ماساژ, وبلاگ

چگونه می توان دست را ماساژ داد؟

ماساژ دست شاخص

وقتی افراد به فکر ماساژ می افتد، غالباً تصور می‌کنند روی تخت ماساژ، خستگی کل بدن آنها در می‌رود. با این حال، این تنها روشی نیست که کسی می‌تواند از انواع روش‌های ماساژ بهره ببرد. در مورد ماساژ دست شنیده‌اید؟

ماساژ دست، مچ دست و پایین بازوها می‌تواند مزایای بسیاری را به همراه داشته باشد. ماساژ دست ملایم اغلب برای افراد بیمار، آسیب دیده یا شکننده به منظور آرامش و تسکین درد مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از تکنیک‌های رفلکسی دست یا تکنیک‌های طب سوزنی به شما این امکان را می‌دهد که به جای کل بدن تنها روی دست یا بعضی اعضای خود کار کنید.

در یک سالن اسپا یا ناخن، زیبایی شناسان یا متخصصین زیبایی می‌توانند تکنیک‌های ماساژ دست را در روش درمانی خود قرار دهند تا در کنار ماساژ دست، آرامش را نیز به فرد منتقل کنند.

روغن ماساژ دست

تکنیک‌های ماساژ دست ملایم

افرادی که از نظر پزشکی استخوان بندی شکننده دارند می‌توانند از ماساژ دست استفاده کنند. هرچند تکنیک‌های مورد استفاده باید ملایم، آهسته و بدون فشار بیش از حد باشد. این نوع ماساژ ملایم همچنین می‌تواند در صورت تمایل شما در درجه اول با هدف آرامش بخشی باشد.

لوسیون یا روغن ماساژ ممکن است به کاهش اصطکاک ماسور با بدن کمک کرده و ضربات را نرم و نرم‌تر کند. قبل از استفاده از هرگونه لوسیون یا روغن، حتماً در مورد آلرژی بدن خود به مواد تشکیل دهنده یا حتی حساسیت نسبت به بو سؤال کنید. حدود ۵ دقیقه زمان برای ماساژ هر دست کافی است. اگرچه بسته به ترجیحات و نیازهای شما، ماساژ ممکن است طولانی‌تر یا کوتاه‌تر شود.

مراحل ماساژ دست

در حالی که فرد دراز کشیده یا روی صندلی نشسته است می‌توان ماساژ دست داد. در موقعیتی قرار بگیرید که ماسور به راحتی بتواند دست و بازوی شما را ماساژ دهد.

قبل از شروع به کار، روغن ماساژ را گرم کنید. سپس روغن ماساژ را کف دست خود قرار دهید. آن را به آرامی روی پایین بازو (در صورت دسترسی) و دست بمالید. همچنین کف دست، پشت دست و انگشتان را نیز ماساژ دهید.

بعد در امتداد ساعد، ضربات طولانی از مچ به آرنج را شروع کنید. ماهیچه‌ها و تاندون‌های جلوی ساعد بسیاری از حرکات دست‌ها را کنترل می‌کنند. ممکن است کاملاً ملموس باشند، بنابراین با فشار بسیار ملایم شروع کنید. به تدریج به حدی برسید که احساس خوبی پیدا کنید. اگر با یک فرد حساس کار می‌کنید، فشار را کم نگه دارید.

بعد روی دور مچ کار کنید. برای کار در ناحیه مچ دست می‌توانید از حرکات دایره‌ای ملایم با انگشت شست استفاده کنید. حالا نوبت ماساژ کف دست است. باز از انگشت شست خود استفاده کنید تا قسمت “گوشتی” زیر انگشت شست را ماساژ دهید. انگشتان دست خود را به آرامی در امتداد تاندون‌ها از پاشنه دست تا انتهای هر انگشت بکشید. در حین کار در امتداد خط، دست را کمی بکشید.

با انگشت، هر یک از انگشتان را به آرامی ماساژ داده و کشش دهید. دست را بپیچانید و به آرامی ضربه بزنید یا به پشت دست بزنید. به یاد داشته باشید که پوست افراد مسن، بسیار ظریف و حساس است.

به آرامی مچ دست را خم کنید. کشش داده و بچرخانید. حتماً به آستانه تحمل فرد توجه کنید. با ضربات سبک در امتداد بازو و دست به ماساژ درمانی خود پایان دهید. پس از ماساژ دست اول، در مورد دست دوم تکرار کنید.

ماساژ دست دوم

نقاط طب سوزنی روی دست

ممکن است بخواهید طب سوزنی را به عنوان یک درمان مستقل یا در کنار ماساژ دست بگنجانید. طب سوزنی برای کمک به تسکین درد یا بهبود جریان انرژی به مناطق مختلف بدن، از همان خطوط انرژی استفاده می کند. چندین نکته در مورد دست وجود دارد. طب سوزنی معمولاً از فشار عمقی به مدت سه دقیقه در هر نقطه استفاده می کند. برای افرادی که تحمل فشار عمیق را ندارند، می توان از ضربات سبک نیز استفاده کرد. هنگام کار بر روی این نقاط باید حداقل از روغن ماساژ استفاده شود. نقاطی که معمولاً استفاده می شوند عبارتند از:

آموزش ماساژ رفلکسولوژی

LI4-این نقطه در قسمت پشتی دست بین انگشت شست و اولین استخوان بلند دست قرار دارد. برای تسکین سردرد در قسمت جلوی سر، پشت سر و در ناحیه چشم مفید است. همچنین ممکن است از این دارو برای تسکین درد فک، درد دندان، درد گردن و تنش، گلو درد، سینوزیت و حنجره استفاده شود. همچنین ممکن است برای کاهش درد دست، یبوست، اسهال، خارش و گرگرفتگی کاربرد دارد. توصیه می شود این کار را با استفاده از ضربات و فشارهای شدید در جهت رو به بالا به مدت دو دقیقه انجام دهید. این نقطه را نباید در مورد شخص باردار استفاده کرد.

TW5-این نقطه در قسمت پشتی ساعد، حدود ۳ انگشت بالاتر از مچ دست، در فاصله بین استخوان ها قرار دارد. برای تسکین مفید است. همچنین می تواند به درد مچ دست کمک کند. توصیه می شود این کار را با استفاده از ضربات و فشارهای شدید در جهت رو به بالا به مدت دو دقیقه انجام دهید.

TW4-این نقطه در قسمت پشت مچ، در مرکز مچ دست قرار دارد. برای کاهش درد مچ دست مفید است. این نقطه را با استفاده از فشارهای محکم و شدید رو به بالا به مدت دو دقیقه ماساژ دهید.

P6-این نقطه در قسمت داخلی (جلوی) ساعد، در حدود ۳ انگشت بالاتر از خلال مچ دست، در فاصله بین استخوان ها (برعکس TW5) قرار دارد. این نقطه می تواند برای تسکین درد مچ دست و کل دست استفاده شود. همچنین ممکن است در رفع اضطراب و سوزش قلب موثر واقع شود. با استفاده از ضربات عمیق به سمت پایین کف دست، به مدت سه دقیقه یا بیشتر روی ین نقطه کار کنید.

P7-این نقطه در مچ دست، در قسمت داخلی (جلو) قرار دارد. این نقطه می تواند برای تسکین درد مچ دست و کل دست استفاده شود. با استفاده از ضربات عمیق به سمت پایین کف دست، به مدت سه دقیقه یا بیشتر این نقطه را ماساژ دهید.

LI5- در قسمت مچ در پایه انگشت شست قرار دارد. این نقطه می تواند برای تسکین درد مچ دست استفاده شود. با اعمال ضربات شدید  در جهت بالا به مدت دو دقیقه ماساژ دست را تکرار کنید.

SI5- پشت مچ دست  واقع شده است. این نقطه می تواند برای تسکین درد مچ دست استفاده شود.  با اعمال ضربات شدید رو به بالا به مدت دو دقیقه ماساژ دست دهید.

H7- در قسمت “صورتی” رنگ مچ دست قرار دارد و در بخش توخالی که توسط مچ دست ایجاد شده است، در داخل استخوان بازو و تاندون قرار می گیرد. می توانید با کشیدن انگشت خود در مچ دست راست تا زمانی که به درون بخش توخالی فرو رود، ماساژ دست را ادامه دهید. H7 می تواند در رفع اضطراب و بی خوابی مفید باشد. با استفاده از ضربات عمیق و محکم به سمت کف دست به مدت یک دقیقه این نقطه را ماساژ دهید.

رفلکسولوژی ماساژ دست

رفلکسولوژی دست

رفلکسولوژی بر اساس این تئوری استوار است که مناطق یا نقاطی روی دست، پا و گوش شما وجود دارد که وضعیت سایر نواحی بدن را “رفلکس می کند”. با کار کردن روی نواحی دست، می توانید بر روی تعادل انرژی در بقیه بدن تأثیر بگذارید.

گراف رفلکسولوژی دست هر ناحیه آن را مشخص می کند و اینکه اثر کدام ناحیه از بدن در آن نقطه منعکس می شود.

به طور کلی، انگشتان نواحی رفلکسولوژی برای سر، و نوک انگشتان برای سینوس ها هستند.

انگشت شست دست و قسمت بیرونی آن مناطق رفلکسولوژی برای ستون فقرات محسوب می شوند.

اندامهای داخلی در کف دست منعکس شده اند. قسمت “صورتی” دست دارای قسمتهای بازتابی (رفلکسی) برای شانه، باسن و پاها است.

با کار کردن روی نواحی مختلف در ماساژ دست، می توانید مزایایی معادل ماساژ کل بدن را به دست آورید. یک جلسه رفلکسولوژی کامل با دست ممکن است ۱۵ دقیقه یا بیشتر طول بکشد. تا جزئیات هر منطقه به طور کامل انجام شود.

دست خود را ماساژ دهید

می توانید با استفاده از تکنیک های مشابه با روش های فوق، دست خود را ماساژ دهید. هنگام کار روی دست خود، می توانید تمرینات کششی بیشتری از جمله بستن و باز کردن مشت، پخش کردن انگشتان تا حد ممکن، خم کردن و کشیدن و خصوصا چرخاندن مچ دست خود داشته باشید.

با استفاده از کمی روغن ماساژ می توانید کف دست، انگشتان، بین انگشتان دست، اطراف مچ و پشت دست خود را ماساژ دهید. ممکن است شما با قرار دادن بازوی خود روی یک سطح صاف و اعمال ضربات طولانی بازو به سمت قلب، بتوانید روی ساعد خود نیز کار کنید.

دستگاه های ماساژ دست

اگر قادر به گرفتن جلسه ماساژ دست برای خود نیستید، ممکن است به دنبال خرید یک ماساژور دست باشید. ماساژورهای متعددی برای دست در دسترس است. بعضی از آنها مکانیکی هستند و از غلطک هایی تشکیل شده اند. شما می توانید دست و بازوی خود را بکشید و سطح غلطک شرایط ماساژ دست را فراهم می کند. فرد عمق و مدت زمان فشار را به مناطق مختلف کنترل می کند. هزینه یک دستگاه ماساژور دست مکانیکی به طور متوسط حدود ۵۰ دلار است. بررسی این نوع محصول به طور کلی مثبت بوده است. تنها شکایت از این بوده که فشار کافی نیست یا اینکه دستگاه به اندازه کافی محکم نمی باشد.

گزینه دیگر ماساژور الکتریکی دست است. این نوع دستگاه از فشار هوا و گرما برای ماساژ نقاط طب سوزنی در اطراف کف دست و انگشتان استفاده می کند. دست خود را داخل آن می گذارید. برای شروع  گرما و فشار را بر اساس ترجیحات خود تنظیم می کنید. سپس کیسه های هوا در دستگاه متورم می شوند تا فشرده سازی درمانی را روی دست شما انجام دهند. با استفاده از برخی از این دستگاه ها، اثر “ماساژ”  به اندازه فشرده سازی نقاط طب سوزنی و رفلکسولوژی حس می شود. کاربران توجه دارند که دست شما بعد از یک جلسه کمرنگ می شود. معمولاً بعد از ۱۵-۲۰ دقیقه اثر آن از بین می رود.

ماساژور دستی برقی، از کیسه های بدون فشار استفاده می کند تا احساس ماساژ را بدون فشرده سازی نقطه ای ایجاد کند. این وسایل برای افرادی که از نظر پزشکی اسیب پذیر هستند و یا التهاب یا آسیب دیدگی در دست خود دارند توصیه نمی شود. بررسی این دستگاهها به طور کلی مثبت بوده است. برخی از افراد با دست بزرگتر ممکن است شرایط سختی در تطبیق اندازه داشته باشند که دستگاهی با اندازه مناسب همه سایزها باشد. برخی از مشتریان شکایت کرده اند که حتی پایین ترین فشار برای استفاده از آنها بسیار دردناک است.

ماساژ دست با دستگاه

  • بنابراین برای انتخاب دستگاه مناسب خود نیاز است با متخصصی در این زمینه مشورت کنید. همچنین در صورت نیاز، انواع دستگاه های ماساژ برای صورت و کل بدن وجود دارند.

°°°°°°

امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده باشد برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید انواع صندلی ماساژور با همکاران مجرب ما در ارتباط باشید.

با ما در ارتباط باشید

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *