وبلاگ

تکنیک های ماساژ برای مدیریت انقباض دوپویترن

تکنیک های ماساژ برای مدیریت انقباض دوپویترن

انقباض دوپویترن چیست؟ آیا به دنبال گزینه های درمانی جامع برای انقباض دوپویترن هستید؟ شاید آنقدر که فکر می کنید تنها نباشید. طبق گزارش کتابخانه ملی پزشکی، تقریباً ۵ درصد از آمریکایی های بالای ۳۵ سال به این بیماری مبتلا هستند. در حالی که هیچ درمانی برای انقباض دوپویترن وجود ندارد، بسیاری از افراد می توانند با موفقیت این بیماری را مدیریت کنند. در واقع، مردم به طور فزاینده ای از تنظیمات کایروپراکتیک برای حفظ عملکرد استفاده می کنند.

بیماری وایکینگ یا انقباض دوپویترن به انگلیسی: Dupuytren’s contracture انقباض و جمع‌شدگی انگشتان دست یا پا است که به علت بیش‌رویش نیام کف دست یا پا و جمع شدگی آن ها، انگشتان در حالت فلکسیون، ثابت می‌مانند. این بیماری که علت ناشناخته دارد برای اولین بار توسط جراح و کالبدشکاف فرانسوی بارون گیوم دوپوئیتران در سال ۱۸۳۱ گزارش و درمان شده‌است. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی تکنیک های ماساژ برای مدیریت انقباض دوپویترن بپردازیم. با بن کر همراه باشید.

انقباض دوپویترن چیست؟

افرادی که با انقباض دوپویترن آشنا هستند، این بیماری را با اختلال عملکرد دست و انگشتان مرتبط می دانند. علامت بارز انقباض دوپویترن ناتوانی در صاف کردن کامل یک یا چند انگشت است. این وضعیت علاوه بر کاهش ظرفیت اکستنشن انگشتان، ممکن است محدودیتی را در مورد دامنه خم شدن عضلات ایجاد کند. در حالی که انقباض دوپویترن معمولاً از یک دست شروع می شود، تقریباً ۸۰٪ از افرادی که تحت تأثیر این عارضه قرار می گیرند در نهایت علائم را در هر دو دست می بینند.

 

انقباض دوپویترن چیست؟

 

چه چیزی باعث انقباض دوپویترن می شود؟

تصور بر این است که انقباض دوپویترن عوامل ژنتیکی دارد و به نظر می‌رسد که شایع ترین اختلال ارثی بافت همبند است. با این حال، عوامل زیر می تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد:

  1. صدمات وارد شده به دست
  2. کلسترول بالا
  3. مشکلات تیروئید
  4. سیگار کشیدن
  5. مصرف بیش از حد الکل
  6. بیماری کبد
  7. دیابت
  8. مصرف داروهای خاص

اکثر افرادی که به انقباض دوپویترن مبتلا می شوند، بالای ۵۰ سال سن دارند. با این حال، علائم ممکن است در دوران کودکی برای برخی افراد شروع شود. این عارضه عموماً با علائم خفیف‌تری در زنان ظاهر می‌شود.

علائم انقباض دوپویترن چیست؟

انقباض دوپویترن یک اختلال در بافت همبند است. در نتیجه، بر بافت همبند که عضلات، مفاصل، اندام ها و پوست را پشتیبانی می کند، تأثیر می گذارد. اعتقاد بر این است که کوتاه شدن و ضخیم شدن بافت های همبند مسئول علائم انقباض دوپویترن Dupuytren است. تصور می شود که فاسیای متشکل از بافت چربی و فیبری در سراسر دست به طور مستقیم در ایجاد محدودیت نقش دارد. پیشرفت معمول انقباض دوپویترن به این صورت است:

  • محدودیت در انگشت حلقه.
  • محدودیت در انگشت شست که ممکن است به انگشتان دیگر نیز سرایت کند.
  • بسته شدن غیر ارادی انگشتان دست که به مرور زمان افزایش می یابد.
  • انگشتان به هم محکم بسته می شوند.

اکثر مردم ابتدا متوجه گره های کوچک و سخت زیر پوست دست می شوند. به طور کلی، ناراحتی و محدودیت تجربه شده با انقباض دوپویترن به محض ظاهر شدن اولین ندول به تدریج بدتر می‌شود تا زمانی که دور کردن انگشتان از حالت پیچ خورده که آن ها را به سمت کف دست متمایل می‌کند تقریبا غیرممکن شود. در حالی که از دست دادن توانایی دراز کردن یک یا چند انگشت اولین علامت انقباض دوپویترن است، این وضعیت در واقع می تواند عوارض مختلفی ایجاد کند که بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. بسیاری از افراد مبتلا به انقباض دوپویترن، التهاب ناخوشایند را در سراسر دست و انگشتان تجربه می کنند. همچنین ممکن است هنگام تلاش برای صاف کردن دست، تنش و فشار شدیدی را احساس کنند. همچنین احساس خارش، سوزش و حساسیت عمومی در سراسر دست بسیار رایج است.

آنچه بیش از همه نگران کننده است این واقعیت است که انقباض دوپویترن ممکن است خطر ابتلای فرد به سایر اختلالات مربوط به بافت همبند را نیز افزایش دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ایجاد انقباض دوپویترن Dupuytren می تواند احتمال ایجاد ندول های دردناک بند انگشتی (Garrod pad)، فیبروماتوز کف پا، بیماری Peyronie و شانه یخ زده را افزایش دهد.

بیماری دوپویترن می تواند باعث کاهش قابل توجه کیفیت زندگی شود. برای کسانی که با این عارضه آشنایی ندارند، باید گفت این بیماری باعث ضخیم شدن بافت فاسیال اطراف ماهیچه های دست می شود. انگشتان و ماهیچه های داخلی دست اغلب تحت تأثیر قرار می گیرند.

با این حال، در برخی موارد، انگشت شست و سایر انگشتان نیز ممکن است درگیر شوند. با پیشرفت بیماری، انگشتان دست‌ها بیشتر و بیشتر شروع به بسته شدن می‌کنند تا اینکه در موارد شدید، انگشتان آنقدر محکم فشرده می‌شوند که حتی پوست زیر انگشتان بسته هم با شستن، خیس نمی‌شود.

برخی از حقایق در مورد دوپویترن عبارتند از:

  1. تقریباً ۵٪ از آمریکایی های بالای ۳۵ سال از این بیماری رنج می برند.
  2. هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.
  3. هیچ علت شناخته شده ای برای آن شناسایی نشده است، اما به نظر می رسد ژنتیک یک عامل خطر مهم برای این بیماری است.
  4. برخلاف آنچه که با مشاهده تصور می شود، تاندون های دست مستقیماً درگیر نیستند.
  5. جراحی و آتل بندی دو مورد از رایج ترین توصیه های درمانی برای آن هستند.
  6. حتی اگر بسیاری از بیماران برای رسیدگی به انقباض دوپویترن به جراحی نیاز داشته باشند، درمان‌های غیرجراحی نیز ضروری است و ماساژ همراه با کشش ملایم به عنوان یک روش موثر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

علائم انقباض دوپویترن چیست؟

 

ماساژ درمانی برای انقباض دوپویترن

همانطور که در مقدمه گفته شد، دوپویترن روی بافت های اطراف فاسیا تأثیر می گذارد. بنابراین، بررسی مختصری از آناتومی و فیزیولوژی فاسیال کمک می‌کند تا درمان‌های مورد بحث را که در ادامه این مقاله به تفصیل شرح داده شده‌اند، به صورت تخصصی بررسی کنیم.

اگر تا به حال تجربه کار با جسد را نداشته اید، از کسانی که تجربه این کار را داشته اند سوال کنید: یک لایه فاسیا تقریباً تمام ساختارهای بدن را پوشانده است. فاسیا در همه جا یک شبکه به هم پیوسته ایجاد می کند که اندام ها، ماهیچه ها، تاندون ها و بسیاری از بافت های دیگر ما را به هم متصل می کند.

بسیاری از درمانگران ماساژ «ماساژ صورت» را به منظور رسیدگی به مسائل اسکلتی عضلانی و حتی شرایط مرتبط با اندام‌ها در عمل خود قرار می‌دهند. اعتقاد بر این است که این تکنیک‌های ماساژ صورت، تنش را در فاسیا تسکین و به نوبه خود درد را در ناحیه مرتبط کاهش می‌دهد. این یک فلسفه درمانی خاص است که در این مقاله با به طور جدی مورد بررسی قرار گرفته است.

یک لایه ضخیم از فاسیا وجود دارد که ماهیچه ها و تاندون های مختلف کف دست را در بر می گیرد که به فاسیای کف دست معروف است. این بافت ارتباط نزدیکی با فاسیای اعصاب و شریان‌هایی دارد که با سایر نواحی اطراف دست، ساعد و بازو مرتبط هستند.

تاندون ها در فرآیند انقباض دوپویترن درگیر هستند و باعث ایجاد انقباضات خاص این شرایط می شوند. با این حال، تنها بافتی که مستقیماً با دوپویترن درگیر است، فاسیای کف دست است که روی عضلات و تاندون‌ها قرار دارد.

ماساژ انقباض: چقدر باید فشار داد؟

برای ماساژدرمانگر تازه کار، یا حتی یک ناظر معمولی، ممکن است به نظر برسد که ورز دادن و اعمال مقدار قابل توجهی فشار بر روی انقباض دوپویترن به رها شدن تنش کمک می کند، اما اما تجربه نشان داده که فشار نسبتاً ملایم بهترین راه برای ادامه است.

ماساژ دایره ای و ملایم

فشار سبک و دایره ای در سراسر نواحی انقباض همراه با کشش خفیف یا ROM غیرفعال، دستورالعمل های اولیه ماساژ درمانی برای انقباض دوپویترن هستند. وقت گذاشتن و توجه به جزئیات کوچک، کمک زیادی به درمان این بیماری می کند.

ماساژ اصطکاک متقاطع یاCFM  

تحقیقات نشان داده است که انجام ماساژ اصطکاک متقاطع خاص (CFM) همراه با کشش در همان ناحیه می تواند به این وضعیت کمک کند. در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است این موضوع بیشتر نشان دهنده اثربخشی درمان های غیرجراحی برای دوپویترن به نظر می‌رسد.

ماساژ قبل و بعد از جراحی

در برخی موارد که وضعیت بیماری تا حد زیادی پیش رفته است، جراحی تنها گزینه اصلاحی قابل قبول به شمار می‌رود. در این شرایط، یک دوره ماساژ قبل و بعد از عمل ممکن است نتایج و رضایت بیمار را بهبود بخشد.

ملاحظات دیگر برای مدیریت انقباض دوپویترن

هنگامی که یک مشتری مبتلا به دوپویترن برای کمک به ماساژ درمانگر مراجعه می کند، پزشک نقش منحصر به فردی در مدیریت این بیماری دارد. رابطه بیمار و درمانگر شامل کار به صورت فردی در طول جلسات خواهد بود. به همین دلیل، بیماران اغلب احساس راحتی می کنند که با درمانگر در مورد نگرانی ها یا مسائل خود، صحبت کنند. بسیاری از متخصصان پزشکی ممکن است انقباض دوپویترن را به عنوان وضعیتی ببینند که تهدید کننده زندگی نیست و بنابراین ارزشی برای تلاش اضافی در بررسی گزینه های درمانی دیگر برای بیمار قائل نمی شوند.

بیماران ممکن است به سادگی شرایط خود را درک نکنند. بنابراین، ماساژدرمانگر این توانایی را دارد که بیمار را توانمند کند و در مورد انقباض دوپویترن به او آموزش دهد. هر چه فرد اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت خود داشته باشد، ترس و نا امیدی کمتری را تجربه می کند که به نوبه خود، منجر به درجه بالاتری از رضایت بیمار می شود

نشانه‌های بیولوژیکی یا فیزیکی فرآیند بیماری از طریق معاینه بصری و لمسی آشکار است. اما مولفه‌های پیچیده‌تر، به جنبه‌های روان‌شناختی و اجتماعی زندگی بیمار برمی‌گردد. کمک به بیماران برای دستیابی به وضعیت روانی بهتر و درک ارزش آن ها برای خانواده و جامعه چیزی است که یک ماساژدرمانگر نیز می تواند به افزایش آن کمک کند.

بنیاد دوپویترن یک محل شروع خوب برای بیماران و درمانگران ماساژ است. این سازمان منابع زیادی را فراهم می کند و می تواند به بیماران در مسیر بهبودی کمک کند.

انقباض دوپویترن یک وضعیت دشوار برای بیماران و پزشکان است. در حالی که اغلب بیماران تشویق می‌شوند تا راه‌حل‌های جراحی برای این مشکل را دنبال کنند، ماساژ درمانی یک گزینه مناسب برای رسیدگی به نشانه‌های زیست‌روانی-اجتماعی این بیماری است.

 

انقباض دوپویترن چگونه درمان می شود؟

 

انقباض دوپویترن چگونه درمان می شود؟

رایج ترین گزینه درمانی برای انقباض پیشرفته دوپویترن، جراحی است که شامل باز کردن دست برای برداشتن بافت ضخیم شده می‌شود. متأسفانه، بسیاری از افراد از انجام جراحی بر روی بافت ظریف دست احساس راحتی نمی کنند. علاوه بر این، ضخیم شدن مجدد بافت پس از جراحی برای انقباض دوپویترن بسیار رایج است. در نتیجه، فرد برای مدیریت این بیماری چندین عمل جراحی انجام دهد.

پزشکان گاهی اوقات برای کمک به کاهش درد در صورت حاد شدن علائم، واکسن های استروئیدی ارائه می دهند. تزریق ممکن است به کاهش درد و التهاب در کوتاه مدت کمک کند. با این حال، برای کمک به حفظ نتایج، نیاز به تزریق مداوم دارید.

افراد مبتلا به انقباض دوپویترن به طور فزاینده ای به دنبال راه هایی برای شل کردن بافت برای از بین بردن درد و تنش هستند. تکنیک های ماساژ درمانی ارائه شده توسط کایروپراکتیک ها ممکن است به تسکین طولانی مدت درد کمک کند. برخلاف جراحی‌ها و تزریق‌ها، ماساژهای دستی به کاهش تنش، به صورت طبیعی و بدون نیاز به اقدامات تهاجمی کمک می‌کنند. در مطالعات مشخص شد که ماساژ اصطکاکی متقاطع، جایگزین بالقوه ای برای روش های جراحی و تزریق تهاجمی فعلی است و بیماران از آن استقبال می‌کنند.

چگونه ماساژ درمانی کایروپراکتیک به درمان انقباض دوپویترن کمک می کند؟

محققان بر این باورند که ماساژ ممکن است اثرات بهبودی را زودتر ظاهر کند که شامل چندین پاسخ در سراسر سیستم عصبی و سیستم اسکلتی عضلانی است. اولین قدم برای استفاده از مراقبت های کایروپراکتیک برای درمان انقباض دوپویترن یک ارزیابی جامع است. ارزیابی، زمانی برای مرور تاریخچه پزشکی، عوامل خطر، ویژگی‌های علائم انقباض دوپویترن و هر ناحیه دیگری از سیستم عصبی یا اسکلتی عضلانی مورد توجه قرار می‌گیرد که فرد از انسداد یا التهاب زیاد رنج ببرد.

ماساژ بافت نرم در مراحل اولیه انقباض دوپویترن بسیار مفید است. با توجه به این واقعیت که این بیماری پیشرونده است، دلیلی وجود ندارد که قبل از رزرو قرار ملاقات با یک متخصص کایروپراکتیک برای مدیریت علائم، منتظر بمانید تا ببینید که آیا بهتر می شود یا خیر. تکنیک‌هایی که شامل رهاسازی میوفاشیال، کشش شدید و بریدن طولی عمیق می‌شوند در تسکین سفتی انقباض دوپویترن بسیار مؤثر است.

درمان نقطه ماشه ای میوفاشیال معمولاً برای درمان این انقباض دردناک، اثر بخش است. این تکنیک بر رهاسازی گره هایی که باعث درد، تنش و انسداد خون اکسیژن دار در بدن می شوند تمرکز دارد. در حالی که درمان نقطه ماشه ای میوفاشیال را می توان در هر نقطه از بدن انجام داد، ملایمت این درمان، آن را به انتخابی ایده آل برای بافت ظریف دست تبدیل می کند. غیر معمول نیست که پزشکان کایروپراکتیک انسداد عضلات ساعد را که با قطع اکسیژن و جریان خون مورد نیاز همراه است به راحتی با روش‌های نوین درمان کنند.

یکی از مزایای استفاده از مراقبت های کایروپراکتیک نسبت به گزینه هایی مانند جراحی یا تزریق، این است که بیمار می تواند نقش فعالی در مدیریت علائم انقباض دوپویترن ایفا کند. در حالی که هر جلسه برای کشش و شل کردن بافت برای جلوگیری از سفتی و تنش مهم است، کارهایی که در طول ویزیت با متخصص کایروپراکتیک انجام می‌شود را می‌توان پس از رفتن بیمار به خانه هم ادامه داد. کایروپراکتیک ها به گونه‌ای به بیمار اکوزش می‌دهند که بتوانند حرکات را در منزل نیز به راحتی انجام دهند. علاوه بر این، پزشکان کایروپراکتیک به بیماران راه‌هایی را برای استفاده از شیوه‌های وضعیت و حرکت بهتر را برای جلوگیری از افزایش فشار و تنش به دست‌ها آموزش می‌دهند. در بسیاری از موارد، تغییرات کوچک در سبک زندگی می‌تواند با حذف منابع فشار و التهاب، به کند کردن پیشرفت انقباض دوپویترن کمک کند.

زمان نیاز به جراحی برای انقباض دوپویترن چه کاری باید انجام دهم؟

در حالی که زمانی جراحی درمان استاندارد برای انقباض دوپویترن بود، شواهد نشان می‌دهد که انجام اقدامات شدید و تهاجمی ممکن است بهترین نتیجه را برای همه افراد مبتلا به این عارضه نداشته باشد. پیدا کردن ماساژ درمانی مناسب برای کنترل علائم به طور طبیعی قبل از موافقت با جراحی، به شما کمک می کند تا از هزینه، خطر و زمان بهبودی طولانی مرتبط با جراحی انقباض دوپویترن در امان بمانید. ماساژ حتی در موارد شدید انقباض نیز موثر است. اگر در مراحل اولیه انقباض دوپویترن هستید، باید برای جلوگیری از کاهش شدید انعطاف پذیری و تحرک، به دنبال درمان باشید. یک قرار ملاقات رزرو کنید تا توسط یک متخصص کایروپراکتیک ارزیابی شوید.

در این مقاله از بن کر به بررسی تکنیک های ماساژ برای مدیریت انقباض دوپویترن پرداختیم و بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، دانستیم که این ماساژ خواص درمانی زیادی دارد. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله برای شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. ممنون که با بن کر همراه بودید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *