وبلاگ

مزایای ماساژ درمانی برای سندرم روده تحریک پذیر

مزایای ماساژ درمانی برای سندرم روده تحریک پذیر

چگونه ماساژ درمانی می تواند در بهبود سندرم روده تحریک پذیر کمک کند؟ آیا تا به حال قبل از معاینه یا فرآیند جراحی، پروانه هایی را در شکم خود احساس کرده اید؟ احساسی مانند نبض در شکم؟ این به این دلیل است که تنش، تمایل به حمله به دستگاه گوارش ما دارد. نگرانی مستقیماً به شکم ما می رود.

استرس و سبک زندگی پرمشغله ما که اغلب به ما فرصتی برای نشستن و صرف یک وعده غذایی نمی دهد، می تواند منجر به مجموعه ای از مشکلات و اختلالات گوارشی شود. به این واقعیت این را اضافه کنید که ما اغلب مواد غذایی ناسالم می خوریم و همچنین با مقدار زیادی کافئین آن را پر می کنیم، ماساژ واقعا می تواند در چنین شرایطی کمک کند.

سلامت روده اخیراً در زمینه تحقیقات پزشکی محبوبیت پیدا کرده است. مدت زیادی است که می دانیم سیستم گوارشی حاوی شبکه عصبی پیچیده خود (سیستم عصبی روده) و حاوی میکروبیوم ما است. با این حال، اهمیت حفظ سلامت این سیستم به تازگی آشکار شده است.

رژیم غذایی، ورزش، ماساژ و تکنیک های مختلف دیگر همگی برای مراقبت از بیماری های دستگاه گوارش مانند سندرم روده تحریک پذیر (IBS) پیشنهاد شده اند. به طور طبیعی، به نظر می رسد هر یک از این مداخلات هم برای پیشگیری و هم برای مدیریت IBS به خوبی کار می کند. تمرکز این مقاله در درجه اول بر این است که چگونه ماساژ می تواند برای کسانی که از این بیماری رنج می برند مفید باشد. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی مزایای ماساژ درمانی برای سندرم روده تحریک پذیر بپردازیم. با بن کر همراه باشید.

تشخیص سندرم روده تحریک پذیر IBS

در طول تاریخ، IBS یک اختلال تا حدودی گریزان بود که تشخیص آن برای پزشکان دشوار بود. خوشبختانه، در چند دهه گذشته، محققان روشی را برای تشخیص این بیماری توسعه داده و اصلاح کرده اند. یکی از رایج‌ترین ابزارهای تشخیصی برای IBS، معیار Rome

 است.

۱٫      معیارهای رم

معیارهای رم یک روش تشخیصی دقیق است. از زمان آغاز به کار خود در دهه ۱۹۹۰، سیستم رم چهار تکرار مختلف را پشت سر گذاشته است که هر نسخه معیارهای خاص تری را ارائه می دهد. برای اهداف ما، می توان گفت که IBS با تغییرات خاصی در تعداد دفعات نیاز بیمار به اجابت مزاج و در ظاهر مدفوع تشخیص داده می شود. علاوه بر این، درد مداوم شکم نشانه بارز این بیماری است.

۲٫      آزمایش خون

در سال ۲۰۱۵، آزمایش خون برای تشخیص IBS ساخته شد. چند سال گذشته مطالعه روی این آزمایش خون امیدوارکننده بوده است اما هنوز تحقیقات بیشتری برای اصلاح بهتر این ابزار مورد نیاز است.

برخی از پزشکان و متخصصان دستگاه گوارش از روش های دیگری برای تشخیص این بیماری استفاده می کنند. پزشکان حتی در مواردی صرفاً بر اساس سابقه بیمار و گزارشات ذهنی آن ها تشخیص می دهند.

در پایان، تا زمانی که شرایط جدی تر (مانند سرطان) رد شود، متخصصان دستگاه گوارش اغلب می توانند به بیماران کمک کنند تا راه هایی برای مدیریت ایمن وضعیت التهابی روده خود بیابند. برخی از این روش های درمانی و مدیریتی را در قسمت های بعدی بررسی خواهیم کرد.

درمان های جراحی برای سندرم روده تحریک پذیر

در گذشته، جراحان اغلب جراحی را برای بیماران مبتلا به IBS پیشنهاد می کردند. جراحی ها می توانند بسیار متفاوت باشند: از آپاندکتومی تا برداشتن روده. خوشبختانه، امروزه تا حد زیادی از این جراحی های غیر ضروری دور شده اند. این تا حد زیادی به لطف درک بهتر شرایط و راه های ایمن تر برای مدیریت آن است.

درمان های دارویی برای سندرم روده تحریک پذیر

تعداد زیادی دارو برای درمان سندرم روده تحریک پذیر وجود دارد. این داروها هم بدون نسخه و هم با نسخه در دسترس هستند. با این حال، هر یک از این درمان ها عوارض جانبی و عوارض بالقوه مختلفی را به همراه دارد. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان شروع به راهنمایی بیماران به سمت درمان های جایگزین کرده اند، مانند مواردی که در بخش های بعدی این مقاله نشان داده شده است.

 

ماساژ درمانی برای سندرم روده تحریک پذیر

 

۱٫      تغییرات رژیم غذایی برای IBS

اگر یک جستجوی سریع در گوگل برای “رژیم های غذایی برای کمک به IBS” یا یک جستجوی مشابه انجام دهید، به بیش از ۶ میلیون منبع مختلف هدایت خواهید شد. در حالی که برخی از این منابع ممکن است همگرا باشند و توصیه های مشابهی را ارائه دهند، بسیاری از آن ها رژیم هایی را پیشنهاد می کنند که کاملاً در تضاد با یکدیگر هستند.

به عنوان مثال، برخی منابع رژیم غذایی گوشتخواران را توصیه می کنند. برخی دیگر رژیم گیاهخواری را توصیه می کنند. با این حال، دیگران بیماران را به سمت رژیم‌های کتوژنیک، رژیم‌های مدیترانه‌ای و بسیاری از موارد دیگر سوق می‌دهند.

متأسفانه، ارائه یک توصیه کلی در مورد اینکه چه چیزی برای این شرایط پیچیده بهتر عمل می کند، دشوار است. شاید بهترین توصیه این باشد که از نزدیک با پزشکان و متخصصان تغذیه همکاری کنید تا مشخص شود آیا غذاهایی وجود دارد که باعث ناراحتی خاص بیمار مورد نظر می شود یا خیر. از آنجا، بیمار می تواند شروع به حذف این غذاهای مشکل ساز از رژیم غذایی خود کند.

تغییرات رژیم غذایی می تواند به مدیریت علائم IBS کمک کند. این روش (حذف گروهی از غذاها برای تعیین علت این مشکل) اساس رژیم کم FODMAP است. رژیم کم FODMAP برای کمک به علائم IBS به ویژه موثر است.

۲٫      ورزش برای IBS

مانند تقریباً هر بیماری، ورزش برای کسانی که از IBS رنج می برند بسیار مفید است. دوز دقیق و نحوه تمرین برای نتایج مطلوب هنوز مورد بحث است. با این حال، یک مکان خوب برای شروع، پیروی از توصیه های ورزش ACSM برای بزرگسالان سالم است. برای ورزش های قلبی عروقی، ACSM توصیه می کند که بیماران به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت های با شدت متوسط را انجام دهند.

۳٫      ماساژ درمانی برای سندرم روده تحریک پذیر

همانطور که قبلا در این مقاله بیان شد، در حال حاضر گزینه های مختلف مراقبت های بهداشتی پیشنهادی برای IBS وجود دارد. با این حال، کسانی که ورزش، تغییرات رژیم غذایی، داروها و سایر روش‌های درمانی را بدون موفقیت امتحان کرده‌اند، ممکن است یک گزینه کلیدی را از دست بدهند: ماساژ.

هنگامی که ماساژ توسط متخصصان انجام می شود، خطر عواقب طولانی مدت (یا حتی کوتاه مدت) بسیار کم است. در مقایسه با جراحی های تهاجمی و اکثر داروها، ماساژ تقریبا هیچ خطری برای مشتریان ندارد.

موارد احتیاط

تا آنجا که موارد منع مصرف و اقدامات احتیاطی برای این جمعیت مراجعه کننده مربوط می شود، ماساژدرمانگران باید دستورالعمل های معمولی را دنبال کرده و هرگونه علامت قرمز بالقوه را شناسایی کنند. برای مثال، اگر مشتری علائم و نشانه‌های سرطان را نشان می‌دهد (مخصوصاً در ناحیه کولورکتال)، ماساژدرمانگر باید او را برای تشخیص به پزشک خود ارجاع دهد.

برخی از علائمی که ممکن است نشان دهند که مشتری در حال ابتلا به یک روند بیماری جدی تری است عبارتند از:

  • کاهش وزن اخیر
  • یک توده قابل لمس یا قابل مشاهده
  • گزارش های خونریزی مقعدی

در مجموع، اگر مراجعه کننده مبتلا به IBS و سندرم روده تحریک پذیر تشخیص داده شده باشد و علائم و نشانه هایی مطابق با این اختلال داشته باشد، ماساژ می تواند یک روش درمانی بی خطر باشد.

اگر مراجعه کننده علائمی دارد که نگران کننده به نظر می رسد، یا ماساژدرمانگر علائم قرمزی را شناسایی می کند، فرد مراجعه کننده باید قبل از دریافت ماساژ به پزشک خود ارجاع داده شود.

چه تکنیک های ماساژ برای IBS خوب عمل می کند؟

متأسفانه، تحقیقات کمی در مورد ماساژ برای سندرم روده تحریک پذیر وجود دارد. همانطور که گفته شد، ماساژ شکم، که به آرامی سیستم گوارشی را در جهت نزولی تحریک می کند، به نظر می رسد برای ناراحتی و اختلالات گوارشی خوب عمل کند. به طور خاص، این بررسی سیستماتیک نشان داد که ماساژ شکم برای یبوست، یک علامت مکرر مرتبط با IBS است که به خوبی کار می کند. این یک یافته مهم است، زیرا این نوع ماساژ را می توان به مراجعین آموزش داد که بعدا به صورت خوددرمانی و در خانه انجام دهند.

در راهنمایی مشتری به سمت منابعی برای خوددرمانی در خانه، ماساژدرمانگران می توانند از هر گونه مشکل مسئولیتی اجتناب کنند. علاوه بر این، این می تواند تصمیم مناسبی برای کسانی باشد که خودشان در انجام این نوع ماساژ احساس راحتی نمی کنند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که IBS اغلب با سطوح بالایی از استرس همراه است. به همین دلیل، ماساژهای آرامش بخش و کل بدن نیز ممکن است تأثیر مثبتی بر وضعیت مشتری داشته باشد.

ماساژدرمانگر باید به دقت در نظر بگیرد:

  • سابقه مشتری
  • روش های درمانی
  • اهداف در هنگام کار با مشتری که از IBS و سندرم روده تحریک پذیر رنج می برد.

۶ مرحله برای انجام ماساژ شکم

نکته مهم، ماساژ شکم باید همیشه در جهت آنتروگراد (در این مورد، در جهت عقربه‌های ساعت) انجام شود. برای هدف قرار دادن صحیح روده بزرگ، ماساژدرمانگر یا مشتری باید مراحل ذکر شده در زیر را دنبال کند.

  1. با اعمال فشار ملایم و یکنواخت در دایره های کوچک، از قسمت پایین سمت راست شکم، نزدیک لگن (به طور خاص ASIS) شروع می شود.
  2. به آرامی به سمت بالا حرکت کنید تا زمانی که با دنده های سمت راست روبرو شوید (تقریباً یک دقیقه طول می کشد تا از ناحیه پایین شکم سمت راست به دنده ها برسید).
  3. از اینجا شروع به حرکت به سمت چپ در سراسر شکم کنید، در حالی که فشار کمی را حفظ کرده و دایره‌های کوچک ایجاد کنید (یک دقیقه دیگر طول می‌کشد تا به سمت چپ بالای شکم برسید).
  4. به همین ترتیب ادامه دهید تا به قسمت پایین سمت چپ شکم برسید. از اینجا، برای تکمیل چرخه به سمت نیروی دریایی حرکت خواهید کرد.
  5. این روند ماساژ را در مجموع حداقل ده دقیقه تکرار کنید.
  6. ماساژ باید بدون درد باشد.

در تحقیقات خود، ممکن است با پروتکل های مختلفی روبرو شوید که زمان های مختلفی را که برای ماساژ شکم صرف می شود، مشخص می کند. همچنین ممکن است تکنیک های کمی متفاوت پیدا کنید. باز هم، تا زمانی که درد وجود نداشته باشد، علائم قرمز وجود نداشته باشد، و ماساژ در جهت مناسب انجام شود، خطر کمی در این یا هر نوع ماساژ دیگری وجود دارد.

آیا می توان از ماساژ همراه با سایر روش های درمانی برای IBS استفاده کرد؟

IBS یک وضعیت پیچیده است که به یک راه حل پیچیده و چند عاملی نیاز دارد. برخی افراد ممکن است به طور قاطع معتقد باشند که تنها یک راه برای درمان IBS و سندرم روده تحریک پذیر وجود دارد، اما اجماع علمی این ادعا را رد می کند.

  • ورزش
  • رژیم غذایی سالم
  • تکنیک های کاهش استرس
  • ماساژ

همگی گزینه های عالی و کم خطر برای بهبود علائم IBS و سندرم روده تحریک پذیر هستند. مسلماً ممکن است داروهایی وجود داشته باشد که برای برخی از موارد IBS مناسب باشد و مراجعین باید همیشه قبل از آزمایش هر گونه درمان جدید با پزشک خود مشورت کنند.

 

چگونه ماساژ می تواند به شما در تسکین سندرم روده تحریک پذیر کمک کند؟

 

چگونه ماساژ می تواند به شما در تسکین سندرم روده تحریک پذیر کمک کند؟

همه ما می دانیم که ماساژ درمانی تحسین برانگیزی برای درمان تنش، برای باز کردن عضلات سفت، برای تسکین دردها و ناراحتی ها، برای کاهش سفتی و کمک به خوابیدن است، اما ماساژ همچنین یک درمان طبیعی استثنایی برای درمان دستورات گوارشی مانند IBS است.

اگر بپرسید آیا ماساژ به سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند، پاسخ مثبت خواهد بود!  IBS یک اعتراض شایع گوارشی است که بر اساس نفخ شکم، اسپاسم و یبوست یا اسهال طبقه بندی می شود. اغلب با تنش، عصبی بودن و فشار ایجاد و یا بدتر می شود، بنابراین ماساژ درمانی که تنش را تسکین می دهد و احساس شادی را تشویق می کند، می تواند در بهبود علائم مفید باشد.

ماساژ ناحیه آسیب‌دیده همچنین می‌تواند پریستالسیس (حرکت لوله گوارش) را تشویق به ریشه‌کن کردن انسداد در ناحیه گوارشی و به کاهش نفخ، گاز و گرفتگی عضلات کمک کند. ماساژ روشی طبیعی و بدون دارو برای درمان بیماری های گوارشی به ما پیشنهاد می کند. همه این روش‌ها برای ارتقای سلامت جسمی و روانی، بهبود روش‌های فکری، سیستم ایمنی و رفاه عمومی شما به‌طور استثنایی استفاده می‌شوند.

در این مقاله از بن کر به بررسی مزایای ماساژ درمانی برای سندرم روده تحریک پذیر IBS پرداختیم و بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، دانستیم که این ماساژ خواص درمانی زیادی دارد. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله  شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. ممنون که با بن کر همراه بودید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *