وبلاگ

فواید تنفس عمیق در حین ماساژ

فواید تنفس عمیق در حین ماساژ

چرا تنفس عمیق در حین ماساژ بسیار مهم است؟ تنفس عمیق اهداف ماساژ درمانی را که در آموزشگاه ماساژ آموزش داده می شود، پشتیبانی و تقویت می کند. تنفس عمیق که اغلب تنفس شکمی نامیده می شود، جریان خون را افزایش می دهد، کارایی سیستم لنفاوی را افزایش می دهد و از سم زدایی اندام ها حمایت می کند.

علاوه بر این، تنفس شکمی ضربان قلب و فشار خون شما را کاهش می دهد و می تواند در هر زمان برای کاهش استرس و تنش استفاده شود. تنفس عمیق باعث آرامش جسمی، هدف هر مشتری ماساژ می شود. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی چرا تنفس در طول ماساژ بسیار مهم است؟ و فواید تنفس عمیق در حین ماساژ بپردازیم. با بن کر همراه باشید.

اجرای تنفس عمیق در ماساژ درمانی

آموزش و مدل سازی تنفس عمیق برای مشتریان ماساژ می تواند برای آن ها مفید باشد و به طور بالقوه منجر به زندگی با درد و استرس کمتری شود. در مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ که پاسخ درد زنان مبتلا به فیبرومیالژیا و زنان سالم را مقایسه کرد، هر دو گروه شدت کمتری درد و کاهش ناراحتی عاطفی را هنگام استفاده از نفس آهسته و عمیق گزارش کردند.

فیبرومیالژیا یک بیماری مزمن است که موجب درد، سفت و یا نازکی ماهیچه های بدن، تاندون و مفصل ها می شود. این موارد باعث ایجاد اختلال در خواب، خستگی مفرط، اضطراب و افسردگی و مشکل در نحوه کارکرد روده می شوند.

با حضور در لحظه حال با مشتری خود و همچنین تشویق او به حضور در لحظه حال از طریق تنفس عمیق آرام، شفا و فواید ماساژ درمانی، گسترش پیدا می کند. تاکید بر تنفس به ماساژ مشتریان در درد کمک می کند.

تنفس عمیق و تمرین ماساژ

کمک به مشتریان ماساژ در یادگیری تکنیک‌های تنفس عمیق، مانند باز کردن نفس در شکم و قفسه سینه، به شل شدن عضلات و ایجاد حس عمیق‌تر آرامش کمک می‌کند. اگر برای یک مشتری استفاده از این تکنیک ها مشکل باشد، پزشکان ممکن است ماساژ خود را بر روی قفسه سینه و عضلات شکم متمرکز کنند تا این ناحیه آرام شود.

مانند خمیازه کشیدن، تنفس عمیق هم مسری است. تمرین‌کنندگان ممکن است تنفس را از طریق نفس‌های آهسته و عمیق در طول ماساژ نشان دهند.

بهترین و مؤثرترین دوره آموزشی ماساژدرمانگر، تکنیک‌های تنفسی و نحوه ترکیب این تکنیک‌ها را در ماساژ درمانی پوشش می‌دهد.

 

مزایای تنفس عمیق در حین ماساژ

 

مزایای تنفس عمیق در حین ماساژ

تنفس عمیق به طور کلی به آرامش کمک می کند. ماساژدرمانگرها معمولاً در طول یک جلسه، مشتریان خود را به سمت تنفس دیافراگمی راهنمایی می کنند تا کار بدنی آن ها را تکمیل کنند. اما نفس کشیدن چقدر تاثیر دارد؟

مطالعه ای که در نسخه ژانویه ۲۰۱۰ Pain، مجله انجمن بین المللی مطالعه درد منتشر شد، نشان داد که تنفس کنترل شده با سرعت آهسته می تواند به طور قابل توجهی احساس درد را کاهش دهد. این مطالعه پاسخ درد زنان مبتلا به بیماری درد مزمن فیبرومیالژیا را مشاهده کرد و آن ها را با زنان سالم هم سن مقایسه کرد.

محققان دریافتند که در حالی که تکنیک‌های تنفس عمیق در میان شرکت‌کنندگان سالم مطالعه مزایای بیشتری نسبت به افراد مبتلا به فیبرومیالژیا داشتند، حتی افرادی که فیبرومیالژیا داشتند از آهسته شدن نفس سود می‌بردند.

به گفته محقق ارشد دکتر الکس جی زائترا، استاد روانشناسی در دانشگاه ایالتی آریزونا، این یافته ها نشان می دهد که تکنیک های تنفس عمیق می تواند راه دیگری برای مقابله با فیبرومیالژیا یا انواع دیگر دردهای مزمن ارائه دهد.

تنفس مدیتیشن

رشته هایی مانند یوگا و تمرین های مراقبه، تکنیک های تنفس عمیق، آهسته و دیافراگمی را آموزش می دهند. بر اساس فرضیه Zautra و سایر یافته های بهداشتی، مزایای تنفس عمیق احتمالاً به دلیل یکی یا ترکیبی از موارد زیر رخ می دهد:

تعادل سیستم عصبی:

تنفس آهسته به بهبود تعادل بین سیستم عصبی سمپاتیک (پاسخ بدن باعث که ضربان قلب، فشار خون و تعریق را در هنگام استرس افزایش می‌دهد) و سیستم عصبی پاراسمپاتیک (مسئول پاسخ آرام‌سازی) کمک می‌کند.

اکسیژن رسانی:

تنفس کم عمق و سریع میزان اکسیژن موجود برای گردش در جریان خون را محدود می کند، در حالی که تنفس عمیق دیافراگمی باعث افزایش دریافت اکسیژن می شود. تنفس عمیق و آهسته بیش از دو برابر مقدار اکسیژن خون را افزایش می دهد.

گرفتگی عضلانی:

ماهیچه های گردن و شانه شما با تنفس کم عمق و سریع سفت می شوند که می تواند باعث درد مزمن در این نواحی شود.

استرس را با تنفس عمیق دفع کنید

علاوه بر تسکین درد، تمرین تنفس عمیق در حین ماساژ می تواند استرس را نیز از بین ببرد. هر سلول در بدن شما به تبادل مداوم اکسیژن و دی اکسید کربن نیاز دارد تا به درستی کار کند—بنابراین جای تعجب نیست که تنفس خوب و عمیق به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید و آرامش داشته باشید! عضلات منقبض، وضعیت نامناسب، لباس های تنگ یا استرس عاطفی می توانند تنفس را محدود کنند.

ما یا از ماهیچه های بالای قفسه سینه یا عضلات شکم برای تنفس استفاده می کنیم. تنفس قفسه سینه از ماهیچه های بالای قفسه سینه برای باز کردن قفسه سینه استفاده می کند و در نتیجه تنفس کم عمق ایجاد می شود. تنفس شکمی از عضلات شکم، پهلوها و پشت پایین تنه استفاده می کند تا حداکثر پایین آمدن دیافراگم را فراهم کند و قفسه سینه را به طور کامل گسترش دهد. وقتی ریه‌های شما پر می‌شود، در هر نفس تا هشت برابر بیشتر از تنفس قفسه سینه هوا وارد می‌شود! این افزایش جذب هوا باعث اکسیژن رسانی بیشتر خون می شود.

ریه ها و دیافراگم

وقتی عمیق و کامل نفس می‌کشید، احساس می‌کنید شکم، قفسه سینه‌ها و کمرتان در هنگام دم منبسط می‌شوند، زیرا دیافراگم شما به عمق شکم کشیده می‌شود، سپس با بازدم جمع می‌شود. این حرکت دیافراگم همراه با حرکت افقی شکم، قفسه سینه و کمر به سم‌زدایی اندام‌های داخلی کمک می‌کند، جریان خون را بهبود می‌بخشد (فرآیندی که ماهیچه‌های شما غذا را به سمت پایین به دستگاه گوارش منتقل می‌کنند) و لنف را به طور موثرتر پمپاژ می‌کند. از طریق سیستم لنفاوی هر یک از این فواید منعکس کننده مزایای ماساژ درمانی و تاثیر آن در سرطان است، به همین دلیل است که این دو در کنار هم هستند.

عوامل زیر به تنفس موثر شکمی کمک می کنند:

وضعیت مناسب:

وضعیت مناسب به عضلات سینه اجازه می دهد تا با کمی تلاش منبسط شوند. خم شدن، وزن بالای قفسه سینه را به شکم وارد می کند. وضعیت نامناسب به انرژی بیشتری برای تنفس نسبت به زمانی که پشت صاف و آرام است نیاز دارد.

پرهیز از پرخوری:

خوردن بیش از حد معده می‌تواند باعث فشار دادن معده به دیافراگم شود و مانع حرکت آن شود و تنفس شکمی را محدود کند.

آرامش:

ماهیچه های ما به طور طبیعی زمانی که تنش داریم منقبض می شوند. این فقط چرخه درد را تغذیه می کند و تنفس شکمی را مهار می کند. بر روی آرامش عضلانی تمرکز کنید تا به انبساط بیشتر قفسه سینه برسید و مراقب تنفس شکمی خود باشید تا به آرامش آن عضلات کمک کنید.

 

چرا تنفس در طول ماساژ بسیار مهم است؟

 

چرا ماساژور از من می خواهد که عمیق نفس بکشم؟

نفس کشیدن یک رفلکس طبیعی است که هر انسانی برای بقا به آن نیاز دارد. ما می توانیم چند روز بدون غذا و آب زنده بمانیم، اما بدون هوا، سیستم بدن ما شروع به خاموش شدن می کند. وقتی نفس می‌کشیم، اکسیژن وارد ریه‌ها می‌شود، جایی که با دی‌اکسید کربن مضر مبادله می‌شود و وارد جریان خون می‌شود. از اینجا، اندام‌ها و سلول‌های ما را با اکسیژن تازه پر می‌کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا دوباره شارژ شوند و عملکرد مطلوبی داشته باشند.

هنگامی که برای ماساژ می روید، به احتمال زیاد احساس استرس می کنید و از سفت شدن و سفت شدن عضلات رنج می برید. به دلیل زندگی پر هرج و مرج امروزی ما، اکثر ما تقریباً به طور مزمن از این مشکلات رنج می بریم. بدن را در حالت «جنگ یا گریز» نگه می‌دارد و این می‌تواند باعث انقباض ماهیچه‌های ما، افزایش فشار خون و ایجاد تنفس کم‌عمق‌تر شود. ماساژ برای کمک به مقابله و از بین بردن اثرات فیزیکی استرس وجود دارد. تنفس عمیق به تشویق بهبودی کمک می کند و به شما امکان می دهد فواید بهینه ماساژ خود را به دست آورید.

۱)      سیستم عصبی خود را متعادل کنید

تنفس عمیق به مغز می گوید که شما شروع به استراحت کرده اید و به او اجازه می دهد تا پاسخ استرس «جنگ و گریز» را که توسط سیستم عصبی سمپاتیک تعدیل شده است را خاموش کند. به نوبه خود سیستم پاراسمپاتیک را تحریک می کند و حالت “استراحت و هضم” شما را روشن می کند. تنفس عمیق می تواند فشار خون شما را کاهش دهد، ضربان نبض شما را کاهش دهد و جریان خون و اکسیژن رسانی بهتر به اندام ها و ماهیچه ها را فراهم کند.

۲)      حالتی آرام و مراقبه را القا کنید

هنگامی که در طول یک جلسه ماساژ روی تنفس خود تمرکز می کنید، می تواند به بی نظمی و آرامش یک ذهن بیش فعال و پر استرس کمک کند. این حالتی از ذهن آگاهی ایجاد می کند که در آن شما فقط بر لحظه حال تمرکز می کنید و به ذهن و افکار خود اجازه می دهید نفس بکشند.

۳)      اکسیژن رسانی را برای ترمیم بافت افزایش می دهد

تنفس کم عمق و سینه ای اجازه نمی دهد که اکسیژن کافی در جریان خون گردش کند. این به این معنی است که بسیاری از بافت ها و عضلات منقبض از اکسیژن تخلیه می شوند و نمی توانند عملکرد مطلوبی داشته باشند. تنفس عمیق دیافراگمی در طول یک جلسه ماساژ می تواند تقریباً میزان اکسیژن جریان به این بافت های آسیب دیده را دو برابر کند و با حرکات ماساژ بلافاصله شروع به ترمیم بافت های آسیب دیده و آزادسازی عضلات منقبض کند.

۴)      مسیرهای عصبی را تازه می کند

عضلات هیپرتونیک عامل بسیاری از مشکلات هستند. ماهیچه ها به دلیل اختلال در پیام های بین مغز، ستون فقرات و عضلات بیش فعال می شوند. با تنفس عمیق در ناحیه آسیب‌دیده، در حالی که ماساژ فشار وارد می‌کند، می‌توان هوشیاری مغز را نسبت به آن ناحیه افزایش داد و پس از چند جلسه مجدداً برای «خاموش کردن» عضله آموزش دید.

۵)      تنفس بهتر را تشویق می کند و دیافراگم را تقویت می کند

تنفس عمیق به معنای تنفس از طریق شکم و اجازه دادن به ریه ها و قفسه سینه است. این به ماهیچه های اطراف شکم و قفسه سینه اجازه می دهد تا شل شوند و کشیده شوند. تمرین تنفس عمیق همچنین به تقویت دیافراگم کمک می کند و می تواند به آموزش ریه ها برای تنفس عمیق تر کمک کند و منجر به اکسیژن رسانی بهتر شود.

۶)      به آن نقطه شیرین برخورد می کند

تنفس عمیق می تواند به ماساژ درمانگر کمک کند که فشار اعمال شده برای نواحی مشکل شما بهینه است، آن را درست انجام دهید و به نقطه شیرین بین فشار صحیح و آرامش برخورد کنید.

تنفس شکمی جزء اصلی بسیاری از تکنیک‌های کاهش استرس و آرامش است، مانند ماساژ درمانی. بنابراین حتماً تنفس آرام را تمرین کنید تا از فواید کامل هر ماساژ بهره مند شوید.

اکثر ماساژ درمانگران می دانند که تنفس عمیق به آرامش کمک می کند. در نتیجه، بسیاری مشتریان خود را در طول جلسات به سمت تنفس دیافراگمی راهنمایی می کنند تا کارشان را تکمیل کنند. با این حال، تحقیقات بیشتر مزایای درمانی تنفس عمیق را افزایش می‌دهد و نشان می‌دهد که تکنیک تنفس بیشتر از سطوح آرامش تأثیر می‌گذارد.

بر اساس یک مطالعه پیشگامانه، تمرین‌کنندگان بدنسازی دلایل زیادی دارند که تنفس را در جلسات درد مزمن بگنجانند. علاوه بر این، این مطالعه پزشکان را تشویق می‌کند تا تکنیک‌های تنفس دیافراگمی را برای کاهش درد مزمن بین بازدید از بدن به مشتریان آموزش دهند.

در این مقاله از بن کر به بررسی چرا تنفس در طول ماساژ بسیار مهم است؟ و فواید تنفس عمیق در حین ماساژ پرداختیم و بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، دانستیم که تنفس عمیق در ماساژ خواص درمانی زیادی دارد. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله  شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. ممنون که با بن کر همراه بودید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *