وبلاگ

مبانی ماساژ درمانی انکولوژی

مبانی ماساژ درمانی انکولوژی

ماساژ به عنوان مالش پوست و ماهیچه‌های بدن برای ایجاد حس راحتی و شادابی در بدن تعریف می‌شود. بسیاری از ما با مالش های سنتی کمر آشنا هستیم و ماساژ درمانی نیز چندان متفاوت نیست، به این معنا که برای بسیاری از افراد به سادگی احساس خوبی دارد. با این حال تکنیک ها و اشکال مختلف ماساژ درمانی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا به مبانی ماساژ درمانی انکولوژی برای افراد مبتلا به بیماری سرطان بپردازیم. با بن کر همراه باشید.

تکنیک های ماساژ

بهترین نوع ماساژ و فواید بالقوه آن می تواند بر اساس تکنیک متفاوت باشد. فرم های رایج عبارتند از:

  1. ماساژ سوئدی
  2. ماساژ آروماتراپی
  3. ماساژ کلاسیک
  4. ماساژ میوفاشیال
  5. آنما درمانی (ماساژ درمانی ژاپنی)
  6. ماساژ بافت عمیق: این نوع ماساژ معمولاً در طول درمان فعال سرطان مورد استفاده قرار نمی گیرد، اما ممکن است برای کمک به درد مزمن و محدودیت حرکتی ناشی از بافت اسکار پس از انجام درمان استفاده شود.

استفاده از تکنیک های مختلف درمانی ماساژ

بهترین نوع ماساژ بسته به علائم شما و اینکه چگونه نحوه درمان سرطان و خود سرطان بر بدن شما تأثیر گذاشته است، می تواند متفاوت باشد. ماساژ ملایم توسط اکثر افراد مبتلا به سرطان تحمل می شود و برای ترشح «اندورفین» یا همان ماده شیمیایی که باعث آزاد شدن احساس خوب توسط مغز می شود که می تواند درد را کاهش دهد، کافی است. برای کسانی که گرفتگی و سفتی عضلانی دارند، ممکن است به روش های قوی تر ماساژ مانند ماساژ سوئدی نیاز باشد.

۱)      فواید سلامتی

ماساژ درمانی انکولوژی ممکن است فواید کلی بر سلامتی و همچنین مزایای خاص برای علائم رایج مربوط به سرطان یا درمان سرطان داشته باشد.

۲)      مزایای سلامت عمومی

محققان معتقدند ماساژ درمانی انکولوژی دارای فواید جسمی و روانی است. از نظر فیزیکی، ماساژ ممکن است باعث:

  • کاهش التهاب و تورم
  • بهبود گردش خون
  • کمک به عضلات دردناک

همچنین سطح هورمون های استرس را در خون کاهش می دهد. از نظر عاطفی، ماساژ ممکن است به افراد کمک کند تا آرام شوند و تجربه‌ای منحرف کننده ارائه دهد که ذهن را از درد و ترس دور کند، و اضطراب و گاهی اوقات افسردگی را کاهش دهد.

 

فواید ماساژ درمانی انکولوژی

 

فواید ماساژ درمانی انکولوژی

به طور شهودی، به نظر می رسد که ماساژ درمانی انکولوژی باید برای کسانی که مبتلا به سرطان هستند مفید باشد. برخلاف ماهیت اغلب شدید درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، ماساژ می‌تواند منجر به احساس آرامش شود. علاوه بر این، از آنجایی که بیشتر درمان‌های سرطان با هدف درمان تومور انجام می‌شود، ماساژ می‌تواند به افراد کمک کند که احساس نوازش کنند، زیرا درمان شامل اختصاص شدن فعالیت درمانگر در بهبود سلامت شخصی و غیر بالینی شما می‌شود.

برخی از مطالعاتی که مزایای بالقوه ماساژ انکولوژی را ارزیابی می‌کنند، بر درمان‌های خاص متمرکز شده‌اند. به عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶ به فواید ماساژ در افرادی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند، پرداخت و دریافت که منجر به بهبود درد، خستگی، حالت تهوع و اضطراب می‌شود. مطالعات دیگر به فواید ماساژ برای علائم خاص مرتبط با سرطان پرداخته اند.

۱)      تهوع مرتبط با شیمی درمانی

چند مطالعه نشان داده اند که ماساژ درمانی انکولوژی، زمانی که با سایر درمان ها ترکیب شود، ممکن است تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی را کاهش دهد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ که به دنبال ترکیب درمان‌های مرسوم و جایگزین برای سرطان بود، نشان داد که ترکیب دگزامتازون، ماساژ درمانی و زنجبیل برای تهوع ناشی از شیمی‌درمانی، بهتر از سایر ترکیب‌ها برای درمان‌های معمولی عمل می‌کند.

توجه به این نکته مهم است که وقتی از ماساژ درمانی برای کمک به حالت تهوع استفاده می شود، به معنای کنار گذاشتن داروهایی نیست که هم برای پیشگیری و هم برای درمان تهوع استفاده می شوند، فقط ماساژ ممکن است مکمل مفیدی برای درمان های سنتی باشد. این در مورد بسیاری از موارد مرتبط با سرطان که معمولاً ترکیبی از مؤثرترین درمان‌ها هستند، صادق است.

۲)      اضطراب و استرس

چندین مطالعه نشان داده اند که ماساژ درمانی انکولوژی می تواند اضطراب و استرس را برای افراد مبتلا به سرطان کاهش دهد. در یک سطح عینی تر، به نظر می رسد ماساژ سطح کورتیزول را کاهش می دهد و این کاهش هورمون های استرس احتمالاً مزایای فیزیکی دیگری نیز دارد.

۳)      افسردگی/اختلالات خلقی

افسردگی و اختلالات خلقی از بین همه مواردی که ماساژ ممکن است به بهبود آن ها کمک کند، قوی ترین ریشه ها را دارند. افسردگی و اختلالات خلقی نه تنها در زنان مبتلا به سرطان سینه رایج است، بلکه می تواند برای درمان چالش برانگیز باشد زیرا بسیاری از داروهای ضد افسردگی اثربخشی برخی از داروهای سرطان سینه (مانند تاموکسیفن) را کاهش می دهند. علاوه بر این، چند مطالعه نشان داده است که افسردگی با نرخ بقای کمتر در زنان مبتلا به سرطان سینه مرتبط است.

افسردگی و سرطان ریه می توانند دست به دست هم بدهند و تحقیقات اخیر نشان می دهد که التهاب ممکن است یکی از دلایل افسردگی در این شرایط باشد.

۴)      خستگی سرطان

مشخص شده است که ماساژ، خستگی ناشی از سرطان را در برخی افراد کاهش می دهد. اگرچه خستگی یک علامت تهدید کننده زندگی نیست، اما یکی از علائم آزاردهنده و نا امید کننده برای افراد مبتلا به سرطان است و اغلب پس از اتمام درمان در افرادی که در مراحل اولیه بیماری هستند تا سال ها ادامه می یابد.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ که در مجله Cancer منتشر شد نشان داد که ماساژ سوئدی منجر به بهبود قابل توجهی در خستگی مرتبط با سرطان برای افراد مبتلا به سرطان پستان مرحله ۰ تا مرحله III می شود.

۵)      کنترل درد

مانند حالت تهوع و استفراغ، ماساژ انکولوژی نباید به جای درمان های معمولی برای درد استفاده شود، اما ممکن است به کاهش درد یا کاهش مقدار داروهای مسکن که افراد ممکن است نیاز داشته باشند کمک کند. ممکن است به خصوص برای درد ناشی از جراحی مفید باشد. مکانیسم آن به خوبی شناخته نشده است، اما مشخص شده است که ماساژ باعث افزایش ترشح اندورفین می شود و افزایش سطح اندورفین به نوبه خود با کاهش درد همراه است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ماساژ در ارائه کمک فوری به درد مفید است، اگرچه مشخص نیست این مدت چقدر طول می کشد. برخلاف بسیاری از روش‌های موجود برای درمان درد، ماساژ نیز نسبتاً ایمن به نظر می‌رسد.

تصور می‌شود که ماساژ میوفاشیال یک درمان امیدوارکننده برای رفع درد مزمن پس از جراحی سرطان است و همچنین ممکن است در بهبود تحرک مفید باشد.

پیشگیری از دردهای عصبی مرتبط با شیمی درمانی

درد نوروپاتی در افرادی که با داروی شیمی درمانی تاکسول (پکلیتاکسل) درمان می شوند، رایج است و درمان آن می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که افرادی که قبل از تزریق تاکسول تحت ماساژ کلاسیک قرار گرفتند، درد کمتری را گزارش کردند. این امر به طور عینی در مطالعات هدایت عصبی نیز مشاهده شد.

مزایای مراقبت تسکینی

در محیط مراقبت تسکینی، ماساژ درمانی انکولوژی نیز ممکن است مفید باشد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که ماساژ درمانی و تاثیر آن در سرطان بهزیستی را افزایش می‌دهد، در درجه اول به افراد اجازه می‌دهد تا استراحتی داشته باشند که در آن می‌توانند از بیماری خود فرار کنند.

۱)      کیفیت زندگی

تعدادی از مطالعات مختلف به فواید آنما درمانی (ماساژ درمانی ژاپنی) برای زنانی که با سرطان های زنان دست و پنجه نرم می کنند، پرداخته اند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که ماساژ ژاپنی به طور قابل توجهی علائم فیزیکی را کاهش می دهد و کیفیت زندگی را در این شرایط بهبود می بخشد.

۲)      هشدارها و خطرات

مهم است که قبل از شروع ماساژ درمانی با انکولوژیست خود صحبت کنید، به خصوص اگر اخیراً جراحی کرده اید یا تحت درمان با شیمی درمانی یا پرتودرمانی هستید. مانند یک نوع درمان، ماساژ درمانی خطرات بالقوه و همچنین موارد منع مصرف دارد (دلایلی که درمان نباید انجام شود).

۳)      خطرات احتمالی

برخی از خطرات احتمالی عبارتند از:

عفونت:

اگر تعداد گلبول‌های سفید خون شما به دلیل شیمی‌درمانی (نوتروپنی ناشی از شیمی‌درمانی)، کاهش پیدا کرده یا اگر اخیراً جراحی کرده‌اید یا زخم‌های باز ناشی از پرتودرمانی یا شرایط دیگر داشته باشید، خطر عفونت بیشتر است.

کبودی:

اگر تعداد پلاکت شما به دلیل شیمی درمانی کم باشد (ترومبوسیتوپنی ناشی از شیمی درمانی) احتمال ایجاد کبودی در شما افزایش می یابد.

خطر شکستگی:

اگر متاستازهای استخوانی دارید (سرطان به استخوان‌ها) یا داروهایی مصرف می‌کنید که می‌توانند استخوان‌های شما را ضعیف کنند (مانند مهارکننده‌های آروماتاز برای سرطان سینه)، ممکن است در معرض خطر شکستگی قرار داشته باشید. در حالی که گاهی اوقات متاستازهای استخوانی به عنوان یک منع مصرف برای ماساژ ذکر می شود، شواهدی نیز وجود دارد که نشان می دهد ماساژ ممکن است درد را در افراد مبتلا به متاستاز استخوان کاهش دهد. در این شرایط، دیدار با یک ماساژدرمانگر که دارای گواهینامه ماساژ انکولوژی است، مهم است.

تجزیه پوست:

مالش، به ویژه ماساژ بافت عمیق، ممکن است منجر به شکستگی پوست، به ویژه در طول پرتودرمانی شود.

واکنش‌ها به لوسیون‌ها یا روغن‌ها:

مهم است که مطمئن شوید ماساژور شما از هرگونه آلرژی یا حساسیتی که ممکن است پوست شما داشته باشد، آگاه باشد.

از بین بردن لخته خون:

خطر وجود لخته خون تشخیص داده نشده در پا وجود دارد که می تواند از جای خود خارج شود و به ریه ها برود. نکته قابل توجه این است که لخته شدن خون در میان افراد مبتلا به سرطان، به ویژه پس از جراحی یا در طول شیمی درمانی، شایع است. این یکی از دلایلی است که چرا هر کسی باید در ابتدای روش درمانی با انکولوژیست خود صحبت کند.

موارد منع مصرف

ماساژ سبک برای اکثر افراد مبتلا به سرطان بی‌خطر است، اما برخی تنظیمات وجود دارد که در آن‌ها باید از ماساژ درمانی در میان افراد مبتلا به سرطان اجتناب شود. برخی از این موارد عبارتند از:

لخته های خون شناخته شده: برای افرادی که ترومبوز ورید عمقی یا آمبولی ریوی تشخیص داده شده است، ماساژ نباید انجام شود.

عفونت:

اگر فردی در حال حاضر با عفونت مبارزه می کند، به خصوص اگر تب وجود دارد، نباید از ماساژ درمانی استفاده کرد.

تعداد گلبول های سفید به شدت پایین:

اگر لکوپنی شدید وجود داشته باشد، ماساژ درمانی باید تا زمانی که انکولوژیست یک وضعیت شفاف را ارائه دهد به تعویق بیفتد.

ترومبوسیتوپنی شدید:

برای افرادی که تعداد پلاکت بسیار پایینی دارند، ماساژ درمانی نباید انجام شود.

لنف ادم:

لنف ادم یک منع نسبی برای ماساژ است. تورم بخشی از بدن به دلیل آسیب به غدد لنفاوی می تواند با انواع مختلفی از سرطان (به ویژه ملانوما) رخ دهد، اما بیشتر به عنوان تورم بازو شناخته می شود که در برخی از زنان مبتلا به سرطان سینه رخ می دهد. اگر ادم لنفاوی وجود داشته باشد، ممکن است به نوعی ماساژ به نام تخلیه لنفاوی دستی نیاز باشد، اما این معمولاً توسط یک درمانگر متفاوت که در درمان ادم لنفاوی تخصص دارد، انجام می‌شود.

همچنین در درمان باید از مکان‌هایی که رشد تومور در آن فعال است، نواحی اطراف برشی که  اخیرا ایجاد شده و هر ناحیه‌ای که در آن زخم باز وجود دارد، اجتناب شود. در طول شیمی درمانی، حتی اگر شمارش خون همه نرمال باشد، باید از ماساژ بافت عمیق اجتناب شود.

ریسک گسترش سرطان در ماساژ درمانی

در حالی که این خطر نظری وجود دارد که اگر یک تومور سرطانی ماساژ داده شود می تواند باعث گسترش آن شود، این امر در هیچ آزمایشی تا به امروز مشاهده نشده است.

 

از ماساژ انکولوژی چه انتظاری داریم؟

 

از ماساژ انکولوژی چه انتظاری داریم؟

قبل از اینکه ماساژ درمانی را دنبال کنید، با انکولوژیست خود در مورد هرگونه احتیاط یا نگرانی خود صحبت کنید. مهم است که در مورد هر یک از این موارد با ماساژدرمانگر خود و همچنین نگرانی هایی که در مورد لوسیون ها، روغن ها یا رایحه درمانی دارید در میان بگذارید (شیمی درمانی می تواند بر حس بویایی و چشایی شما تأثیر بگذارد و ممکن است حساس تر از حد معمول باشید). برخی از درمانگران از رایحه درمانی همراه با ماساژ استفاده می کنند و بسیاری از آن ها موسیقی آرام بخش پخش می کنند.

معمولاً از شما خواسته می‌شود که لباس‌های خود را به جز لباس زیر درآورید، اما این ممکن است متفاوت باشد. هرگز نباید احساس ناراحتی کنید و در صورت تمایل می توان ماساژ را از طریق لباس انجام داد.

معمولاً از شما خواسته می شود که روی یک میز بالشتک دار با حفره مخصوص قرار گرفتن صورت برای زمانی که بر روی شکم هستید، دراز بکشید. موقعیت ممکن است محدود باشد یا نیاز به تغییر داشته باشد. به عنوان مثال، اگر اخیراً جراحی سرطان سینه انجام داده اید، ممکن است نتوانید روی شکم یا یک طرف خود دراز بکشید.

هنگامی که ماساژ دریافت می کنید، مطمئن شوید که اگر چیزی برای شما دردناک است یا نیاز به ماساژ ملایم تری دارید، به درمانگر اطلاع دهید. ناراحتی یا تجربه درد برای موثر بودن ماساژ غیرضروری است و حتی می تواند مضر باشد. بیشتر جلسات ۳۰ دقیقه تا ۹۰ دقیقه طول می کشد، اما می توانید از درمانگر بخواهید که در هر زمانی آن را متوقف کند.

وقتی بعد از ماساژ از خواب بلند می شوید، مراقب ایستادن باشید. برخی از افراد بسیار آرام می شوند و هنگام ایستادن احساس سبکی سر می کنند. به خودتان زمان بدهید تا بلند شوید و لباس بپوشید.

چه طور باید شروع کرد؟

اگر مطمئن نیستید که چگونه یک درمانگر ماساژ درمانی انکولوژی پیدا کنید، با تیم مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. بسیاری از مراکز بزرگ سرطان دارای کارمندان ماساژ درمانی هستند و برخی نیز کلاس هایی را برای کمک به عزیزانتان ارائه می دهند تا یاد بگیرند که چگونه در هنگام بازگشت به خانه برای شما ماساژ انجام دهند.

اگر نیاز به یافتن یک درمانگر ماساژ انکولوژی در خارج از مرکز سرطان خود دارید، مطمئن شوید که یک درمانگر مجاز که در کار با افراد مبتلا به سرطان تخصص دارد ( این فرد گواهینامه خاصی در این زمینه دارد) پیدا کنید. می‌توانید بیمارستان‌هایی را که ماساژ انکولوژی را در نظر گرفته‌اند، جستجو کنید یا از طریق انجمن ماساژ انکولوژی، درمانگرهای ماساژ انکولوژیک را جستجو کنید.

سایر درمان های جایگزین ماساژ درمانی

تعدادی از درمان‌های جایگزین وجود دارد که به عنوان راهی برای کاهش علائم سرطان در درمان سرطان گنجانده شده‌اند و بسیاری از مراکز سرطان اکنون یک «رویکرد یکپارچه» را اعمال می‌کنند که در آن بهترین درمان‌های جایگزین را به منظور بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به سرطان با درمان‌های سنتی ترکیب می‌کنند. دستورالعمل‌ها نشان داده‌اند که درمان‌ها به‌ویژه آن هایی که بر اساس علائم مؤثر هستند، عبارتند از:

  • کاهش اضطراب/استرس: موسیقی درمانی، مدیتیشن، مدیریت استرس و یوگا
  • افسردگی/اختلالات خلقی: مدیتیشن، آرامش، یوگا، ماساژ درمانی و موسیقی درمانی
  • تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی: طب فشاری و طب سوزنی

اگرچه درمان‌های جایگزین به دلیل استفاده از روش‌های اثبات ‌نشده برای درمان سرطان، نظرات بدی را دریافت کرده‌اند، اما این در حالی است که درمان‌های سنتی، از جراحی تا ایمونوتراپی، پایه اصلی درمان سرطان هستند.

روش‌های جایگزین ممکن است در کاهش درد شما یا حداقل تقویت روحیه شما در حین درمان مفید باشد. گزینه‌های ارائه شده توسط مرکز سرطان خود را بررسی کنید. حتی اگر ماساژ درمانی گزینه مورد نظر شما نیست، گزینه‌های زیادی وجود دارد که ممکن است فرصتی را برای شما فراهم کند تا کیفیت زندگی خود را در طول درمان بهبود ببخشد.

در این مقاله از بن کر به بررسی مبانی ماساژ درمانی انکولوژی برای افراد مبتلا به سرطان پرداختیم و بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، دانستیم که این ماساژ خواص درمانی زیادی دارد. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله برای شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. ممنون که با بن کر همراه بودید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *