وبلاگ

آموزش ماساژ کمر و نکات پیرامون آن

ماساژ کمر

آنچه برای شروع آموزش ماساژ کمر خوب به آن نیاز دارید محیطی گرم و آرام است که در آن یک تشک یا تخت ماساژ جهت انجام تکنیک‌ های ماساژ بر روی فرد مراجعه کننده، یک حوله برای پوشاندن بدن، یک لوسیون، شمع یا روغن ماساژ وجود داشته باشد. استفاده از روغن ماساژ توصیه می شود زیرا حرکات دست و اصطکاک ایجاد شده بر روی پوست را کاهش می دهد. البته توجه به این نکته ضروری است که هر چه هنگام ماساژ از روغن کمتری استفاده شود اصطکاک بیشتر و فشار عمیق ‌تری در ناحیه‌ کمر می‌توان اعمال کرد.

فواید ماساژ کمر

خواص ماساژ کمر

  • رسیدن به آرامش و رهاسازی عضلات سفت شده‌ نواحی پشت و کمر
  • بهبود سیستم گردش خون برای آزادسازی سموم و مواد زائد
  • افزایش دامنه حرکتی
  • کاهش درد

ماساژ کمر چگونه انجام می شود؟

هر فردی ممکن است یک ‌بار کمردرد را تجربه کرده باشد که این درد می تواند به دلایل مختلفی از جمله آسیب شدید پس از تصادف، در اثر گرفتگی رگ سیاتیک و یا به دلیل افزایش وزن قابل توجه بروز کند. انواع‌ دردهای ناحیه‌ی کمر که از قسمت بالایی ستون فقرات شروع شده و خم شدن به جلو یا عقب را برای فرد سخت می‌کند.

توجه داشته باشید که این سبک ماساژ ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد بنابراین بهتر است پیش از دریافت ماساژ کمر با متخصص مشورت شود. پیش از شروع ماساژ کمر اگر فرد مراجعه کننده جهت درمان، در قسمت تحتانی کمر، گردن یا شانه‌هایش احساس ناراحتی می‌کند، بهتر است از بالشتک‌هایی کوچک و نرم در زیر نیم تنه‌ او به‌ گونه‌ای قرار دهید تا بتواند به پهلو بخوابد.

پیش از شروع ماساژ بهتر است آن قسمت‌هایی از بدن فرد که روی آن‌ها کار نمی‌شود را با یک حوله‌ گرم بپوشانید. کمی روغن یا مقداری لوسیون ماساژ را بر روی دستان خود ریخته و آن‌ها را به هم بمالید سپس شروع به انجام ماساژ کنید. در طی فرآیند ماساژ در هر محله از بیمار خود در مورد احساس راحتی یا میزان احساس درد سوال کنید و هرگز بر روی نقاط استخوانی بدن او فشار مستقیم وارد نکنید.

با دستان کمی چرب شده به روغن، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه روی سطح کمر فرد دریافت کننده ماساژ با دو کف دست از قسمت پایین کمر تا قسمت گردن را به سمت بالا بکشید. بعد با کمی فشار ملایم‌، با کف دست‌ها بر روی سطح نواحی دور کمر بچرخید و مجدد به قسمت پایین کمر بازگردید.

از آن‌ جا که هر دو دست شما به شکل دورانی بر روی کمر کار می‌کنند پس از قسمت پایین حرکت دایره‌ای را به سمت بیرون، به سمت بالا و به سمت مرکز انجام دهید. توجه داشته باشید که هر چه ناحیه‌ تماس شما با کمر کوچک ‌تر باشد می‌توانید فشار عمیق‌ تری وارد کنید و آن را تا ۵ دقیقه ادامه دهید.

 

با انواع سبک های ماساژ آشنا هستید؟

آموزش ماساژ کمر

آموزش ماساژ کمر
استفاده از انگشتان دست

ابتدا در سمت راست تخت ماساژ بایستید. سپس یک کف دست خود را بر روی کمر فرد گذاشته و دست دیگر را بر روی آن قرار دهید. سپس با تماس ‌های کوچک با فشاری متوسط از سمت خط مرکز به سمت ستون فقرات برگردید. شروع حرکت از ناحیه انتهای پایین کمر شروع شده و به مدت پنج دقیقه تا قسمت بالای کمر نرسیده به گردن ادامه می‌یابد.

با کشیدن و فشار مداوم و عمیق به ماهیچه‌ های دو طرف ستون فقرات در انتهای کمر آن را به سمت بالا بکشید و همانطور که به سمت گردن پیش می‌روید میزان فشار را کم کنید. این حرکت رو به بالا و عمودی را به آرامی انجام داده و در حین این حرکت از پایین به سمت بالا تمامی گره‌های عضلانی را که زیر دست خود احساس می‌کنید را باز کنید. این حرکت عمودی را با کف دست و به کمک شصت دستان خود تا سه بار انجام دهید.

 

از اعمال فشار بر روی تاول ‌ها، نواحی عفونت کرده یا پوست ملتهب خودداری کنید

 

ایجاد اصطکاک با کمک انگشت میانی

به کمک انگشت میانی دستی که بر روی کمر فرد قرار دارد حرکات عمودی عمیق تر و محکمی را در دو طرف ستون فقرات انجام دهید. شروع این حرکت از کناره پایین ستون فقرات به سمت گردن است که باید این اصطکاک را در این مسیر با کمک انگشتان خود اعمال کنید. دقت داشته باشید که این ایجاد اصطکاک در نقاطی از کمر بیمار که احساس درد و گرفتگی بیشتر می‌کند موثرتر عمل کرده و در رفع آن کمک کننده است.

رها کردن نقاط ماشه با استفاده از فشار مداوم انگشت شصت

پس از انجام این مراحل، شروع به حرکات مالشی از گردن به سمت پایین کنید و آن را تا روی بازوها و زیر تیغه های شانه امتداد دهید. نقاط درد بیمار و واکنش او نسبت به آن‌ ها بهترین راهنمای شما در انجام این مرحله است. به این معنی که انگشت شصت خود را با فشار بر روی هر نقطه‌ حساس یا گره‌ای که بیمار به شما از قبل گفته یا احساس کرده است قرار بدهید.

این فشار فزاینده را به تدریج افزایش دهید تا زمانی که درد به آستانه‌ تحمل بیمار برسد (حدود ۵ ثانیه) و بعد آن را رها کنید. اگر چه این عمل برای بیمار در ابتدا دردناک است اما با تکرار آن ممکن است به طور معجزه آسایی درد کمر او ناپدید شود.

حرکات مالش یا افلوراژ (حرکت نوازشی با انگشتان)

حرکت مالشی بر روی سطح کمر که به نوعی به دلیل فشار ملایم، شبیه به نوازش برای بیمار به نظر می‌رسد در حقیقت مرحله‌ نهایی از یادگیری آموزش ماساژ کمر است. به این ترتیب که به کمک کف دست می‌توانید حرکات دورانی مالشی را از داخل به سمت بیرون کمر انجام دهید. با این کار نه تنها به آزاد کردن نقاط ماشه ای کمک کرده بلکه باعث آرامش بیمار نیز می شوید.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد. بن کر دارنده بهترین ماساژورهای برقی از جمله صندلی ماساژور می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

با بن کر در ارتباط باشید

اینستاگرام بن کر

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *