ماساژ

ماساژ درمانی ورزشکار

ماساژ درمانی ورزشکار قبل از مسابقه

ماساژ درمانی انواع مختلفی دارد و برخی از آنها نسبت به بقیه معروف تر هستند. برخی کلینیک های درمانی ماساژ سوئدی، یا نقطه آغازین و برخی ماساژ بافت عمیق را مناسب می‌دانند. نوع دیگری از ماساژ که نیاز به تمرین دارد، ماساژ درمانی ورزشکار است.

تعریف ماساژ درمانی ورزشکار

ماساژ درمانی ورزشکار مشابه ماساژ سوئدی است و تحقیقات نشان داده که می‌توان آن را مجموعه روش های ماساژ که برای قهرمان ورزشی یا افراد پر تحرک با هدف کمک به بازیابی یا درمان پاتولوژی تعریف کرد.

به زبان ساده، این ماساژ برای کمک به افراد فعال طراحی شده تا صدمات آنها را درمان کند در حالی که به ورزش موردعلاقه خود می‌پردازند.

البته هدف های دیگری نیز در خود می‌گنجاند از جمله آمادگی بهتر بدن برای رقابت پیش رو. در نتیجه می‌تواند در مسابقه خاص توان فرد را افزایش دهد. این نکته حائز اهمیت است که هر ورزشکار نیازهای خاص خود را دارد و باید متناسب با ورزش مورد نظر تمرین داد.

هر روش نتایج متفاوتی را حاصل می‌کند در نتیجه باید فواید موردنظر هر ورزشکار را در نظر گرفت.

فواید ماساژ درمانی ورزشکار

با توجه به فواید واقعی این نوع تمرین، خود ورزشکار تعیین می‌کند کدام تمرین خاص را نیاز دارد. در واقع ماساژ درمانی ورزشکار به دو دسته تقسیم می‌شود: قبل از مسابقه و بعد از مسابقه.

در مورد فواید ماساژ برای ورزشکاران بیشتر بخوانید

ماساژ درمانی قبل از مسابقه

در واقع ماساژ درمانی ورزشکار قبل از مسابقه برای فعال نمودن عضلات و بررسی الگوهای تمرین پرشور کاربرد دارد. این دو عمل موجب افزایش بازدهی ورزشکار می‌شود و بدن برای فعالیت فیزیکی پیش رو آماده تر می‌شود.

تحقیقات نشان داده ماساژ درمانی ورزشکار قبل از مسابقه مزایای دیگری نیز دارد. از جمله می‌توان به فشار خون کمتر، افزایش توان و بهبود انعطاف پذیری بدن اشاره کرد.

برخی از مربیان در مراکز کلینیک سلامتی نیز اذعان داشته اند که با توجه به طبیعت تکرارپذیری برخی ورزش ها، بسیاری از ورزشکاران در برخی حرکات محدودیت دارند. مثلا برخی حرکات سفت کننده برای ورزشکاران حائز اهمیت است و با توجه به محدودیت حرکات برخی دردها ناشی از تمرین های تکراری می‌تواند مشکل آفرین باشد و ماساژ درمانی ورزشی برای کمک به این مشکل است.

یکی از تحقیقات مربوط به ماساژ درمانی ورزشی حاکی از این دارد که بهبود قابل توجهی در حرکات شانه ورزشکار مشاهده شده است.

ماساژ درمانی ورزشکار

ماساژ درمانی بعد از مسابقه

ماساژ درمانی ورزشکار بعد از مسابقه برای تسریع بازیابی آنها است به عنوان مثال، یکی از روش هایی که ماساژ توانسته به فرایند بازیابی ورزشکار کمک کند با حذف لخته خونی همراه بوده است. دلیل آن این است که حین متابولیسم تمرینات ناهوازی، اکسیژن کافی به بافت نمی‌رسد و در نتیجه اسید لاکتیک در خون به وجود می‌آید.

تحقیقات دیگری نشان داده که ماساژ می‌تواند درد عضله از نوع DOMS را کاهش دهد. این درد نه تنها بسیار برای ورزشکار غیرقابل تحمل است بلکه توان عضلانی فرد را کاهش می‌دهد.

ماساژ درمانی ورزشکار خصوصا بعد از مسابقه و بروز جراحت یا صدمه اهمیت دارد. در این موارد، تراپیست می‌تواند با ماساژ طبی به ارزیابی و تشخیص عمق مشکل کمک کند. بعد از آن، ماساژ می‌تواند به درمان کمک کند.

همچنین ماساژ درمانی ورزشکار می‌تواند به ریلکس او نیز کمک کند. وضعیت فکری فرد نه تنها برای مسابقه بلکه برای زندگی و یک عمر حیاتی است. بسیاری از افراد تحت فشار ذهنی و استرس بالا قبل از مسابقات هستند. ورزشکاران آماتور، در تمرینات آماده سازی توسط خانواده، مربی و دیگر افراد تحت استرس شدید قرار می‌گیرند. حتی برای ساعتی شده باید ریلکس کنند و گام بزرگی بردارند در راستای عملکرد و زندگی بهتر.

ورزشکاران با چالش های فیزیکی و احساسی متعددی روبرو هستند. رابطه ای که تراپیست طی ماساژ درمانی ورزشکار با فرد در بهبود حالات او تاثیر دارد.

درد عضلات ماساژ درمانی ورزشکار

روش های رایج ماساژ درمانی ورزشکار

هر تراپیست روش خاص خود را دارد که در جلسات متعدد ماساژ درمانی اعمال می‌کند. البته برخی روش ها رایج تر هستند که روی آنها مطالعه شده است و به پنج دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند:

۱- Effleurage : این روش شامل فشارهای متغیر سازگار با جریان وریدی و لنفاوی است که به ریلکس مشتری و گرم کردن بافت مربوط می‌شود. سپس از گردش دست و تخلیه بافت کمک می‌گیرد، حرکات کششی عضله و کف پا انجام می‌دهد و درد رفع می‌شود.

۲- Petrissage : این روش مالشی می‌تواند برای ریلکس عضلات ورزشکار استفاده شود اما در کنار آن مزایای دیگری هم دارد مانند چرخش پیشرفته و حذف پیشرفته خروجی متابولیسمی.

۳- Tapotement : با استفاده از ضربات سبک تکراری روی پوست با نسبت اولنار دست یا با دست در حالت فنجانی صورت می‌گیرد. تراپیست می‌تواند همزمان انرژی و انگیزش در بافت عضلات ایجاد کرد.

۴- Friction : این نوع ماساژ از انواع ماساژ درمانی ورزشی است که ضربات به شکل چرخشی یا خطی اعمال می‌شود. همچنین به ورزشکار در پاسخ انگیزشی قدرت می‌بخشد، بافت از هم پاشیده را دوباره استحکام می‌دهد.

۵- Vibration : در جلسات ماساژ درمانی ورزشی قبل از مسابقه، این حرکت با تکان دادن و لرزاندن عضله موردنظر شکل می‌گیرد، حرکتی که منجر به ریلکس و بهبود گردش خون می‌شود.

این روش ها نسبت به روش های دیگر تخصصی تر هستند. این روش ها هر یک به این بستگی دارد که ماساژ درمانی ورزشکار قبل از مسابقه باشد یا بعد از مسابقه. البته این روش ها از ضربات فشرده، ضربات ناپیوسته و اصطکاک چرخشی گسترده.

سطوح ماساژ درمانی ورزشکار

ارائه خدمات ماساژ درمانی ورزشکار به ماسور امکان کمک به افراد در همه سن و سطح مهارتی را می‌دهد. به عنوان مثال، تقریبا هشت میلیون دانش آموز دبیرستان ورزش می‌کنند. در مقابل ۲۴۹٫۱۵۴ مرد و ۱۷۵٫۵۵۳ زن ورزشکار در سطح دانشگاهی در بیسبال، بسکتبال، فوتبال، هاکی، فوتبال و دیگر زمینه ها رقابت می‌کنند. این تعداد ورزشکار نیاز به ارتقای سطح ورزشی و توانایی خود دارند.

برای ورزشکاران مهم است که در تمامی‌ سطوح و انواع ورزش ها بتوانند بدن خود را متناسب نگه دارند. رژیم سلامتی او و ماساژهای منظم باید برخی از برنامه او باشد.

ماساژ درمانی ورزشکار حرفه ای

مقایسه ماساژ درمانی ورزشی در مقایسه با دیگر انواع

تفاوت این نوع ماساژ با دیگر انواع ماساژ چیست؟ فرق ورزشکار و فرد عادی چیست؟

ماساژ درمانی ورزشکار معمولا ماساژ ارتوپدی یا بالینی نامیده می‌شود که شامل فعالیتی عمیق است و باید به جراحات نگاه شود، عملکرد بهبود یابد و موجب بازیابی شود. به همین دلیل تراپیست باید قبل از هرگونه اقدامی، ارزیابی ارتوپدی انجام دهد.

از دیگر تفاوت این دو نوع ماساژ، لزوم فیدبک و تداوم ماساژ درمانی ورزشی است. علائم فشاری و دلیل درد نسبت به فرد عادی نیاز به دقت بیشتری دارد.

باید دقت شود که هر کسی نباید ماساژ ورزشی بدهد. هر کسی نیز در ماساژ درمانی برای یک ورزشکار متخصص نیست. شاید بهترین روش استفاده از ماساژ درمانی در منزل با صندلی ماساژ و ماساژور شخصی باشد.

امیدواریم مقاله آشنایی با ماساژ درمانی برای ورزشکار برایتان مفید بوده باشد؛ سپاسگزاریم که با بن کر همراه بودید. ماساژور پا در انواع و برندهای مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین و معتبرترین آن ها ماساژور پا بن کر است. برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید ماساژور پا boncare به لینک زیر مراجعه کنید.

ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *