وبلاگ

ماساژ درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان

ماساژ درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان

لمس انسان در شفای بیماران سرطانی بسیار مهم است. ماساژ درمانی به یک موضوع بسیار مورد نیاز برای بیماران سرطانی و بازماندگان تبدیل شده است. از آنجایی که درمان‌های سرطان پیچیده‌تر شده‌اند، نیاز به لمس انسان و ماساژ در سلامت و شفای بیماران سرطانی بسیار مهم است. مزایای ماساژ درمانی فراتر از دوره‌های درمانی شیمی‌درمانی و دوره‌های پرتو درمانی است، زیرا بازماندگان نیز می‌توانند با خیال راحت ماساژ درمانی دریافت کنند. در این مقاله قصد داریم تا به ماساژ درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان و مزایای آن بپردازیم. با بن کر همراه باشید.

سرطان دارای تکثیر سلول هایی است که به طور نامنظم تکثیر می شوند، هویت خود را از دست می دهند و بیش از حد در بافت ها فراوان می شوند. سلول‌های سرطانی مکانیسم‌های جنینی را در هسته‌های سلولی دوباره مشتعل می‌کنند تا با سرعتی سریع‌تر از حد طبیعی رشد کنند. این سلول ها به طور طبیعی عمل نمی کنند و باعث اختلال در عملکرد بافت ها و اندام ها می شوند.

سرطان یک مشکل عمده بهداشتی در ایالات متحده و سایر نقاط جهان است و به عنوان یک مشکل رو به رشد در کشورهای خاورمیانه شناسایی شده است. سرطان یک بیماری با یک علت واحد نیست، بلکه مجموعه ای از علل مختلف با علائم، درمان ها و پیش آگهی های مختلف است.

جنبه های مختلفی از زندگی روزمره بیماران سرطانی تحت تأثیر قرار می گیرد که شامل وضعیت مالی، توانایی کار و زندگی خانوادگی، خلق و خوی، روابط با دیگران، خواب و کیفیت زندگی می شود. بیماران سرطانی با مشکلات مختلفی در عرصه های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی و همچنین با کاهش کیفیت زندگی دست و پنجه نرم می کنند.

درد در بیماران مبتلا به سرطان یک رویداد استرس زا است که می تواند بر سبک زندگی و احساس رضایت و راحتی آن ها تأثیر بگذارد و همچنین باعث درد و ناراحتی، از دست دادن کنترل، خستگی، کاهش کیفیت زندگی و فعالیت جنسی، از دست دادن روابط بین فردی و مفهوم زندگی، کاهش عملکرد، خواب و فعالیت های روزانه در آن ها شود. علاوه بر این، بیماران مبتلا به سرطان ممکن است احساس اضطراب ناشی از بیماری، روش های درمانی و غیره را نیز تجربه کنند که تأثیر منفی بر روند درمان و بهبودی آن ها دارد، بنابراین کنترل و کاهش آن ضروری است.

اگر سرطان بهبود یابد، اصطلاح مناسب مرحله NED است که مخفف عبارت No Evidence of Disease است. این بدان معنی است که امروزه هیچ علامت یا نشانه ای از پیشرفت سرطان وجود ندارد اما به این معنا نیست که برای همیشه از بین رفته است زیرا احتمال عود کردن سرطان وجود دارد.

علائم هشدار دهنده اولیه سرطان

علائم هشدار دهنده اولیه که باید به دنبال آن ها باشید عبارتند از:

  1. سرفه مزمن/گرفتگی صدا (بدون ارتباط با بیماری تنفسی)
  2. زخم هایی که آنطور که انتظار می رود بهبود نمی یابند
  3. احساس سوزش معده مداوم (بدون ارتباط با رفلاکس اسید)
  4. تنگی نفس مداوم (بدون ارتباط با بیماری تنفسی)
  5. تغییرات غیر طبیعی در فعالیت روده
  6. تغییرات غیرمعمول در بافت پستان (به تغییرات طبیعی چرخه قاعدگی مربوط نمی شود)
  7. کاشکسی غیر قابل توضیح (کاهش وزن به دلیل روند بیماری)
  8. خون در مدفوع، ادرار، سایر مایعات بدن وجود دارد
  9. درد کسل کننده و غیر میوفاسیال غیر قابل توضیح

یکی از نکات مهم این است که درد ممکن است هرگز ظاهر نشود. اغلب اوقات، بیماران سرطانی در تلویزیون و فیلم‌ها به عنوان بیمارانی با درد شدید نشان داده می‌شوند، یا درد نشان می‌دهد که چیزی در بدنشان اشتباه است. بیماران سرطانی ممکن است هرگز درد را به عنوان شاخصی از وضعیت خود تجربه نکنند. این نام غلط توسط فرهنگ عامه می تواند بسیاری از بیماران را به زودی از تشخیص خود منحرف کند.

 

انواع درمان سرطان

 

انواع درمان سرطان

اکنون می توان سرطان را یک بیماری مزمن و قابل کنترل در نظر گرفت. تشخیص زودهنگام برای اطمینان از مراقبت مناسب و ارائه سریع درمان ها کلیدی است. هر چه زودتر سرطان تشخیص داده شود، مبارزه با آن آسان تر است.

“سه درمان بزرگ” که بیشتر برای بیماران سرطانی شناخته شده است، پرتودرمانی، شیمی درمانی و جراحی است. این گزینه ها را می توان بررسی کرد و با پزشکان آن ها بحث کرد.

سایر گزینه‌های درمانی که ممکن است آن‌طور که عموماً شناخته شده نباشند عبارتند از: ایمونوتراپی، درمان‌های هدفمند، درمان‌های مبتنی بر هورمون، پیوند سلول‌های بنیادی و پزشکی دقیق.

این درمان های نوآورانه جدیدتر ممکن است نتایج قابل توجهی برای بیماران ارائه دهد. تحقیقات برای این درمان های جدیدتر محدود است، با این حال مجموعه تحقیقات سالانه با نتایج امیدوارکننده در حال گسترش است.

اثرات سرطان

سرطان می تواند بیماران را در همه سطوح تحت تاثیر قرار دهد: جسمی، ذهنی، عاطفی و معنوی.

هزینه های مالی درمان های مداوم و مراجعه به پزشک می تواند بر استرس تأثیر بیماری بر بدن فیزیکی بیفزاید.

از نظر ذهنی، برخی از بیماران امید خود را نسبت به امکان بهبودی از دست می دهند.

احساسات ممکن است به صورت خشم، ناامیدی، اندوه، اندوه، نگرانی و هیستری و بسیاری دیگر ظاهر شوند.

از نظر روحی، برخی از بیماران تمایل معنوی یا مذهبی بیشتری پیدا می‌کنند، در حالی که برخی دیگر از درد دل ناشی از وعده‌های ناقص ایمانشان دور می‌شوند.

افسانه: ماساژ درمانی کلاسیک سرطان را گسترش می دهد

آیا ماساژ درمانی می‌تواند سرطان را گسترش دهد؟ این افسانه هنوز در برخی از مدارس امروز به فارغ التحصیلان جدیدتر ارائه می شود. ماساژ درمانی کلاسیک که گردش خون و لنف را افزایش می دهد باعث گسترش سرطان نمی شود.

نکات مهم در مورد ماساژ درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان

یکی از ملاحظات مهم در مورد ماساژ درمانی که باید به اشتراک گذاشته شود، مفهوم فشار است. سرطان از طریق حفره های التهابی در بدن پخش می شود و فشار برای بیماران سرطانی که در حال حاضر تحت درمان هستند، باید کم بماند.

برای نجات یافتگان از سرطان، می توان از فشار محکم استفاده کرد. فشار محکم در این مورد به فشاری اطلاق می‌شود که می‌تواند بر ماهیچه‌ها تأثیر بگذارد اما التهاب ایجاد نکند. برخی از معلمان این را به عنوان فشار متوسط توصیف می کنند، برخی دیگر ترجیح می دهند از اصطلاح نور استفاده کنند و برخی اصطلاح “فشار محکم” را به معنای به اندازه کافی عمیق برای ایجاد پاسخ التهابی.

این می تواند تعادل دشواری برای مشتری باشد. بهتر است در حین کار روی بازماندگان سرطان اغلب به پوست نگاه کنند تا ببینند پوست چگونه به لمس و ماساژ واکنش نشان می‌دهد. اگر سایه‌های صورتی و یا قرمز روی پوست شکل می‌گیرد، درمانگر باید فشار را کاهش دهد، حتی اگر مشتری فشار بیشتری را طلب کند. برای افرادی که پوستشان به سرعت تغییر رنگ می دهد، باید نسبت به گرمای احساس شده روی سطح پوست حساس باشیم.

عواملی مانند انواع و زمان‌بندی درمان‌های انجام‌شده، عوارض جانبی تجربه‌شده، اثرات کلی درمان‌ها بر بدن، نقش سیستم لنفاوی و مراقبت‌های جایگزین، همگی بر سبک، آهنگ و روش‌های ماساژ درمانی به کار گرفته شده تأثیر می‌گذارند.

فواید ماساژ درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان بیماران

ماساژ درمانی فواید زیادی برای بیماران سرطانی و بازماندگان دارد که عبارتند از:

  • بهبود یافتن از درمان های دریافت شده
  • خواب با کیفیت بهتر
  • کاهش درد
  • بهبود عملکرد عضلات و انرژی روزانه
  • کاهش نوروپاتی، به ویژه در ارتباط با شیمی درمانی
  • کاهش سردرد
  • بهبود راحتی کلی

چندین نمونه از اثرات مثبت لمس شفابخش بر درد، حالت تهوع، اضطراب و خستگی و کیفیت زندگی و همچنین بر پارامترهای بیوشیمیایی در مطالعات مشاهده شد. بر اساس نتایج مطالعات، می توان در مورد استفاده از TT به عنوان یک مداخله غیرتهاجمی برای بهبود وضعیت سلامت بیماران مبتلا به سرطان، تأیید کرد. علاوه بر این، لمس درمانی یک استراتژی مفید برای بیماران بزرگسال مبتلا به سرطان ثابت شد.

در ماساژ درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان، درمان های اصلی سرطان شامل جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، پرتودرمانی و ایمونوتراپی یا درمان بیولوژیکی است. چنین درمان هایی برای از بین بردن سلول های سرطانی و بازگرداندن سلامتی استفاده می شود.

بسته به نوع سرطان، متخصصان از یک یا ترکیبی از این درمان ها استفاده می کنند. مطالعات متعدد نشان داده است که انواع طب مکمل می تواند در حل یا کاهش مشکلات ناشی از بیماری در بیماران سرطانی موثر باشد. طب مکمل و جایگزین (CAM) گروهی از سیستم‌ها، شیوه‌ها و محصولات مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی است که در حال حاضر جزئی از طب رایج محسوب نمی‌شوند.

هدف این رویکرد بهبود سلامت و کیفیت زندگی و همچنین افزایش طول عمر با استفاده از رویکردهای طبیعی و روش های مختلف طب جایگزین بر اساس تجربیات بالینی و تحقیقاتی است. به همین ترتیب، مطالعات در سراسر جهان نشان دهنده تمایل فزاینده برای کنترل سلامت از طریق استفاده از CAM است.

طبق انجمن سرطان آمریکا (۲۰۱۱)، طب مکمل برای سرطان شامل روش هایی است که منجر به پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان می شود. برخی از انواع درمان‌های مکمل می‌توانند به تسکین برخی از علائم سرطان و عوارض جانبی ناشی از درمان، مانند خستگی، اضطراب و درد کمک کنند، یا منجر به افزایش حس خوب در فرد شوند. در طبقه بندی طب مکمل، کلاس انرژی درمانی شامل درمان هایی می شود که در آن ها انرژی از بدن انسان نشات می گیرد (بیوفیلد) یا از منبع خارجی مانند لمس درمانی، ریکی، چیگونگ، قطبیت درمانی و غیره منشاء می گیرد. ساده ترین تعریف لمس درمانی (TT) استفاده از دست روی بدن یا نزدیک بدن برای کمک به درمان است.

TT  یک مداخله پرستاری غیر تهاجمی است که با دست و به صورت انتقال انرژی صورت می گیرد. با بررسی دوازده مطالعه مشخص شد که TT می تواند روش قابل قبولی برای کاهش علائم جسمی و روانی بیماران مبتلا به سرطان باشد.

 

نکات مهم در مورد ماساژ درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان

 

بیماران مبتلا به سرطان

در مطالعات انجام شده بر روی بیماران سرطانی و ماساژ درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان، یافته های قابل توجهی گزارش شده است. حتی در غیاب نتایج قابل توجهی در نتایج مطالعه شده، دریافت کنندگان لمس درمانی اغلب مزایای ذهنی را گزارش کردند، از جمله بهبود خلق و خو، رفاه، و روابط بین فردی، کاهش درد، حالت تهوع، اضطراب و خستگی، افزایش سرزندگی و رضایت از لمس درمانی در یک مطالعه توصیفی بر روی بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا، داینر و همکاران. پاسخ های متنوعی به درمان های TT پیدا کرد. علاوه بر این، شرکت کنندگان آرامش، نشاط معنوی و تحرک بیشتر را گزارش کردند.

کاهش قابل توجهی در درد، تهوع و اضطراب بلافاصله پس از مداخله در روزهای اول و دوم بعد از عمل و درد و اضطراب در روز سوم بعد از عمل در مقایسه با سطوح قبل از مداخله مشاهده شد. این یافته ها نشان داد که مداخله TT برای بیماران تحت عمل جراحی چاقی قابل اجرا و قابل قبول بوده و به طور قابل توجهی درد، تهوع و اضطراب را در آنها بهبود می بخشد.

کوکلی معتقد است که انرژی درمانی می تواند برای بهبود علائم مختلف در بیماران مبتلا به سرطان استفاده شود. در همین راستا، مطالعات همچنین نشان داده اند که چنین تداخلات کل نگر به شدت مورد نیاز بیماران است. هدف TT بازگرداندن تعادل، هماهنگی و حس خوب بودن است.  TTمبتنی بر یک نیت دلسوزانه است که از طریق لمس سبک یا قرار دادن دست ها درست خارج از بدن است که اغلب توسط پرستاران انجام می شود.

از نظر منطقی، به نظر می‌رسد که درمان‌های میدان زیستی مانند TT بر سیستم عصبی خودمختار تأثیر می‌گذارند، نسبت فرکانس بالا به فرکانس پایین تغییرات ضربان قلب را تغییر می‌دهند، صدای پاراسمپاتیک بیشتری را منعکس می‌کنند و فعال‌سازی سمپاتیک را کاهش می‌دهند. برخی از مطالعات نشان دادند که درمان بیوفیلد ممکن است استرس را کاهش دهد و عملکرد ایمنی را تقویت کند.

فرض اساسی TT این است که انسان ها سیستم های انرژی هستند و میدان انرژی چند اینچ فراتر از سطح پوست گسترش می یابد. سه مرحله متمایز از مداخله وجود دارد که شامل (الف) پرستاران از مفید بودن TT برای بیماران خود آگاه می شوند، (ب) مرحله ارزیابی، که در آن پرستار از حرکات آهسته، ملایم و جاروی دست های خود استفاده می کند که از سر بیمار شروع می شود و ادامه می یابد. به پاهای بیمار برای ارزیابی وجود هر گونه نشانه ای از عدم تقارن انرژی و (ج) مرحله عدم تکان دادن، که در آن پرستار از حرکت متقارن دست های خود بر روی میدان انرژی بیمار با هدف صاف کردن یا کاهش انرژی استفاده می کند.

لمس درمانی یک درمان بیوفیلد استاندارد شده است که از لمس و حرکات ملایم در “میدان انرژی” بیمار با هدف بازگرداندن تعادل در سیستم انرژی بیمار و تقویت “ظرفیت درمانی” بیمار استفاده می کند.  TT باعث افزایش رفاه در بیماران سرطان دهانه رحم و پستان در طی پرتو درمانی می شود و باعث کاهش پریشانی و خستگی در طول شیمی درمانی می شود. همچنین دارای یک سری فواید در کاهش اضطراب، افزایش آرامش، کاهش درد، کاهش افسردگی و افزایش حس خوب است.

در ماساژ درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان، اگرچه درمان سرطان به عنوان استرس‌زا و مختل کننده کیفیت زندگی شناخته می‌شود، اما تعداد کمی از مداخلات TT در کاهش علائم مرتبط با درمان مؤثر هستند. این روش به مربیان امکان می دهد هم مهارت های فنی را ارائه دهند و هم با بیمار ارتباط برقرار کنند تا رضایت و انگیزه حرفه ای ها بهبود یابد. سهولت آموزش و امکان سنجی در تنظیمات متعدد و بدون نیاز به ابزارهای خاص، لمس درمانی را به گزینه خوبی برای بسیاری از بیماران و مراقبان تبدیل کرده است. بنابراین، TT ممکن است یک معیار مناسب برای بیماران تحت درمان سرطان باشد.

مطالعات تفاوت قابل توجهی را در فراوانی مداخلاتی که هر روز، یک بار در هفته و دو بار در هفته انجام می‌شد، نشان دادند. طول جلسات درمان از ۱۰ تا ۴۰ دقیقه متغیر بود. با این حال، میانگین زمان معمولاً بین ۱۰ تا ۴۵ دقیقه بود. در بیشتر بررسی‌ها، نقش برخی از متغیرهای مداخله‌گر مانند فعالیت بدنی، مشکلات روان‌شناختی و جنسیت نادیده گرفته شده و یا ذکر نشده است.

علاوه بر این، تفاوت‌های روش‌شناسی در مطالعات بررسی‌شده قابل مشاهده است که مهم‌ترین آن ها عدم ارائه هرگونه مرجع معتبر برای نشان دادن تعداد جلسات TT است. طول مطالعه از یک روز تا شش هفته متغیر بود. با این حال، میانگین طول ۴ تا ۶ هفته بود.

نتیجه گیری ماساژ درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان

بر اساس نتایج این بررسی، می توان در مورد استفاده از لمس درمانی به عنوان یک مداخله غیرتهاجمی برای بهبود وضعیت سلامت در بیماران مبتلا به سرطان، تأیید کرد. همچنین به نظر می رسد این روش می تواند به عنوان روشی ایمن در مدیریت عملکرد فیزیکی، درد، اضطراب و حالت تهوع بیماران سرطانی مورد استفاده قرار گیرد.

آموزش TT به علاقه مندان به این رشته احتمالاً می تواند کمک بزرگی در مراقبت از بیماران سرطانی و کاهش عوارض بیماری باشد. با این حال، مطالعات بیشتری برای بررسی تأثیر TT بر اقدامات مرتبط بالینی اضافی مورد نیاز است.

در ماساژ درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان اگر کاری که یک ماساژدرمان ارائه می دهد، امید را به بیمار القا کند، این امید تازه به دست آمده قدرتمند است. امید می تواند وسیله ای برای قدرت و شفای بیمار باشد. امیدواری که بهبودی ممکن باشد می تواند نیروی محرکه برای بهبودی بسیاری از افراد باشد.

در این مقاله از بن کر به بررسی به ماساژ درمانی و تاثیر آن در درمان سرطان پرداختیم و بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، دانستیم که ماساژ خواص درمانی زیادی دارد. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله برای شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. ممنون که با بن کر همراه بودید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *