وبلاگ

روغن اکالیپتوس چیست؟

گفته می‌شود درخت اکالیپتوس از مفیدترین درختان در جهان است که می‌تواند ۴۸۰ فوت رشد کند. گیاه اکالیپتوس به شکل معمول در اسپانیا، چین، آفریقای جنوبی، پرتغال، شیلی و روسیه به شکل زیاد کشت می‌شود. روغن اکالیپتوس نه تنها به عنوان یک اسانس شناخته شده بلکه به عنوان یک داروی بهبود دهنده‌ تنفس در پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از روغن گیاه اکالیپتوس به عنوان یک داروی خانگی محبوب برای ترمیم زخم ‌ها و سوختگی استفاده می‌شود. برگ ‌های اکالیپتوس دارای رایحه‌ای معتدل مرکباتی و به تندی نعنا و سبز رنگ است که به دلیل خواص ضد ویروسی و ضد باکتریایی قوی که دارد یک درمان عالی برای سینوزیت و آنفولانزا و کاهش علائم برونشیت به شمار می‌رود.

فواید روغن اکالیپتوس

خواص روغن اکالیپتوس
از عصاره‌ اکالیپتوس در کرم ‌ها و پمادهایی با هدف تسکین دردهای عضلانی و مفاصل استفاده می‌شود. همچنین از روغن به دست آمده از اکالیپتوس به ‌عنوان ضد عفونی‌کننده، اسانس عطر، به ‌عنوان ماده ‌ای در لوازم آرایش، طعم‌ دهنده، فرآورده ‌های دندانپزشکی و حلال‌ های صنعتی استفاده می‌شود.

دارا بودن خواص ضد میکروبی

در اواخر قرن نوزدهم از روغن اکالیپتوس در اکثر بیمارستان‌ های انگلستان برای تمیز کردن کانترهای ادراری استفاده می‌کردند و این نشان از عملکرد ضد میکروبی این روغن ارزشمند دارد. یک مطالعه معتبر نشان می‌دهد که روغن درخت اکالیپتوس می‌تواند اثرات ضد باکتریایی موثری در دستگاه تنفسی انسان به خصوص بر روی آنفولانزا ایجاد کند. همچنین بخارات این روغن در هنگام استنشاق به خوبی به عنوان یک ضد احتقان سیستم تنفسی عمل می‌کند.

مراقبی دلسوز برای سلامت دندان‌ها

کارخانه ‌های داروسازی با به کارگیری پتانسیل ضد باکتریایی و ضد میکروبی برگ اکالیپتوس از آن برای استفاده در دهانشویه ‌ها یا خمیر دندان‌ ها استفاده می‌کنند. این روغن قادر است در ارتقای سلامت دندان ‌ها در مبارزه با باکتری‌ هایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند موثر باشد به همین دلیل از عصاره‌ آن حتی در تهیه برخی آدامس‌ ها استفاده می‌کنند.

مسکنی برای دردها

تحقیقات پزشکی نشان داده که اکالیپتوس دارای خواص ضد درد بوده و قادر است به عنوان یک مسکن عمل کند. به همین دلیل بسیار رایج است که از پمادهای ساخته شده از اکالیپتوس برای درمان دردهای عضلانی و مفاصل مرتبط با کشیدگی ‌ها و رگ به رگ شدن، آرتریت، کبودی و کمردرد استفاده شود.

تحریک کننده ‌ای برای سیستم ایمنی بدن

یکی از توانایی‌ های بارز روغن اکالیپتوس خاصیت تحریک کنندگی سیستم ایمنی بدن است. محققان دریافته‌اند که این روغن به راحتی می‌تواند پاسخ فاگوسیتیک (فرآیندی که در آن سیستم ایمنی ذرات خارجی را از بین می‌برد) سیستم ایمنی بدن به عوامل بیماری ‌زا را تقویت کند.

دفع کننده‌ حشرات موذی از محل زندگی

به جرات می‌توان گفت عصاره‌ تند اکالیپتوس یک دافع حشرات و یک حشره کش موثر است به طوری‌که در سال ۱۹۴۸، ایالات متحده به شکل رسمی روغن اکالیپتوس را به عنوان یک کنه کش برای کشتن کنه ‌ها ثبت کرد. روغن درخت اکالیپتوس به همراه عصاره‌ لیمو می‌تواند یک گزینه مناسب برای استفاده در محصولات سازگار با محیط زیست برای کنترل مگس ‌های خانگی باشد.

 

هم چنین بخوانید: فواید روغن ماساژ یاسمن

عوارض روغن اکالیپتوس

عوارض روغن اکالیپتوس
روغن اکالیپتوس روغنی سمی است پس منع مصرف خوراکی دارد. از علائم مسمومیت با اکالیپتوس می‌توان به سرگیجه، احساس خفگی و کوچک شدن مردمک ‌های چشم اشاره کرد. اگر در مواردی روغن اکالیپتوس وارد معده شود عوارضی همچون حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی معده و اسهال را برای فرد در پی دارد.

حتی توجه به این نکته بسیار ضروری است که این روغن ممکن است با سایر داروها تداخل داشته و موجب ایجاد آثار مخرب بر کبد شود. به همین دلیل استفاده از اکالیپتوس برای کودکان و خانم‌ها در دوران بارداری منع شده است.

چگونه از روغن اکالیپتوس استفاده کنیم؟

استفاده از روغن اکالیپتوس
طبق تاییدات و گفته‌های انجمن ملی آروماتراپی در جهان هر فردی قادر است از کلیه محصولات اکالیپتوس با خیال راحت بر روی پوست استفاده کند. البته به شرطی که حتما از روغن اکالیپتوس رقیق شده استفاده شود. به دلیل قوی بودن روغن خالص اکالیپتوس، به شکل معمول آن را با سایر روغن ‌های طبیعی مفید از جمله روغن زیتون رقیق می‌کنند و آن‌ گاه امکان استفاده‌ مستقیم بر روی پوست وجود دارد.

به این معنی که در حالت رقیق کردن این روغن باید بین ۱ تا ۵ درصد از روغن گیاه اکالیپتوس و در حدود ۹۵ تا ۹۹ درصد از سایر روغن‌ های طبیعی دیگر استفاده کرد. در حقیقت حتی از این روغن برای استفاده در ماساژ بدن هم باید معادل یک تا پنج قطره روغن اکالیپتوس خالص در یک ظرف روغن دیگر استفاده کرد.

به این دلیل که مصرف خالص این روغن می‌تواند باعث تحریک و احساس سوزش در پوست افراد شود. به خصوص این نکته بسیار مهم است که از این روغن هرگز نباید در نزدیکی چشم استفاده کرد. در مراکز ماساژ به شکل معمول قبل از استفاده از این روغن تست آلرژی بر روی پوست فرد انجام می‌شود زیرا به دلیل قوی بودن اکالیپتوس امکان حساسیت برای برخی پوست ‌های حساس وجود دارد.

این تست آلرژی به این شکل انجام می‌شود که ماسور شما پیش از انجام ماساژ به روغن مورد استفاده چند قطره روغن اکالیپتوس اضافه می‌کند و بعد با ماساژ مقداری از آن بر روی بازوی شما نتیجه مشخص می‌شود. در نهایت اگر در ۲۴ ساعت بعد از استفاده از این روغن در ماساژ دچار هیچ واکنشی نشدید پس استفاده از آن برای شما بی‌خطر است.

البته توجه داشته باشید که آلرژی می‌تواند با گذشت زمان گاها ایجاد شود پس اگر قبلا از این روغن استفاده می‌کردید اما الان به نظر می‌رسد که نسبت به آن واکنش آلرژیک دارید، باید مصرف آن را قطع کنید.

 

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. بن کر دارنده طیف گسترده ای از انواع ماساژورهای برقی از جمله صندلی ماساژور با بالاترین سطح کیفیت می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا آگاهی از قیمت ماساژورهای برقی با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

راه ارتباطی با بن کر

اینستاگرام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *