وبلاگ

ماساژ سندروم درد فانتوم و ۹ روش درمان

ماساژ سندروم درد فانتوم و 9 روش درمان

از دست دادن اندام یک آسیب جسمی و روانی است که تأثیر عمیقی بر زندگی یک فرد قطع عضو دارد. ارائه خدمات و برنامه های جامع توانبخشی به افراد در حال بهبودی، بدون تعجب، یک فرآیند پیچیده است. برای رسیدگی به نیازهای عملکردی، عاطفی، اجتماعی و روانی منحصر به فرد فرد، اغلب به یک رویکرد تیمی نیاز است.

فردی که تازه به از دست دادن اندام مبتلا شده است نیاز به انجام کارهای زیادی دارد و موفقیت به موقع بستگی به گروهی منسجم از متخصصان دارد که گرد هم می آیند تا ابزارهایی را برای دستیابی به آن موفقیت فراهم کنند.

سندرم درد فانتوم دردی است از قسمتی از بدن که دیگر وجود ندارد اما تجربه می شود. ماهیت درد می تواند از نظر شدت، فرکانس و مدت متفاوت باشد. بیماران درد را به صورت تیر کشیدن، ضربه چاقو، گرفتگی، سوزن سوزن شدن، له شدن، ضربان ویا سوزش توصیف کرده اند.

برخی از بیماران احساس غیردرد و در عین حال غیرطبیعی مانند: گزگز، بی حسی و فشار سنگینی را در اندام گزارش کرده اند. گفته می شود این بیماران به سندرم اندام فانتوم مبتلا هستند. مکانیسم‌های مشابهی در سیستم عصبی، هم با درد فانتوم و هم با سندرم اندام فانتوم در بازی هستند. در این مقاله قصد داریم تا به ماساژ سندرم درد فانتوم یا درد خیالی بپردازیم. با بن کر همراه باشید.

سیگنال های مربوط به درد از اعصاب محیطی از طریق دستگاه نخاعی اسپینوتالاموس به سمت قسمت تالاموس مغز حرکت می کنند. از تالاموس، این سیگنال‌های حسی با نواحی اولیه قشر حسی تنی در ماده خاکستری مغز ادغام می‌شوند. اینکه چگونه اینها به عنوان درد تفسیر می شوند به عوامل زیادی بستگی دارد، به ویژه ناحیه ۱۰ مغز که بخش قابل توجهی از مغز در لوب پیشانی است که به شخص کمک می کند تا ماهیت درد خود را درک کند.

اخیراً مشخص شده است که یک عنصر مفقود در خدمات توانبخشی ارائه شده به بیماران قطع عضو جدید وجود دارد. در پاسخ به این نیاز، ماساژ درمانی در بسیاری از برنامه های توانبخشی افراد قطع عضو ادغام شده است.

ماساژ درمانی درد فانتوم چیست؟

ماساژ درد فانتوم برای پیشگیری و درمان اختلال عملکرد فیزیکی و درد از طریق اعمال تکنیک های دستی مختلف بر روی بافت نرم بدن (عضلات، بافت همبند یا فاسیا) و مفاصل استفاده می شود. این به عنوان یک درمان غیر تهاجمی شناخته شده است که زمانی که توسط یک ماساژ درمانگر دارای مجوز آموزش دیده اعمال شود، می تواند چندین اثر بسیار مفید داشته باشد.

افراد قطع عضو اغلب دردی را در عضلات و مفاصل تجربه می کنند که مستقیماً با ناحیه قطع عضو مرتبط نیستند. این مناطق “ساختارهای جبرانی” نامیده می شوند زیرا برای جبران محدودیت های ناشی از قطع عضو، باید عملکردهای بیشتری را انجام دهند. این عدم تعادل در فعالیت عضلانی اغلب منجر به سفتی، سفتی و اسپاسم عضلانی می شود که ممکن است به طرق مختلف در سطوح مختلف قطع عضو و همچنین در نواحی مختلف بدن هر فرد ظاهر شود.

تعیین علت احتمالی محدودیت های عضلانی و درد گزارش شده برای تهیه برنامه درمانی مناسب ضروری است. درمان ماساژ درمانی ممکن است شامل درمان نقطه ماشه ای، تحرک مفصل و تکنیک های ماساژ خاص به بافت نرم آسیب دیده باشد. آموزش وضعیت بدنی مناسب و آموزش مراقبت در منزل (به عنوان مثال کشش) نیز از عناصر مهم درمان ماساژ است.

هر فرد قطع عضو در مسیر بهبودی خود منحصر به فرد است. عوامل زیادی می توانند در روند توانبخشی نقش داشته باشند مانند: سن، سلامت کلی، علت قطع عضو و مرحله فعلی قطع عضو. لطفاً قبل از تصمیم گیری برای اضافه کردن هر دوره درمانی با تیم مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید.

 

ماساژ درد فانتوم برای پیشگیری و درمان اختلال عملکرد فیزیکی

 

سندرم درد فانتوم

پزشکان درد فانتوم و احساسات مربوط به آن را پدیده ای روان زا می دانستند. با بررسی اسکن های تصویربرداری مانند توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)، فعالیت عصبی در سیستم عصبی مرکزی مربوط به مناطق قطع شده مثبت نشان داده می شود.

دلایل قطع عضو

دو نوع قطع عضو در ادبیات پزشکی شرح داده شده است:

  1. قطع عضو ضربه ای منجر به بریدگی یا کنده شدن اندام یا قسمتی از بدن به دلیل تصادف جدی در بدن می شود.
  2. قطع عضو جراحی منجر به برداشتن اندام یا قسمتی از بدن با جراحی می شود. قطع عضو جراحی به عنوان انواع روش های اندام فوقانی یا اندام تحتانی طبقه بندی می شود. آمپوتاسیون مضاعف شامل برداشتن اندام ها یا قسمت های بدن در دو طرف بدن است.

سرطان و عفونت شدید می توانند دلایل بالقوه ای برای نیاز به قطع اندام یا قسمتی از بدن باشند، در صورتی که بافتی بیش از ترمیم معقول آسیب دیده باشد. سارکوم ها، سرطان هایی که بافت اندام پارانشیمی را تحت تأثیر قرار می دهند، می توانند بسیار بزرگ و تهاجمی شوند و قطع عضو را به تنها گزینه مناسب برای نجات بیمار تبدیل کنند.

گفته می شود کودکانی که بدون اندام یا قسمتی از بدن متولد می شوند، قطع عضو مادرزادی دارند. در صورت تشخیص مناسب توسط تیم مراقبت بهداشتی، این کودکان ممکن است به اندام مصنوعی مجهز شوند.

به گفته جانز هاپکینز، اکثر قطع عضوهای جراحی ناشی از عوارض بیماری عروقی و شرایط مشابه مانند دیابت شیرین و بیماری شریانی محیطی است. مشکلات مزمن عروقی شبکه انتقال شریانی و مویرگی بدن را تضعیف می‌کند و بافت‌های دیستال را از خون محروم می‌کند و در نتیجه باعث انحطاط بافت در اندام‌ها می‌شود.

روش های قطع عضو، اعصاب ناحیه تحت عمل جراحی را تغییر می دهد.

با هر روش جراحی، ایجاد بافت اسکار و پتانسیل تشکیل ترومبوس دو ملاحظۀ مهم خواهد بود.

نوروپاتی محیطی نیز ممکن است به دلیل بریده شدن و سوزاندن اعصاب در حین جراحی ایجاد شود.

یک ماساژدرمانگر باید میزان سه مورد فوق را در مورد بیمار قطع عضو ارزیابی کند.

بهبود

از نظر فیزیکی، یک برنامه منظم مراقبت از زخم و بانداژ فشاری شامل استفاده از جوراب های کوچک کننده برای اطمینان از مراقبت بهداشتی از ناحیه آسیب دیده و جلوگیری از تورم در نظر گرفته شده است.

این مراقبت ممکن است بیمار را برای استفاده از یک وسیله مصنوعی، یک عضو مصنوعی بدن که باید به بدن متصل شود، آماده کند. برای اعضای قطع شده می توان از وسایل مصنوعی و پروتز استفاده کرد.

خطر افتادن بعد از عمل های قطع عضو افزایش می یابد. ذهن و بدن برای تطبیق با تناسبات و اندام های جدید خود به زمان نیاز دارند که به راحتی می توان با بلند شدن از رختخواب فراموش کرد. قرار دادن واکر، نرده یا ویلچر در کنار تخت می تواند به بیمار یادآوری کند که هنگام ایستادن و راه رفتن مراقب باشد. می توان از فیزیوتراپی برای تقویت ماهیچه ها برای جلوگیری از سقوط استفاده کرد.

مدیریت درد

افزایش سطح درد می تواند برای بیماران قطع عضو نگران کننده باشد. اگر کنترل سطح درد با داروها و سایر روش های سنتی دشوار باشد، ممکن است از بلوک عصبی محیطی استفاده شود.

داروهای رایج مورد استفاده برای کنترل درد عبارتند از:

  1. داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID).
  2. مواد افیونی
  3. داروهای ضد افسردگی
  4. داروهای ضد تشنج
  5. مسدود کننده های بتا
  6. شل کننده های عضلانی

۹ درمان برای سندرم درد فانتوم

برداشتن اندام می تواند از نظر عاطفی ناراحت کننده باشد. روش‌های جایگزین و مکمل می‌توانند در کاهش ناراحتی عاطفی تجربه شده توسط بیمار مفید باشند.

برخی از این اقدامات عبارتند از:

  1. طب سوزنی برای بازگرداندن هارمونی انرژی در بین شبکه عصبی-فاشیال بدن.
  2. شرینکرها پروتزهایی هستند که برای کنترل تورم موضعی ناحیه‌ای که اخیراً قطع شده استفاده می‌شوند.
  3. ماساژ برای آرام کردن سیستم عصبی مرکزی و رسیدگی به عضلات آسیب دیده از روش قطع عضو.
  4. تغییر موقعیت هنگام خواب و استراحت با استفاده از تکیه گاه، بالش و پتو برای راحتی به کاهش درد کمک می کند.
  5. جعبه آینه درمانی که توسط Vilayanur Ramachandran توسعه یافته است، به بیمار این امکان را می دهد که به صورت بصری خود را با هر دو اندام ببیند تا با استفاده از جعبه ای با دو آینه در مرکز، احساس درد را کاهش دهد.
  6. بیوفیدبک می تواند درد را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد در بیماران مبتلا به سندرم درد فانتوم کاهش دهد.
  7. TENS ( تحریک الکتریکی عصب از راه پوست ) می تواند درد را به طور قابل توجهی پس از ۶۰ دقیقه درمان با بیماران مبتلا به سندرم درد فانتوم کاهش دهد.
  8. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۸ توسط gov منتشر شد، درمان واقعیت مجازی می‌تواند درد را به میزان قابل توجهی در بیماران مبتلا به سندرم درد فانتوم کاهش دهد.
  9. تصویربرداری هدایت‌شده همراه با تمرینات و آرام‌سازی پیشرونده عضلانی می‌تواند به میزان قابل‌توجهی درد بیماران مبتلا به سندرم درد فانتوم را کاهش دهد.

با تعداد بی‌شماری از گزینه‌های درمانی، پدیده‌های احساس اندام فانتوم و درد اندام فانتوم همراه آن را می‌توان به طور کامل بررسی کرد.

ماساژ درمانی ممکن است در برنامه درمانی کلی بیمار قرار گیرد. آرام کردن سیستم عصبی مرکزی و رسیدگی به عضلات و مناطقی که تحت تأثیر روش‌های قطع عضو قرار گرفته‌اند، بهترین اقداماتی است که یک ماساژدرمانگر باید در نظر بگیرد.

چهار راه برای مدیریت و درمان درد اندام فانتوم

برداشتن اندام می تواند آسیب زا باشد و زندگی را تغییر دهد، اما حتی پس از اینکه از نظر عملکردی، خود را با زندگی بدون آن اندام سازگار کردید، دردهای فانتوم اندام می تواند زندگی روزمره را به یک چالش تبدیل کند. برخی از بیماران می‌ترسند در مورد دردهای اندام فانتوم خود صحبت کنند، زیرا می‌ترسند که مطرح کردن این موضوع باعث شود آن ها دیوانه به نظر برسند. با این حال، تا ۸۰ درصد از افراد قطع عضو دچار درد فانتوم اندام می شوند. قطعا شما تنها نیستید.

 

چهار راه برای مدیریت و درمان درد اندام فانتوم

 

صحبت در مورد مشکل اولین قدم برای مدیریت بهتر درد است. در اینجا چهار رویکرد درمانی وجود دارد که پزشک شما ممکن است بررسی آن ها را توصیه کند.

۱٫      عوامل محرک را شناسایی و از بین ببرید

بسیاری از بیماران متوجه می شوند که رویدادها یا موقعیت های تصادفی باعث ایجاد درد اندام خیالی آن ها می شود. اگر شروع به نگه‌داشتن دفترچه‌ای کنید که در آن فعالیت‌های روزانه و دردهای فانتوم را در آن ثبت کنید، ممکن است متوجه شوید که دردها با رویدادهای خاصی مرتبط هستند. محرک های رایج عبارتند از: کشیدن سیگار، لمس محل قطع عضو، قرار گرفتن در معرض سرما، یا نیاز به ادرار کردن.

هنگامی که محرک های خود را شناسایی کردید، می توانید اقداماتی را برای محدود کردن آن ها انجام دهید. به عنوان مثال، اگر بعد از سیگار کشیدن متوجه شدید که از درد خیالی رنج می برید، می توانید روی ترک آن کار کنید. اگر هنگام ادرار کردن متوجه درد شدید، ممکن است لازم باشد قبل از پر شدن کامل مثانه و ایجاد درد، دفعات ادرار را شروع کنید.

۲٫      ماساژ

بسیاری از بیماران متوجه می شوند که ماساژ دادن محل قطع عضو می تواند به کاهش درد اندام فانتوم کمک کند. ماساژ پایانه های عصبی این ناحیه را تسکین می دهد و به آن ها کمک می کند تا آرام شوند و از ارسال سیگنال های درد به مغز شما جلوگیری کنند. به ماساژدرمانی که تجربه کار با افراد قطع عضو را دارد مراجعه کنید و از او بخواهید فشار ملایمی در محل قطع عضو اعمال کند.

همچنین یک ماساژ درمانی جالب جدید برای بیماران مبتلا به درد اندام فانتوم در حال بررسی است. این شامل “فریب دادن” مغز به این فکر است که اندام گمشده ماساژ داده شده و آرام می شود. بیماران به تماشای ماساژ شخص دیگری اندام خود می پردازند و تصور می کنند که ماساژدرمانگر روی اندامی که آن ها از دست داده اند کار می کند. این ممکن است چیزی باشد که باید با پزشک خود در مورد آن صحبت کنید. عجیب به نظر می رسد، اما یک گزینه درمانی بسیار ایمن است.

۳٫      طب سوزنی

طب سوزنی برای مدت طولانی برای تسکین درد مورد استفاده قرار گرفته است و بسیاری از بیماران آن را برای درد اندام فانتوم نیز موثر می دانند. این روش شامل قرار دادن سوزن های ریز در نقاط خاصی در طول بدن است. در مورد درد اندام فانتوم، درمان معمولاً روی پوست سر متمرکز است. تصور می‌شود که سوزن‌ها جریان انرژی را در بدن شما تغییر می‌دهند و سیگنال‌های درد منتشر شده توسط نورون‌های شما را کاهش می‌دهند.

طب سوزنی زمانی که توسط یک پزشک مجرب و دارای مجوز انجام شود بسیار ایمن است. بسیاری از بیماران در طول طب سوزنی تسکین فوری درد را تجربه می کنند و جلسات مکرر می تواند تعداد دوره های درد اندام خیالی را که تجربه می کنید کاهش دهد.

۴٫      داروها

بیماران اغلب نسبت به استفاده از داروها برای مدیریت درد اندام فانتوم خود مقاوم هستند، اما در برخی موارد، این واقعا بهترین روش است. شما می توانید با خیال راحت اکثر داروها را با طب سوزنی، ماساژ یا حذف محرک ترکیب کنید و در نتیجه تسکین بیشتری داشته باشید.

داروهای ضد افسردگی یکی از رایج ترین و موثرترین گزینه های دارویی برای درمان درد اندام های فانتوم هستند. آن ها با مسدود کردن گیرنده های نوراپی نفرین، استیل کولین و سایر انتقال دهنده های عصبی که اغلب در دردهای فانتوم نقش دارند، کار می کنند. پزشک شما همچنین ممکن است یک داروی ضد تشنج مانند گاباپنتین را برای کاهش فعالیت عصبی و درد ناشی از آن تجویز کند.

اگر پس از قطع عضو با درد اندام فانتوم روبرو هستید، دلیلی برای ادامه رنج وجود ندارد. راه های زیادی برای کاهش این درد وجود دارد. صحبت کردن با پزشک اولین قدم مهم است.

فواید ماساژ درمانی برای درد فانتوم

ماساژ درمانی می تواند باعث تسکین کوتاه مدت یا طولانی مدت علائم مختلف شود. مهم است که تأکید شود که حتی تسکین کوتاه مدت می تواند تأثیر مثبت زیادی از نظر روانی داشته باشد. چندین مطالعه نشان می دهد که ماساژ درمانی در کاهش استرس و اضطراب و افزایش مدت زمان خواب نیز بسیار موثر است یعنی همه عوامل مهمی که می توانند بر کیفیت زندگی فرد قطع عضو تأثیر بگذارند.

برخی از مزایای گزارش شده ماساژ درمانی سندرم درد فانتوم عبارتند از:

  • کاهش تورم
  • افزایش گردش خون
  • سفتی کمتر عضلات
  • کاهش سفتی بافت اسکار
  • کاهش اسپاسم
  • افزایش طول عضله
  • درد کمتر
  • کاهش اضطراب و استرس
  • خواب طولانی تر
  • افزایش آرامش

در نهایت، ماساژ درمانی می تواند به عنوان یک اقدام پیشگیرانه یا نگهدارنده یا به عنوان یک عنصر جدایی ناپذیر در مراحل مختلف توانبخشی، برای افراد قطع عضو مفید باشد. به شدت توصیه می شود که افراد قطع عضو همراه با شروع آموزش پروتز و استفاده مداوم از پروتز، ماساژ درمانی را دریافت کنند.

این می تواند به جلوگیری از کشیدگی عضلانی، سفتی و علائم درد مرتبط که ممکن است به دلیل تغییر در وضعیت بدنی و بیومکانیک همراه با نیازهای جدید اعمال شده بر روی عضلات به طور مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شود، کمک کند.

در این مقاله از بن کر به بررسی ماساژ سندرم درد فانتوم یا درد خیالی پرداختیم و بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، دانستیم که این ماساژ برای بیماران دارای قطع عضو، خواص درمانی زیادی دارد. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله  شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. ممنون که با بن کر همراه بودید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *