وبلاگ

ماساژ بارداری چیست؟

ماساژ بارداری چیست؟

آیا تابحال برای شما پیش آمده که بخواهید بدانید ماساژ بارداری چیست؟ ممکن است ماساژ را به عنوان یک تجملات در نظر بگیرید که می توانید در مواردی از آن لذت ببرید. اما یکی از مفیدترین زمان ها برای ماساژ ممکن است در دوران بارداری باشد. ماساژ بارداری یک اصطلاح جامع برای هر نوع ماساژ دست در طول یا بعد از بارداری (ماساژ قبل از تولد یا پس از زایمان) است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی ماساژ بارداری چیست؟ و مزایای احتمالی ماساژ بارداری  بپردازیم. با بن کر همراه باشید.

معرفی ماساژ بارداری

ماساژ بارداری شامل استفاده از تکنیک های ماساژ درمانی است که به شما کمک می کند در دوران بارداری احساس خوبی داشته باشید. ماساژ می تواند به ویژه برای کاهش ناراحتی در دوران بارداری مفید باشد، یعنی زمانی که استفاده از برخی داروها و سایر درمان ها ایمن نیست.

بارداری می تواند فشار زیادی را به عضلات پشت، شانه ها، گردن و شکم وارد کند. ماساژ بارداری برای تسکین برخی از مشکلات رایج در دوران بارداری طراحی شده است. می تواند استرس را از بین ببرد و تورم بازوها و پاهای شما را کاهش دهد. یک درمانگر واجد شرایط می داند که کدام مناطق را هدف قرار دهد و از کدام مناطق اجتناب کند.

ماساژ در بارداری می تواند شامل تکنیک های مختلف ماساژ باشد که معمولا یک ماساژ ملایم است. ماساژ دوران بارداری مانند ماساژ پرینه (که موجب راحتی و کاهش درد در هنگام زایمان شده و باعث جلوگیری از پارگی میان دوراه می شود)  نیست. ماساژ بارداری معمولا یک ساعت طول می کشد. برخی از پزشکان از تخت ماساژ بارداری استفاده می کنند. تخت ماساژ بارداری تختی است که برای قرار دادن شکم حامله یک زن طراحی شده است. برخی دیگر از بالش های طراحی شده مخصوص به نام بالستر استفاده می کنند تا زن را به راحتی در پهلو قرار دهند. این به ویژه در مراحل بعدی بارداری کمک می کند. دراز کشیدن به پهلو اغلب راحت ترین حالت است.

 

مزایای ماساژ بارداری

 

مزایای ماساژ بارداری

تنها تعداد انگشت شماری از مطالعات کوچک بر روی ماساژ در بارداری متمرکز شده اند. یک مطالعه در دانشکده پزشکی دانشگاه میامی نشان می دهد که ماساژ درمانی ممکن است اثرات مثبت متعددی داشته باشد، از جمله:

  1. کاهش اضطراب
  2. کاهش درد کمر و پا
  3. بهبود خواب
  4. کاهش سطح هورمون استرس نوراپی نفرین

در مطالعه دیگری درباره ماساژ بارداری در زنان افسرده، محققان دریافتند:

  1. افزایش سطح هورمون های “احساس خوب” سروتونین و دوپامین
  2. کاهش سطح کورتیزول، شاخص استرس
  3. بهبود کلی در خلق و خو

تحقیقات نشان داده است که برای عموم مردم، ماساژ فواید بالقوه دیگری نیز دارد. ممکن است درد را تسکین دهد یا توانایی سیستم ایمنی را برای مبارزه با ویروس ها و تومورها تقویت کند.

تکنیک های ایمن برای ماساژ بارداری

بیش از ۸۰ نوع ماساژ در حدود ۱۳۰۰ برنامه ماساژ درمانی در ایالات متحده آموزش داده می شود که نمونه هایی از انواع رایج ماساژ عبارتند از:

  • ماساژ بافت عمیق، با ضربات محکم فشار دادن به عمق عضلات
  • ماساژ سوئدی، با ضربات طولانی به عضلات و توجه به تحرک مفاصل
  • شیاتسو، با فشار و ضربه زدن به نقاط طب فشاری برای تحریک انرژی طبیعی بدن

از دیدگاه علمی، مکانیسم‌هایی که باعث می‌شود ماساژ درمانی عمل کند، هنوز تا حد زیادی ناشناخته است. تحقیقات بیشتری برای درک اینکه چگونه اعمال فشار دستی مختلف به بدن می تواند باعث موارد زیر شود، لازم است:

  • تسکین درد
  • تحریک ترشح هورمون های خاصی مانند سروتونین
  • بهبود خواب

متخصصان ماساژ بارداری تکنیک های خود را برای رسیدگی به تغییراتی که بدن زنان در طول بارداری تجربه می کند، تطبیق می دهند. به عنوان مثال، حجم خون به طور چشمگیری تا ۵۰٪ در طول بارداری افزایش می یابد. جریان خون به پاها اغلب کند می شود و سطح داروهای ضد انعقاد خون که برای جلوگیری از خونریزی در حین زایمان طراحی شده اند به طور طبیعی افزایش می یابد.

این تغییرات گردش خون، یک زن باردار را در معرض خطر لخته شدن خون در ساق پا، به طور معمول در ساق پا یا قسمت داخلی ران قرار می دهد. برای ایمن بودن، متخصصان ماساژ بارداری از ماساژ عمیق و فشار قوی روی پاها اجتناب می کنند.

استفاده از فشار قوی می تواند لخته خون را از بین ببرد. در عوض از ضربات بسیار سبک و آهسته روی پاها استفاده می کنند. انواع ماساژ روی پاها شامل ماساژ عمیق بافت، طب فشاری عمیق، شیاتسو، اصطکاک فیبر متقاطع و ضربه زدن ضربه ای است. اگر شکم ماساژ داده شود، فشار بسیار کم بر روی شکم توصیه می شود. برخی از ماساژورها از ماساژ دادن شکم اجتناب می کنند.

ماساژ بارداری شامل چه مواردی می شود؟

قبل از شروع ماساژ، درمانگر شما در مورد سلامت و سبک زندگی شما صحبت خواهد کرد. آن ها از شما می خواهند که روی یک تخت ماساژ طراحی شده مخصوص دراز بکشید. آن ها شما را با یک ملحفه می پوشانند تا از حریم خصوصی شما محافظت کنند و شما را راحت گرم نگه دارند.

ممکن است از کرم‌ها یا روغن‌هایی استفاده کنند که در بارداری بی‌خطر هستند، این موارد می‌توانند به آن ها کمک کنند تا پوست شما را به آرامی ماساژ دهند. همچنین از بالش استفاده می کنند تا به شما کمک کنند که در موقعیتی که برای بارداری ایمن است راحت شوید.

به یاد داشته باشید که وقتی در نیمه دوم بارداری هستید، ایده خوبی نیست که به پشت دراز بکشید. این فشار بیش از حد بر روی سیاهرگی که از پاها تا قلب شما می‌گذرد، وارد می‌کند. می تواند باعث سرگیجه یا تنگی نفس شما شود و از رسیدن اکسیژن به نوزادتان جلوگیری کند.

فواید ماساژ بارداری برای سلامتی چیست؟

شواهد محکمی مبنی بر اینکه ماساژ بارداری درد را تسکین می دهد وجود ندارد، اما ممکن است:

  1. کاهش استرس
  2. عضلات خود را شل کنید
  3. جریان خون خود را بهبود بخشید
  4. کاهش تجمع مایعات
  5. خلق و خوی خود را بهبود بخشد
  6. اضطراب کمتر
  7. بهبود خواب

شواهد خوبی وجود دارد که نشان می دهد ماساژ در حین زایمان می تواند به مدیریت درد و بهبود تجربه احساسی شما از زایمان کمک کند.

آیا ماساژ بارداری بی خطر است؟

برخی از پزشکان در توصیه به ماساژ در دوران بارداری تردید دارند زیرا تنوع زیادی در این ماساژ وجود دارد. همچنین کمبود استانداردهای صدور گواهینامه در سراسر کشور وجود دارد. این به ویژه در مورد تخصص ماساژ بارداری صادق است. همه ایالت ها قوانینی ندارند که حداقل آموزش را برای ماساژ درمانگر الزامی کند، صرف نظر از باردار بودن یا نبودن مشتری درمانگر.

همچنین، مانند بسیاری از انواع طب مکمل، ماساژ درمانی در دوران بارداری با روش های تحقیقاتی بالینی با کیفیت بالا به طور دقیق مورد مطالعه قرار نگرفته است. یکی از زمینه های بحث این است که آیا ماساژ در سه ماهه اول بارداری بی خطر است یا خیر.

بسیاری از ماساژدرمانگران در طول سه ماهه اول، ماساژ بارداری انجام نمی دهند. دلیل آن احتمال سقط جنین است. برخی از متخصصان ماساژ بارداری استدلال می کنند که ماساژ بارداری به خودی خود باعث سقط جنین نمی شود، اما هیچ تحقیقی برای نشان دادن ارتباط بین ماساژ و سقط جنین انجام نشده است. از آنجایی که بسیاری از سقط جنین در سه ماهه اول بارداری اتفاق می افتد، برخی از ماساژدرمانگران و پزشکان صرفاً برای جلوگیری از هرگونه مشکل احتمالی در صورت وقوع سقط، از ماساژ سه ماهه اول جلوگیری می کنند.

اگر ماساژ درمانی به درستی توسط یک متخصص آموزش دیده انجام شود، عموماً ایمن تلقی می شود. مهم است که مطمئن شوید ماساژدرمانگر شما برای ماساژ بارداری واجد شرایط است.

آن ها باید از فشار دادن برخی نقاط فشار اجتناب کنند و فقط باید از حرکات ملایم روی شکم (شکم) استفاده کنند. باید روی پاهای شما بسیار ملایم باشند، زیرا خطر ابتلا به لخته خون در دوران بارداری شما بیشتر است.

استفاده از تخت های گرم یا پتوهای برقی در بارداری توصیه نمی شود. همچنین ممکن است برای سوار و پیاده شدن ایمن روی میز به کمک نیاز داشته باشید.

همیشه قبل از انجام ماساژ بارداری با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است ایمن نباشد اگر دارید:

  1. حالت تهوع، استفراغ یا حالت تهوع صبحگاهی
  2. قبلا سقط جنین داشته
  3. بارداری پرخطر به عنوان مثال، به دلیل دیابت یا فشار خون بالا
  4. درد شکمی یا خونریزی

مرکز ملی طب مکمل و جایگزین به همه زنان باردار توصیه می کند قبل از انجام ماساژ با پزشک خود مشورت کنند.

 

فواید ماساژ درمانی قبل از تولد

 

فواید ماساژ درمانی قبل از تولد

ماساژ درمانی قرن هاست که برای بهبود سلامت کلی، کاهش استرس و کاهش تنش عضلانی استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد که ماساژ درمانی قبل از تولد می تواند به کاهش اضطراب، کاهش علائم افسردگی، تسکین دردهای عضلانی و مفاصل و بهبود نتایج زایمان و سلامت نوزاد کمک کند. ماساژ درمانی قبل از تولد نیازهای مختلف را از طریق تکنیک های مختلف برطرف می کند که یکی از آن ها ماساژ سوئدی نام دارد.

ماساژ سوئدی با هدف شل کردن تنش عضلانی و بهبود گردش لنفاوی و خون از طریق اعمال فشار ملایم به گروه‌های عضلانی بدن انجام می‌شود. ماساژ سوئدی روش توصیه شده برای ماساژ در دوران بارداری است زیرا بسیاری از ناراحتی های رایج مرتبط با تغییرات اسکلتی و گردش خون ناشی از تغییرات هورمونی را برطرف می کند.

باید بین ماساژ درمانی پیش از تولد و ماساژ پرینه تمایز قائل شد، که دومی به تمرین کشش دستی بافت های اطراف کانال زایمان برای کمک به کاهش خطر اپیزیوتومی (برش میان‌دوراه که برای بازکردن دهانه رحم هنگام زایمان طبیعی و خروج نوزاد توسط پزشک زنان یا ماما انجام می شود) یا ترومای مرتبط با زایمان اشاره دارد.

  • تنظیم هورمونی

مطالعات انجام شده در ۱۰ سال گذشته نشان داده است که با معرفی ماساژ درمانی به مراقبت های دوران بارداری زنان، سطح هورمون های مرتبط با آرامش و استرس به طور قابل توجهی تغییر می کند. این منجر به تنظیم خلق و خو و بهبود سلامت قلب و عروق می شود.

در زنانی که تنها به مدت پنج هفته هر دو هفته ماساژ دریافت کردند، هورمون هایی مانند نوراپی نفرین و کورتیزول (هورمون های مرتبط با استرس) کاهش یافت و سطح دوپامین و سروتونین افزایش یافت (سطح پایین این هورمون ها با افسردگی مرتبط است).

این تغییرات در سطوح هورمونی همچنین منجر به عوارض کمتر در هنگام تولد و موارد کمتری از عوارض نوزادی مانند وزن کم هنگام تولد شد. شواهد قویاً نشان می‌دهند که وقتی ماساژ درمانی در مراقبت‌های منظم دوران بارداری گنجانده شود، فوایدی برای سلامت مادر و نوزاد وجود دارد.

  • کاهش تورم

ادم یا تورم مفاصل در دوران بارداری اغلب به دلیل کاهش گردش خون و افزایش فشار روی رگ های خونی اصلی توسط رحم سنگین ایجاد می شود. ماساژ به تحریک بافت های نرم برای کاهش تجمع مایعات در مفاصل متورم کمک می کند. این همچنین حذف ضایعات بافتی که توسط سیستم لنفاوی بدن حمل می شود را بهبود می بخشد.

  • بهبود دردهای عصبی

درد عصب سیاتیک توسط بسیاری از زنان در اواخر بارداری تجربه می شود زیرا رحم بر روی عضلات کف لگن و کمر قرار می گیرد. فشار رحم باعث گسترش تنش به عضلات بالا و پایین ساق می شود و باعث تورم آن ها و فشار بر اعصاب مجاور می شود.

ماساژ درمانی اعصاب ملتهب را با کمک به کاهش تنش در عضلات مجاور برطرف می کند. بسیاری از زنان کاهش قابل توجهی در درد عصب سیاتیک در دوران بارداری از طریق ماساژ تجربه کرده اند.

سایر مزایای بالقوه ماساژ قبل از تولد:

  • کمردرد را کاهش داد
  • کاهش درد مفاصل
  • گردش خون بهبود یافته است
  • کاهش تنش عضلانی و سردرد
  • کاهش استرس و اضطراب
  • بهبود اکسیژن رسانی به بافت های نرم و عضلات
  • خواب بهتر

اقدامات احتیاطی برای ماساژ قبل از تولد؟

مانند هر رویکرد درمانی برای سلامت بارداری، زنان باید ماساژ را با ارائه دهنده مراقبت های دوران بارداری خود در میان بگذارند. بهترین راه برای مقابله با خطرات ماساژ قبل از تولد، آگاهی و همکاری با متخصصان آگاه است.

به دنبال یک ماساژ درمانی مناسب باشید. مهم است که به دنبال مراقبت از یک ماساژ درمانی معتبر قبل از تولد باشید. درمانگران معتبر فراتر از استانداردهای ملی برای ماساژ درمانگران آموزش دیده اند و می دانند که چگونه نیازهای خاص بارداری و ماساژ را برطرف کنند.

آن ها از نحوه قرارگیری ایمن شما و جلوگیری از فشار بر رحم آگاه هستند. آن ها همچنین می توانند علائم لخته شدن خون و رگ های واریسی را مشاهده کنند.

زنانی که اخیراً خونریزی، انقباضات زودرس یا هر یک از شرایط زیر را تجربه کرده‌اند، باید قبل از دریافت ماساژ با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنند:

  • بارداری پرخطر
  • فشار خون ناشی از بارداری (PIH)
  • پره اکلامپسی ( یا مسمومیت حاملگی از انواع بیماری های خطرناک دوران بارداری است که برای مادران با فشار خون بالا بعد از هفته بیستم بارداری ایجاد می‌شود. )
  • زایمان زودرس قبلی
  • تجربه تورم شدید، فشار خون بالا، یا سردردهای ناگهانی و شدید
  • به تازگی زایمان کرده است

زنان می توانند ماساژ درمانی را در هر مرحله از بارداری خود در سه ماهه اول، دوم یا سوم شروع کنند. بسیاری از امکانات از ارائه ماساژ به خانمی که هنوز در سه ماهه اول بارداری خود است به دلیل افزایش خطر سقط خودداری می کند.

مزایای ماساژ می تواند سلامت کلی دوران بارداری را برای بسیاری از زنان باردار بهبود بخشد. همراه با راهنمایی و توصیه‌های ارائه‌دهنده مراقبت‌های دوران بارداری، ماساژ درمانی را می‌توان در مراقبت‌های معمول دوران بارداری به عنوان یک مکمل سلامت عاطفی و فیزیکی که برای بهبود نتیجه بارداری و سلامت مادر نشان داده شده است، گنجاند. قبل از شروع هر عمل درمانی جدید با ماما یا متخصص زنان و زایمان خود مشورت کنید.

در این مقاله از بن کر به بررسی ماساژ بارداری چیست؟ و مزایای ماساژ بارداری پرداختیم و بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، دانستیم که این ماساژ خواص درمانی زیادی دارد. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله  شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. ممنون که با بن کر همراه بودید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *