در مقاله (ماساژ انکولوژی چیست؟) اشاره کردیم، ماساژ انکولوژی دستکاری بافت نرم است که از لمس سبک و حرکت ملایم استفاده می کند.

ماساژدرمانگر با استفاده از کل دست در حالی که ماساژی آهسته و سبک را روی اندام ها اجرا می کند، جریان سیستم لنفاوی را دنبال می کند. این امر موجب انتقال مایعات و حذف مواد زائد از بافت ها را می شود. در صورت لزوم، می توان از ماساژ ملایم شکم و همچنین انواع موقعیت های نگه داشتن مانند کشش خفیف گردن یا نگه داشتن آرام پشت سر استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم تا به فواید درمانی ماساژ انکولوژی برای افراد مبتلا به بیماری سرطان بپردازیم. با بن کر همراه باشید.

با توجه به این تکنیک‌های ملایم، ماساژ انکولوژی برای هر کسی که بیماری سرطان برای وی تشخیص داده شده است حتی در طول درمان سرطان بی‌خطر است. این می تواند به عنوان بخشی از مراقبت تسکینی یا برای افرادی که پس از درمان سرطان خود بهبود می یابند، انجام شود.

هدف از ماساژ انکولوژی

هدف از ماساژ انکولوژی کمک به کاهش علائم شایع مرتبط با سرطان یا عوارض جانبی درمان سرطان است. مطالعات علمی به بررسی اثرات اعمال ماساژ بر بدن افرادی که درمان‌های بیماری سرطان مانند شیمی‌درمانی و جراحی دارند، پرداخته‌اند. این مطالعات نشان داده اند که ماساژ ممکن است در زمینه های زیر مفید باشد:

  1. کنترل درد
  2. خستگی
  3. اضطراب و افسردگی
  4. حالت تهوع
  5. گرگرفتگی
  6. اختلالات خواب
  7. تغییرات اشتها
  8. اختلالات خلقی
  9. نوروپاتی محیطی

افرادی که در طول درمان سرطان ماساژ دریافت کرده اند، طیف وسیعی از پیامدهای مثبت مانند بهبود در موارد زیر را گزارش کرده اند:

  1. خواب
  2. سلامت بافت اسکار
  3. کیفیت زندگی
  4. وضوح ذهنی و هوشیاری
  5. دامنه حرکت.
  6. حالت ذهنی آرام تر

متخصص ماساژ انکولوژی از شرایط، داروها و درمان های گذشته و حال بیمار آگاه است. این مورد امری مهم است، زیرا بیماران سرطانی ممکن است:

  • بدنشان در معرض خطر کبودی آسان به ویژه اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند باشند و یا احتمال خونریزی دارند.
  • در معرض خطر بیشتر تحریک پوست به دلیل استفاده از داروهای شیمی درمانی و تغییرات پوستی ناشی از تشعشعات به دلیل شیمی درمانی یا سایر درمان ها، سیستم ایمنی آن ها سرکوب شده است.
  • در معرض خطر کاهش تراکم استخوان در پاسخ به استفاده از استروئید یا خود فرآیند بیماری، متاستاز به نقاط استخوانی، پرتودرمانی یا داروهای شیمی درمانی خاص
  • از داروهای ضد درد استفاده کنند که آگاهی آن ها را از آستانه درد طبیعی در پاسخ به ماساژ کاهش می دهد.
  • حساس به دلیل نوروپاتی ناشی از شیمی درمانی در دست و پا باشند.
  • در معرض خطر ترشح لنف، به ویژه پس از برداشتن غدد لنفاوی با جراحی و یا رادیوتراپی باشند.

هدف از ماساژ انکولوژی

 

تحقیق در مورد فواید درمانی ماساژ انکولوژی

مفهوم ماساژ انکولوژی، یک تجربه لمسی مثبت است که توسط محققان بر روی بیماران مبتلا به سرطان سینه که تحت شیمی درمانی هستند، پشتیبانی شده است. ماساژ انکولوژی به موارد زیراشاره دارد:

  1. انحراف از تجربه ترسناک درمان سرطان
  2. تجربه منفی درمان سرطان را به تجربه ای مثبت تبدیل کنید.
  3. ایجاد حس آرامش
  4. مفهوم احساس خوب را مجدداً تأیید کنید.

تحقیقات نشان می دهد که ماساژ با لمس سبک علائم و عوارض جانبی رایج درمان سرطان مانند درد، خستگی، حالت تهوع و اضطراب را بهبود می بخشد و همچنین برای افسردگی مرتبط با سرطان و اختلالات خلقی مفید است.

مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ نشان داد که کاهش قابل توجهی در سطح کورتیزول (هورمون استرس) را می توان از طریق یک ماساژ انکولوژیک ۲۰ دقیقه ای همراه با بهبود سلامت روانی به دست آورد.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ روی ۲۲۶ بیمار سرطان سینه که در حین و بعد از درمان سرطان خود ماساژ انکولوژی دریافت می کردند، مورد بررسی قرار گرفته است. این گزارش کاهش درد، بهبود قابل توجه تورم، سفتی، دامنه حرکتی، ناراحتی ناشی از جای زخم و همچنین بهبود قابل توجهی در رفاه عاطفی را گزارش کرد.

ماساژ انکولوژی برای افراد مبتلا به سرطان

مراقبت از افراد مبتلا به سرطان می تواند از نظر جسمی و روحی چالش برانگیز باشد. مراقبان بیماران سرطانی گزارش می دهند که اغلب مشکلات جسمی، روانی، اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی را تجربه می کنند. شایع ترین مشکلات گزارش شده در مراقبین بیماران سرطانی شامل اختلال خواب، خستگی، از دست دادن قدرت بدنی، از دست دادن اشتها و وجود اضطراب است. ارائه ماساژ درمانی می تواند به کاهش برخی از این علائم کمک کند. توجه به نیازهای مراقبین مهم است، بنابراین آن ها قادر به ارائه حمایت فیزیکی و عاطفی مداوم به عزیزان خود هستند.

ماساژ مراقبت از سرطان چیست؟

ماساژ درمانی انکولوژی ترکیبی طراحی شده خاص از درمان های مختلف است که به طور خاص برای افراد مبتلا به سرطان طراحی شده است. بیماران سرطانی ممکن است احساس انزوا، ترس، اضطراب و نگرانی را تجربه کنند که می تواند از طریق لمس کاهش یابد. ماساژ می تواند به کاهش استرس مبتلایان به سرطان کمک کند.

چگونه می تواند کمک کند؟

در فواید درمانی ماساژ انکولوژی نشان داده شده است که کاهش سطح استرس برای سیستم ایمنی مفید است، بنابراین یک ماساژ انکولوژی به درستی می تواند برای تقویت بدن بیمار بسیار مفید باشد. مطالعات علمی نشان می دهد که بیماران سرطانی که ماساژ دریافت می کنند، نمره اضطراب کمتری دارند. بیماران گزارش می دهند که آزاد شدن تنش عضلانی می تواند منجر به تسکین درد، احساس آرامش عمیق و کامل بودن این درمان شود.

دریافت کنندگان ماساژ انکولوژی

کسانی که می توانند ماساژ انکولوژی دریافت کنند عبارتند از:

  • بیمارانی که شیمی درمانی و پرتودرمانی دریافت می کنند.
  • سرطان قبل و بعد از جراحی (طبق توصیه دکتر)
  • بیماران سرطانی در حال بهبودی
  • بیماران با غدد لنفاوی برداشته شده.

در این موارد سابقه پزشکی کامل گرفته می شود و ممکن است قبل از شروع ماساژ، مراجعه به پزشک عمومی یا تیم انکولوژی لازم باشد.

  آیا ماساژ برای افراد مبتلا به سرطان بی خطر است؟

برای بیماران می توان ماساژ آرامش بخش و لمسی سبک را با خیال راحت در تمام مراحل سرطان ارائه کرد. برخی از افراد نگران هستند که ماساژ می تواند سلول های سرطانی را از طریق سیستم لنفاوی در سراسر بدن پخش کند. سیستم لنفاوی شبکه ای از عروق، اندام ها و گره هایی است که مایع لنفاوی از طریق آن جریان می یابد و بخشی از سیستم ایمنی بدن است. گردش لنفاوی به طور طبیعی هنگام حرکت اتفاق می افتد.

سرطان ممکن است از طریق غدد لنفاوی به سیستم لنفاوی گسترش یابد (متاستاز) یا ممکن است در خود سیستم لنفاوی شروع شود. با این حال، گردش لنف از ماساژ یا حرکات دیگر باعث گسترش سرطان نمی شود. محققان نشان داده‌اند که سرطان به دلیل تغییر در DNA سلول (جهش‌های ژنتیکی) و سایر فرآیندهای بدن ایجاد و گسترش می‌یابد.

درمان‌های سنتی مانند جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی موفقیت زیادی داشته‌اند، اما گاهی اوقات با عوارض جانبی ناتوان‌کننده‌ای همراه بوده‌اند. تحقیقات جدید به متخصصان مراقبت های بهداشتی و بیماران کمک می کند تا نقش ماساژ درمانی را در برنامه مراقبت یکپارچه ایفا کنند. از تسکین استرس گرفته تا کمک به بیماران برای کنترل بهتر علائمی مانند درد و عوارض جانبی مانند حالت تهوع، ماساژ درمانی می تواند تفاوت مهمی برای بیماران سرطانی ایجاد کند.

 

  آیا ماساژ برای افراد مبتلا به سرطان بی خطر است؟

 

فواید ماساژ درمانی برای بیماران سرطانی

  • کاهش درد
  • کاهش استرس
  • رفع حالت تهوع
  • کاهش افسردگی و اضطراب
  • بهبود خواب و کاهش خستگی
  • جلوگیری از نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی درمانی
  • تسکین لنف ادم

۱)      تسکین درد

درد شایع ترین علامت در بین بیماران سرطانی است. در حالی که شیوع دقیق درد بسته به نوع و مرحله سرطان متفاوت است، تحقیقات نشان می دهد که درد به طور کلی بیش از ۵۰ درصد از افرادی که تحت درمان سرطان قرار می گیرند و تا ۹۰ درصد از افرادی که سرطان پیشرفته دارند را تحت تاثیر قرار می دهد.

ماساژ درمانی نویدبخش کاهش شدت درد، خستگی و اضطراب در جمعیت های سرطانی است. این نتیجه یک متاآنالیز مشترک از تحقیقات در مورد ماساژ درمانی برای درد است که توسط موسسه Samueli و به سفارش بنیاد ماساژ درمانی با حمایت AMTA انجام شده است.

۲)      کاهش تهوع

شیمی درمانی معمولاً یک درمان تهاجمی است که می تواند عوارض جانبی مختلفی داشته باشد که حالت تهوع و استفراغ از شایع ترین آن هاست. در حالی که داروهای ضد تهوع اغلب برای موارد شدید استفاده می شود، تحقیقات جدید نشان می دهد که ماساژ می تواند به بیماران کمک کند تا حدی از این علائم تسکین پیدا کنند.

یک مطالعه آزمایشی شبه تصادفی کنترل شده در سال ۲۰۱۸ به امکان سنجی و اثرات اولیه ماساژ و رایحه درمانی استنشاقی بر تهوع و استفراغ حاد ناشی از شیمی درمانی پرداخت. ۷۵ بیمار مبتلا به سرطان پستان به سه گروه ماساژ، استنشاقی و کنترل تقسیم شدند. گروه ماساژ، قبل از سیکل دوم، سوم و چهارم شیمی‌درمانی، ۲۰ دقیقه ماساژ پا و رایحه درمانی دریافت کردند، در حالی که گروه استنشاقی، رایحه درمانی استنشاقی سه دقیقه‌ای را با همان برنامه دریافت کردند. گروه کنترل درمان معمولی را دریافت کردند.

نتایج نشان داد که بروز تهوع و استفراغ در گروه کنترل به طور معنی‌داری بیشتر از هر یک از دو گروه فعال در سیکل سوم و چهارم شیمی‌درمانی بود. علاوه بر این، محققان خاطرنشان کردند که در این دو چرخه، بروز تهوع و استفراغ در گروه ماساژ به طور قابل توجهی کمتر از گروه استنشاقی بود.

۳)      کمک به رفع افسردگی

افسردگی در هنگام مواجهه با سرطان یا حتی پس از زنده ماندن از این بیماری اتفاق غیرمعمولی نیست. در زمانی که بیمار با ناشناخته های زیادی سر و کار دارد یا نگران پیامدهای احتمالی است، می توان تغییرات خلقی را انتظار داشت، اما این باعث نمی شود افسردگی کمتر دردسرساز شود.

با این حال، برخی تحقیقات وجود دارد که ماساژ درمانی ممکن است به افسردگی و اختلالات خلقی در بیماران سرطانی کمک کند. به عنوان مثال، یک متاآنالیز ارتباط معناداری بین ماساژ درمانی و کاهش علائم افسردگی را نشان می دهد.

۴)      رفع خستگی

بیماران انکولوژی در حال حاضر فشار روانی مبارزه با یک بیماری تهدید کننده زندگی را دارند، بنابراین کمک به آن ها برای یافتن راه هایی برای کاهش این خستگی می تواند توانایی آن ها را برای ادامه مشارکت در چیزهایی که برایشان ارزشمند است بهبود بخشد. بر اساس برخی تحقیقات جدید، ماساژ درمانی می تواند نقش حیاتی در کاهش خستگی در بیماران سرطانی داشته باشد.

یک مطالعه در مورد ماساژ درمانی و تاثیر آن در سرطان در سال ۲۰۱۸ توسط دانشکده پزشکی دانشگاه اموری، اثرات شش هفته ماساژ درمانی سوئدی یک بار در هفته را بر خستگی ناشی از سرطان در بازماندگان سرطان سینه در برابر شرایط کنترل فعال (لمس سبک) و کنترل لیست انتظار مقایسه کرد.

این مطالعه شامل ۶۶ نفر از نجات یافتگان سرطان سینه که تحت عمل جراحی به همراه پرتودرمانی/ شیمی‌درمانی/ پیشگیری از شیمی‌درمانی قرار گرفته بودند و همچنین خستگی مرتبط با سرطان داشتند، است. سطوح خستگی با اندازه گیری پرسشنامه خستگی چند بعدی (MFI) و مقیاس خستگی PROMIS مؤسسه ملی بهداشت در ابتدا و پس از مداخله شش هفته ای مقایسه شد. نتایج نشان داد که گروه دریافت کننده ماساژ سوئدی نسبت به گروه دریافت کننده لمس سبک و گروه کنترل خستگی کمتری داشتند.

۵)      تسکین لنف انسان

لنف انسان یکی از شایع ترین بیماری هایی است که به دلیل درمان سرطان ایجاد می شود و باعث تورم در بازوها و پاها می شود که می تواند دردناک باشد. برای بیماران سرطانی که با این عارضه سروکار دارند، تخلیه لنفاوی نویدبخش است. هنگامی که یک ماساژدرمانگر در زمینه تخلیه لنفاوی دستی آموزش دیده باشد، می تواند نقش مهمی در کمک به شناسایی و درمان لنف ادم بازو داشته باشد.

اگر گره ها حذف شده اند، برای افراد مهم است که اندام فوقانی را هر از چند گاهی تخلیه کنند تا عروق لنفاوی باز شده و به درستی کار کنند. اگر ماساژ انجام نشده باشد، آسیب به اندام می تواند باعث تورم و درد روزافزون ناحیه شود.

اثرات لنف ادم طولانی مدت است و به راحتی از بین نمی رود. به همین دلیل، هنگام انجام هر نوع ماساژ، نیاز به آگاهی و ارتباط مستمر با مراجعینی که ادم لنفاوی دارند، وجود دارد. استفاده از فشار سبک برای هر ناحیه ای از بدن که گره ها در آن برداشته شده اند مهم است.

۶)      کمک به پیشگیری از نوروپاتی

تحقیقات اخیر در مورد ماساژ درمانی برای بیماران سرطانی و فواید درمانی ماساژ انکولوژی ارزش آن را برای پیشگیری از نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی درمانی نشان می دهد و پیشگیری قابل‌توجهی از نوروپاتی محیطی ناشی از شیمی‌درمانی، در بیماران مبتلا به سرطان پستان که ماساژ درمانی دریافت می‌کنند، نشان داده شده است که این موفقیت از طریق ارزیابی ۱۲ هفته ای ادامه یافت.

بسیاری از مراکز سرطان در حال حاضر ماساژ انکولوژی را به عنوان یک درمان مکمل برای سرطان ارائه می دهند. از این نظر، ماساژ به خودی خود به عنوان یک درمان برای سرطان مانند شیمی درمانی یا جراحی استفاده نمی شود، بلکه به عنوان روشی برای کمک به علائم سرطان و عوارض جانبی درمان استفاده می شود.

این تحقیق تازه است، اما ماساژ انکولوژی ممکن است به کاهش درد، رفع خستگی مرتبط با سرطان، کاهش اضطراب و بهبود کیفیت زندگی کمک کند و دستورالعمل‌های مبتنی بر شواهد را برای کمک به تسکین افسردگی و اختلالات خلقی در زنان مبتلا به سرطان سینه رعایت کرده است. ماساژ همچنین ممکن است در پیشگیری از دردهای عصبی مرتبط با داروهای شیمی درمانی مانند تاکسول نقش داشته باشد.

همچنین دلایلی وجود دارد که نباید این کار انجام شود. خطرات احتمالی این روند مانند: عفونت، کبودی، ایجاد ترک پوستی وجود لخته خون یا تعداد بسیار پایین پلاکت خون شما. بیایید نگاهی بیندازیم که چگونه ماساژ ممکن است برای افراد مبتلا به سرطان مفید باشد و چگونه می توان یک درمانگر ماساژ انکولوژی را پیدا کرد.

در این مقاله از بن کر به بررسی فواید درمانی ماساژ انکولوژی برای افراد مبتلا به سرطان پرداختیم و بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، دانستیم که این ماساژ خواص درمانی زیادی دارد. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله برای شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. ممنون که با بن کر همراه بودید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *