وبلاگ

آشنایی با فرآیند بادکش درمانی

بادکش درمانی

بادکش درمانی که در طب سنتی از آن به عنوان حجامت درمانی هم یاد می‌شود نوعی طب جایگزین قدیمی است که در آن برای چند دقیقه طبیب درمانگر با قرار دادن فنجان‌هایی مخصوص بر روی کمر و پشت فرد مکش ایجاد می‌کند. شاید بادکش درمانی همچنان در زمان حال انجام گیرد اما باید گفت این شیوه‌ای جدید نیست و ریشه در طب سنتی دارد.

قدمت این نوع درمان به فرهنگ‌ های مصر باستان، چین و شرق دور باز می‌گردد. حتی در یکی از قدیمی‌ترین کتاب‌ های پزشکی عهد قدیم در جهان به نام پاپیروس ابرس، چگونگی استفاده مصریان باستان از بادکش درمانی یا همان حجامت درمانی در ۱۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح توصیف شده است.

مردم باستان از این روش برای اهداف زیادی از جمله برای کمک کردن به درد‌های بدنی، التهاب، افزایش جریان خون، آرامش و در نهایت به عنوان یک نوع ماساژ بافت عمیق استفاده می‌کردند. این فنجان‌ها عموما از جنس شیشه یا سفال ساخته می‌شدند که امروزه نیز از جنس های بامبو و سیلیکون هم در بازار وجود دارند.

طریقه بادکش درمانی

بادکش درمانی چیست
روش‌های مختلفی که برای بادکش درمانی وجود دارد شامل دو روش به شکل خشک و مرطوب است که در طب قدیم و نوین همچنان مرسوم می باشد. اتفاقی که در طول هر دو نوع این روش‌های بادکش درمانی به شکل یکسان می‌افتد این است که درمانگر یک ماده قابل اشتعال شبیه به الکل، گیاهان دارویی یا یک تکه کاغذ را درون یک فنجان قرار داده و آن را آتش می‌زند. پس از آن ‌که آتش درون فنجان خاموش شد، بلافاصله فنجان را به شکل وارونه بر روی کمر یا پشت فرد می گذارند.

کم کم با سرد شدن هوای داخل فنجان یک فضای خلا ایجاد می‌شود که باعث می‌شود پوست شما جمع و بلند شده و با گسترش رگ‌های خونی در آن ناحیه متورم و قرمز شود. به شکل معمول این فنجان‌ ها تا ۳ دقیقه در جای خود باقی می‌مانند اما در نسخه‌ای مدرن‌تر از بادکش درمانی، امروزه از پمپ لاستیکی به جای آتش برای ایجاد خلا داخل فنجان‌ ها استفاده می‌کنند و در جایی دیگر نیز درمانگران از فنجان ‌های سیلیکونی برای بادکش استفاده می‌کنند که قادرند به راحتی از جایی به جای دیگر بر روی پوست فرد حرکت کنند.

البته در این نوع نسخه مدرن اثرات بادکش درمانی بسیار شبیه به اثرات ماساژ درمانی است. تنها تفاوت روش مرطوب و خشک در این است که وقتی در بادکش درمانی مرطوب با گذاشتن فنجان در محل به مدت حدود ۳ دقیقه مکش ملایمی ایجاد می‌کند درمانگر فنجان را بر داشته و از یک چاقوی جراحی کوچک برای ایجاد برش‌های سبک و ریز بر روی پوست فرد استفاده می‌کند. در نهایت هم ساکشن و مکش دوم را انجام می‌دهد تا مقدار کمی خون از محل‌های برش خارج شود.

پس از انجام هر جلسه از بادکش درمانی، ممکن است شما ملزم به استفاده از یک پماد آنتی بیوتیک و بانداژ برای جلوگیری از عفونت محل برش‌های پوستی از سوی درمانگر شوید. با گذشت ده روز از انجام هر جلسه بادکش درمانی پوست شما باید به حالت نرمال خود بازگردد. با این ‌که به اثبات نرسیده که بادکش مرطوب مفیدتر است یا بادکش خشک اما طرفداران حجامت بر این باورند که بادکش مرطوب می‌تواند مواد مضر و سموم را از بدن دفع کند.

در هر بار بادکش درمانی از چند لیوان می توان استفاده کرد؟

در هر بار از جلسات بادکش درمانی ممکن است بین یک تا پنج فنجان برای شما قرار داده شود که این تعداد کاملا بستگی به خود فرد دارد. اما انجمن حجامت درمانی در بریتانیا اعلام کرده است که به ندرت هر فرد بتواند در هر جلسه درمان بیش از پنج تا هفت فنجان را تحمل کند.

 

پیشنهاد ویژه: محبوبیت ماساژ تایلندی به دلیل فواید بی شمار

 

فواید بادکش درمانی

فواید بادکش درمانی
با آنکه هنوز مطالعات علمی زیادی در مورد بادکش درمانی در جهان انجام نشده است اما بر اساس یافته‌های مستند در انجمن حجامت بریتانیا می توان مطمئن بود که این روش درمانی تا چه حد مفید است. این انجمن بر این باور است که از بادکش درمانی برای درمان موارد زیر می‌توان استفاده کرد:

رفع اختلالات خونی در فرد مانند انواع کم خونی‌ها و هموفیلی

رفع عوارض ناشی از بیماری‌های روماتیسمی مانند آرتریت و فیبرومیالژیا

بر طرف کردن مشکلات پوستی مانند اگزما و آکنه

کنترل فشار خون بالا

کاهش اثرات میگرن

کم کردن اضطراب و نشانه‌های افسردگی

ترمیم رگ‌های واریسی

در نهایت طبق گفته‌های متخصصان این حوزه پیشنهاد شده که بادکش موجب افزایش گردش خون در ناحیه تحت درمان می‌شود و به کاهش درد و تنش عضلانی در افراد کمک می‌کند. همچنین پیشنهاد می‌کنند که بادکش درمانی می تواند سنتز کلاژن که همان کاهش سفتی بافت‌های همبند است را کاهش دهد. پزشکان طب سنتی چینی این روش درمانی را همچنین برای بهبود متابولیسم سلولی و بازسازی شیوه گردش خون و کاهش اسپاسم عضلانی پیشنهاد می‌دهند.

آیا هر فردی مجاز به انجام بادکش درمانی است؟

با توجه به آنچه گفته شد، انجام بادکش درمانی چه به شکل مرطوب و چه به شکل خشک، بر اساس نظریه‌ های طب سنتی در چین است. حال اگر شما به توصیه و پیشنهاد طب چینی علاقه‌ مند هستید توصیه می‌کنیم حتما یکی از این دو روش را امتحان کنید. البته نکته مهم این است که قبل از انجام هرگونه اقدامی حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید و اگر او تشخیص داد با توجه به شرایط جسمی شما قادر به انجام جلسات بادکش درمانی هستید بعد اقدام کنید.

نکته مهم دیگر این است که این روش نباید توسط هر فرد یا در هر مکانی انجام شود به این دلیل که ممکن است همه‌ فیزیوتراپیست‌ها یا ماساژورها برای انجام درست این رویکرد درمانی آموزش ندیده باشند. پس قبل از انجام جلسات بادکش درمانی به دنبال فیزیوتراپیست یا درمانگری باشید که با نحوه‌ اجرای صحیح این درمان آشنا است.

باید قبل از مراجعه به هر مرکزی بررسی‌های لازم جهت توانمندی درمانگران و سطح رعایت بهداشت را انجام دهید. در حقیقت درمانگر باید مجاز به استفاده از تیغ باشد.

 

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. بن کر دارنده طیف گسترده ای از انواع ماساژورهای برقی از جمله صندلی ماساژور با بالاترین سطح کیفیت می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا آگاهی از قیمت ماساژورهای برقی با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

راه ارتباطی با بن کر

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *