وبلاگ

تاثیرات شگفت انگیز ماساژ برای سالمندان

ماساژ برای سالمندان

نیکول جوی، به عنوان یکی از متخصصین ماساژ درمانی در سالمندان در اوماها و نبراسکا می‌گوید: بازگشت به جنبه اجتماعی به ‌ویژه برای سالمندان یکی از مزایای اصلی ماساژ در این گروه کم توان است. برخی افراد مسن در جامعه به دلیل منزوی شدن از نظر اجتماعی یا سروکار داشتن با بیماری‌ های مختلف ممکن است از تماس‌ های معمول انسانی از جمله در آغوش گرفته شدن یا راه رفتن دست در دست با نوه ‌ها و فرزندان عزیزشان محروم شده باشند.

به همین دلیل حرکات ماساژ درمانی یک نوع لمس محبت ‌آمیز برای چنین افرادی خواهد بود که علاوه ‌بر اثرگذاری روحی، شامل تکنیک ‌های اثرگذاری بر سلامت جسم همچون ماساژ بافت عمیق، شیاتسو یا درمان ‌های ماساژ نقطه‌ای است. فواید ماساژ برای سالمندان شامل حرکات لمسی با فشاری متوسط تا سبک است زیرا مسن‌ترها در مقایسه با افراد با بافت‌ های ماهیچه ‌ای فعال ‌تر و جوان ‌تر ماهیچه ‌هایی کم ‌توان دارند.

تفاوت ماساژ درمانی در سالمندان با سایر افراد

ماساژ برای سالمندان
آنچه در ماساژ سالمندان برای متخصصین ماساژ درمانگر هدف است علاوه ‌بر القای شرایط روحی محبت ‌انگیز، بهبود شرایط خاص و سخت سالمندی از جمله ماهیچه‌ های سفت شده، تحرک محدود و دردهای مزمن استخوانی و عضلانی است. با افزایش سن رطوبت پوست کم شده و این خشکی آن را بیشتر مستعد انواع کبودی می‌کند از این رو، ماساژ درمانگر در زمان ماساژ سالمندان به جای اعمال فشار معمول از کشش های ملایم و سبک استفاده می‌کند.

جلسات درمانی ماساژ سالمندان نیز کوتاه ‌تر بوده و در حدود سی دقیقه به طول می‌انجامد. از فواید ماساژ برای سالمندان این است که در آن ماساژ درمانگر با در نظر گرفتن موارد منع حرکات و سلامتی سالمندان از تکنیک‌ های ویژه و مناسب با وضعیت جسمانی آن‌ها استفاده می‌کند.

درمانگران ممکن است به مراجعین مسن ‌تر برای درآوردن لباس کمک کنند یا با توجه به شرایط جسمی فرد سالمند از روش ‌های مختلفی برای ماساژ استفاده کنند و این درست تفاوت بارز بین ماساژ معمول و افراد سالمند است زیرا افراد جوان معمولا به دلیل استرس ‌هایی که دارند دچار گرفتگی‌ های عضلانی می‌شوند در مقابل افراد سالمند ممکن است در کنار رهایی از گرفتگی ‌ها و دردها مجموعه‌ جداگانه‌ای از نیازهای عاطفی و ارتباطی خود را به جلسات ماساژ درمانی آورند.

فواید ماساژ برای سالمندان

در حالت کلی ماساژ درمانی فواید زیادی بر سلامت سالمندان دارد که موجب گردش خون بهتر، انعطاف پذیری بیشتر مفاصل، تقویت توان و قدرت بیشتر ماهیچه‌ ها و حتی بهبود کیفیت خواب آن‌ها می‌شود. فواید ماساژ برای سالمندان این است که باعث کاهش درد و تورم، کاهش فشار خون بالا و کاهش استرس، ترس و اضطراب ‌های درونی می‌شود و همچنین داشتن تعاملات اجتماعی بیشتر موجب افزایش ترشح اندورفین و تقویت حس خوب در این قشر کم توان دوست ‌داشتنی خواهد شد.

از سویی دیگر انواع ماساژ ملایم لنفاوی و رفلکسولوژی یک مزیت برای افراد مسن محسوب می‌شود زیرا انجام تکنیک ‌های ماساژ درمانی عملکرد سیستم لنفاوی را تحریک و بدن سالمند را از انواع سموم پاک می‌کند و از او در مقابل بیماری‌ها محافظت خواهد کرد.

حتی در بررسی‌های انجام شده از فواید ماساژ در سالمندان مبتلا به زوال عقل و آلزایمر نشان داده است که در طول جلسات ماساژ درمانی و پس از آن سالمند دوباره با جهان پیرامون خود درگیر ارتباط می‌شود. این شواهد نشان می‌دهد که انجام فرآیند ماساژ درمانی در سالمندان می‌تواند بر حافظه آن‌ها تاثیر بگذارد. پس یکی از فواید ماساژ سالمندان کاهش علائم فیزیکی بی قراری در مبتلایان به آلزایمر از جمله قدم زدن، سرگردانی و مقاومت است.

اما با تمام آنچه از فواید ماساژ در افراد مسن گفته شد نباید فراموش کرد که فرد مسن باید با یک پزشک مشورت کند تا بداند که آیا حرکات و تکنیک‌ های ماساژ برای بدن او مناسب است یا خیر. سالمندان به شکل کلی مستعد انواع بیماری‌های مرتبط با افزایش سن بوده که توانایی‌های فیزیکی آن‌ها را محدود می‌کند به همین دلیل ماساژ به سالمندان کمک می‌کند تا عملکردهای فیزیکی و تحرک خود را به دست آورند و علاوه بر این به کیفیت زندگی از دست رفته‌ خود بازمی گردند.

 

 

بیشتر بدانید: ماساژ برای کاهش استرس

 

ماساژ سالمندان چگونه است؟

آموزش ماساژ سالمندان
شاید بتوان گفت که ماساژ سالمندان از برخی جهات به شکل سبک‌ تری شبیه به ماساژ سوئدی است اما در برخی موارد تفاوت‌های مهمی نیز در آن وجود دارد و زمان جلسات ماساژ درمانی سالمندان بسیار کوتاه در حد سی دقیقه است. ماساژ درمانگر از دست‌ها به همراه تکنیک‌های تخصصی طراحی شده برای ماساژ بافت ها و ماهیچه ها جهت بهبود گردش خون، تسکین درد و افزایش دامنه‌ حرکتی سالمند استفاده می کند.

پیش از شروع جلسات ماساژ درمانی، ماسور یا تراپیست با پزشک و تیم مراقبتی فرد سالمند مشورت می‌کند تا در جریان مشکلاتی که ممکن است در حین ماساژ با آن‌ها مواجه شود قرار بگیرد. علاوه ‌بر این، ماساژ درمانگر باید به وضعیت بدنی فرد سالمند و میزان انعطاف پذیری او آگاه باشد زیرا ممکن است برخی از افراد سالمند نتوانند به راحتی بر روی تخت ماساژ بنشینند یا بلند شوند.

هم چنین ماساژ درمانگر به وضعیت قرار گیری بدن فرد سالمند در حین ماساژ توجه می‌کند به این دلیل که ممکن است دچار مشکلات تنفسی باشد و نباید او را در حالات به پشت قرار دهد و بهتر است در حالت نشسته یا به پهلو دراز کشیده مراحل ماساژ انجام شود. ماساژ درمانگر برای ماساژ افراد سالمند در بیشتر موارد از تکنیک‌های کششی استفاده نمی‌کند زیرا انعطاف‌پذیری بدن آن‌ها به شدت کم است پس در حالی که تمرکز او بیشتر بر روی حرکات ملایم است گاهی اوقات از حرکات قوی تری نیز استفاده می‌کند.

در این مقاله با مزیت های ماساژ برای افراد سالمند آشنا شدید. اگر خود شما در این دسته از افراد قرار می گیرید و یا قصد دارید فرد سالمند خانواده خود را از مزیت های ماساژ درمانی بهره مند کنید، علاوه بر مراجعه به مراکز ماساژ درمانی می توانید با خرید انواع دستگاه های ماساژور در زمان و هزینه های خود صرفه جویی کرده و یک ماساژور حرفه ای خانگی داشته باشید.

بن کر دارنده بهترین ماساژورهای برقی از جمله صندلی ماساژور می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

 

با بن کر در ارتباط باشید

اینستاگرام

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *