ماساژ, وبلاگ

درمان جراحی قلب با ماساژ

درمان جراحی قلب با ماساژ

جراحی قلب از انواع حساس عمل جراحی است که برآورد می‌شود از هر سه نفر یکی به بیماری قلبی عروقی مبتلا باشد. در سراسر دنیا حدود یک میلیون جراحی قلب افراد بزرگسال سالانه انجام می شود. انواع درمان بیماری‌های قلبی یا ریوی، جراحی قلب می‌باشد که ممکن است شامل شکاف قفسه سینه باز باشد – مانند جراحی قلب باز.

شایع‌ترین مشکلات یا عوارض بعد از عمل جراحی را Vaccaro می‌نامند. در این حالت ناراحتی زیادی می‌تواند بوجود آید، به ویژه از اختلال در حرکت در شانه‌ها، کمر و گردن نزدیک. پزشکان و متخصصان خاطرنشان می‌کنند که جراحی قلب اغلب بیماران را وادار می‌کند که کم تنفس کنند یا از نفس کشیدن بترسند. حین مراحل بهبودی، افراد در این ناحیه احساس سستی یا ناراحتی می‌کنند.

این قطعا جالب است با وجود اینکه قلب در سمت چپ قرار دارد، اما به دلایلی افراد پس از عمل جراحی قلب درد زیادی را در شانه راست تجربه می‌کنند. این احتمال وجود دارد که این مسئله مربوط به عضلات شاخه‌ای و ناحیه سینه در هنگام عمل جراحی باشد، که به طور کلی در شانه‌ها قدرت کاهش می‌یابد و منجر به ضعف می‌شود.

چگونه ماساژ درمانی می‌تواند به بیمار بعد از جراحی قلب یا عمومی کمک کند؟

کاهش عوارض جراحی قلب

حالا سوال اصلی اینجاست که چگونه می‌توان از ماساژ درمانی برای کاهش عوارض جراحی قلب کمک گرفت. یک بررسی پژوهشی از دوازده مطالعه منتشر شده در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ در ژورنال Heart & Lung مسائل مربوط به بیماران مبتلا به درد حاد بعد از عمل جراحی قفسه سینه را ارزیابی کرد و دریافت که بیمارانی که ماساژ درمانی را به همراه داروهای تسکین دهنده درد دریافت می‌کنند، درد کمتری را نسبت به بیمارانی نشان دادند که ماساژ نگرفتند یا کسانی که فقط داروهای ضد درد دریافت کرده‌اند. قابل ذکر است که روش درمان تلفیقی از ماساژ درمانی و داروهای ضد درد به تنهایی از داروها موثرتر به نظر می‌رسید.

به نظر متخصص ماساژ درمانی برای جراحی؛ در چندین مطالعه که نقش ماساژ بعد از عمل قلب باز را بررسی کرده‌اند، به عنوان مثال، فواید اضافی زیادی دیده شد زیرا ماساژ درمانی می‌تواند در یک منطقه یا مناطقی که بیمار مورد نظر دارد عمل کند. مدیر برنامه پزشکی مکمل و تلفیقی پزشکی کلینیک مایو در روچستر، مینسوتا بر این باور است که بسیاری از انواع ماساژ برای قسمت تحتانی پشت، جایی که گاهی اوقات از باز شدن قفس دنده در هنگام جراحی ناراحتی زیادی وجود دارد، موثر خواهد بود.

کاهش عوارض جراحی قلب

 

جراحی عمومی

در فرایند جراحی قلب یا دیگر انواع جراحی چه چیزی درگیر است؟ جراحی عمومی ممکن است در بسیاری از مناطق مختلف بدن و به دلایل مختلف از جمله جراحی سرطان یا روشهای درمانی برای استخوان‌ها، پوست یا بافت‌های نرم انجام شود. جراحی تروما نیز تحت این تعریف قرار می‌گیرد.

شایع‌ترین ناراحتی یا عوارض بعد از عمل جراحی برای عموم افراد چیست؟ هرگونه نتیجه حاصله به عمق و شدتی که بر روی ناحیه بدن وارد شده است، وابسته است. برای بهتر مشخص کردن وضعیت، متخصصان پیشنهاد می‌کنند که به صورت تصویری پا به پای مشتری مسیر را طی کنند تا مشکلات جسمی ناشی از آسیب جراحی آنها رفع شود.

توصیه متخصصان ماساژ درمانی پس جراحی قلب و جراحی عمومی این است که سعی کنید از آن ناحیه خاص به خوبی محافظت و مراقبت کنید. در واقع به طوری که احساس کنید که چه چیزی در بدن شما تراز و بالانس نیست، در این صورت می‌توانید آن را در خود/بیمار مرتفع کنید. البته یک متخصص قطعا می‌تواند از زبان بدن، مانند لک‌ها یا تغییر در الگوهای تنفسی در طول درمان جراحی قلب نیز به نتایج لازم برسد.

در بین بیمارانی که تحت عمل جراحی با روش حداقل تهاجمی قرار گرفته‌اند (که بطور معمول از طریق برش‌های کوچک جراحی انجام می‌شود) بیماران انتظار بهبودی سریع‌تری دارند. اما متخصصان بر این باورند که تحقیقات نشان می‌دهد جراحی با حداقل تهاجم هنوز هم می‌تواند زخم قابل توجهی در ایجاد کند.  در واقع بیماران مبتلا به لیپوم ساده از ناحیه شانه خود، هنوز هم ۵۰٪ قدرت شانه خود را از دست داده‌اند. به عنوان مثال، یا در یک عمل جراحی مثانه یا جراحی مثانه کیسه صفرا، به سختی می‌توان جای زخم را دید. البته باید در نظر گرفت که ارزیابی و جستجوی آن مهم است حتی اگر مدت زمان طولانی از عمل جراحی گذشته باشد.

چگونه ماساژ درمانی می‌تواند به بیمار بعد از جراحی قلب یا عمومی کمک کند؟

مانند سایر انواع جراحی‌، ماساژ بیماران جراحی عمومی با کاهش ناراحتی در اطراف محل جراحی و هم ترازی مجدد عضلات و مفاصل همراه است. وجود لکه در اطراف محل جراحی می‌تواند تعیین کند که آیا بافت در نزدیکی منطقه یا در فاصله دور بازیابی شده‌است یا خیر. سوال اصلی متخصص ماساژ درمانی باید این باشد که “آیا با بازیابی عضلات، جای زخم با عوارض همراه می‌شود و آیا می‌توان آن را به شرایط قبل از عمل جراحی خود بازگرداند؟ قبل از همفکری با بیماری که هر نوع جراحی را می‌تواند تجربه کرده باشد، اگر کمتر از شش هفته از عمل می‌گذرد او را ترخیص کنید. همچنین، اگر عفونت یا قرمزی وجود داشته باشد، یا زخم بهبود نیافته باشد، مستقیماً روی آن زخم کار نکنید.

جراحی عمومی

اضطراب و استرس پس از جراحی قلب و عمومی

صرف نظر از نوع جراحی که بیمار دریافت کرده است، درد، اضطراب و استرس اغلب محصول جانبی تجربه عمل جراحی خصوصا جراحی قلب هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ درمانی به طور قابل توجهی این عوارض جانبی را هدف قرار می‌دهد. دکتر بائر طی همکاری تحقیقاتی در سال ۲۰۱۰، اثبات کرد که از نظر آماری و تحقیقاتی، نتایج قابل توجهی در نمرات درد، اضطراب و تنش در بیمارانی که ماساژ ۲۰ دقیقه‌ای را بین دو تا پنج روز بعد از عمل جراحی داشته‌اند، در مقایسه با بیمارانی که تحت مراقبت‌های استاندارد و ۲۰ دقیقه مدیتیشن قرار گرفته‌اند، نشان می‌دهد. او تحقیقات مشابهی را مدنظر قرار داد که نتایج قابل مقایسه‌ای را در جراحی قلب و بیماران جراحی کولورکتال نیز نشان می‌دهد.

او می‌گوید: “حتی بهترین تجربه جراحی هنوز هم یک تجربه بسیار استرس زا در سطح جسمی و عاطفی است.” بنابراین، هر کاری که در توان پزشک است باید برای کمک به فرد در مدیریت استرس خود و بعضاً استرس همراهان بیمار انجام دهد. ممکن است در نهایت نیز نتایج را بهبود ببخشد. تجربه پزشکی نشان می‌دهد سطح بالای استرس توانایی‌های بهبود زخم را کاهش و عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقلیل می‌دهد. هیچ یک از اینها مواردی نیست که پزشک متخصص و تیم او بخواهند در دوره بعد از عمل اتفاق بیفتد.

°°°°°°

امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار داده باشد در صورتی که به تازگی عمل جراحی سختی را پشت سر گذاشته‌اید در دوره نقاهت ماساژ را به یاد داشته باشید، پشتی ماساژور شارژی بن کر Boncare S3 با سیستم گرمایشی مادون قرمز باعث تسریع گردش خون می شود و برای گرفتگی و تسکین دردهای ماهیچه بسیار مناسب می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید انواع صندلی ماساژور با همکاران مجرب ما در ارتباط باشید.

با ما در ارتباط باشید

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *