مقالات

قدرت ماساژ در درمان سرطان

قدرت ماساژ در درمان سرطان

طبق آمار انجمن سرطان آمریکا، ۱۷۳۵،۳۵۰ نفر در سال ۲۰۱۸ مبتلا به سرطان هستند – و تقریباً دو سوم از این افراد موفق به درمان سرطان می‌شوند. درمان‌های سنتی مانند جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی موفقیت آمیز واقع شده‌اند، اما گاهی اوقات با عوارض جانبی فلج کننده همراه بوده‌اند که باعث می‌شود این بیماری از نظر جسمی و عاطفی نیز عواقب بیشتری داشته باشد.

امروزه تحقیقات بیشتر به متخصصان و بیماران کمک می‌کند تا نقش ماساژ درمانی را در یک برنامه مراقبت تلفیقی درک کنند. حتی کاهش استرس تا به بیماران در رسیدگی بهتر به علائم مانند درد و عوارض جانبی از جمله حالت تهوع کمک کند.

همانطور که هدر گرینلی، مدیر پزشکی تلفیقی در اتحادیه درمان سرطان سیاتل، اظهار داشت: “ما داده‌های خوبی در حال حاضر داریم که نشان می‌دهد بسیاری از این روش‌های درمانی تلفیقی می‌توانند برای مدیریت علائم یا عوارض جانبی استفاده شوند. ما هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام دهیم تا بفهمیم این روش‌های درمانی بر حفظ زندگی افراد تأثیر دارند. ”

بزرگترین غول درمان سرطان، افسردگی

رفع اثر خستگی با ماساژ

خستگی می‌تواند برخی افراد را به هم بریزد و یا به سادگی احساسات آنها را در فعالیت‌های لذت‌بخش محدود کند. بیماران انکولوژی از قبل با فشارهای روانی برای مبارزه با یک بیماری تهدیدکننده زندگی روبرو هستند. طبق تحقیقات جدید، ماساژ درمانی می‌تواند نقش اساسی در کاهش خستگی بیماران انکولوژی داشته باشد.

سال ۲۰۱۸ مطالعه دانشکده پزشکی دانشگاه اموری، اثر شش هفته یک بار در هفته ماساژ درمانی سوئدی بر خستگی مرتبط با درمان سرطان پستان در برابر کنترل فعال (لمس نور) بررسی شد. این مطالعه تصادفی، شامل ۶۶ نفر از بازماندگان درمان سرطان پستان به روش جراحی به علاوه پرتودرمانی و / یا شیمی درمانی / شیمی درمانی بود که در مدت بیماری، احساس خستگی داشتند. میزان خستگی با اندازه گیری پرسشنامه خستگی چند بُعدی (MFI) و مقیاس خستگی PROMIS در ابتدا و پس از درمان شش هفته‌ای سنجیده شد.

نتایج نشان داد که طی شش هفته کاهش معنی‌داری در کل نتایج MFI در هر دو دریافت‌کننده ماساژ سوئدی و ماساژ سبک دیده می‌شود. این نتیجه نشان می‌دهد که شش هفته دوره درمان سرطان با ماساژ باعث کاهش چشمگیر در خستگی شده‌است.

نتایج مشابهی در مطالعه ۲۰۱۸ دیده شد: کاهش خستگی مرتبط با سرطان در ۴۰ نجات یافته از سرطان‌ زنان. این گروه یک بار در هفته و مدت چهل دقیقه طی هشت هفته ماساژ دریافت کردند. نتایج دوره درمان سرطان زنان از نظر خستگی و بی خوابی در مقایسه با افرادی که ماساژ درمانی نکردند بهبود معنی داری نشان داد. کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در افرادی که ماساژ دریافت کرده‌اند نیز بهبود یافته بود.

همچنین تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد روش‌های درمانی تلفیقی می‌توانند مفید باشد. سال ۲۰۱۸ روی ۷۲ زن مبتلا به سرطان پستان (مراحل ۱-۳) برنامه ریزی برای پرتو درمانی صورت گرفت: یک بار در هفته. یافته‌ها نشان می‌دهد که پس از پنج هفته پرتودرمانی، افرادی که رفلکسولوژی دریافت کرده‌اند از نظر آماری سطح خستگی کمتری داشتند. کیفیت خواب بعد از ۱۰ هفته پرتودرمانی نیز بهبود یافته بود.

نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که پرتو درمانی می‌تواند بر خستگی، خواب، درد و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان در طول پرتودرمانی تأثیر مثبت داشته باشد. رفلکسولوژی به بهبود کیفیت زندگی و کاهش خستگی و کیفیت خواب این بیماران کمک کرد.

ماساژ تأثیر مستقیمی بر درمان سرطان دارد، حداقل به طور موقت در کاهش خستگی، اضطراب و درد در بیماران.

درمان سرطان لنفی با ماساژ

درمان سرطان لنفی با ماساژ

مشکل لنفاوی یکی از شایع‌ترین شرایطی است که طی درمان سرطان ایجاد شده و باعث تورم در بازو و پا می‌شود و می‌تواند دردناک باشد. اگر گره‌ها برداشته شوند، برای افراد مهم است که اندام فوقانی هر از گاهی تخلیه شوند تا رگ‌های لنفاوی باز شوند. اگر فرد هیچگونه ماساژی نگرفته باشد، فشار به اندام می‌تواند باعث تورم و دردناک شدن ناحیه شود.

اثرات لنفی طولانی مدت است و به راحتی محو نمی‌شود. برای حذف گره‌های لنفاوی زیر بغل، باید از فشار سبک در بازو استفاده شود. به منظور حذف گره‌های لنفاوی اینگوینال، باید فشار سبکی به پا وارد شود. به همین ترتیب، اگر گره‌های لنفاوی گردنی داشته باشند، باید از فشار سبک در گردن استفاده شود.

بزرگترین غول درمان سرطان، افسردگی

افسردگی در مواجهه با سرطان یا حتی پس از درمان سرطان، یک اتفاق شایع است. در شرایطی که بیمار با تعداد زیادی از افراد ناشناخته روبرو می‌شود یا از نتایج احتمالی نگران است، می‌توان انتظار داشت که تغییراتی در اوضاع ایجاد شود.

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ماساژ درمانی ممکن است به افسردگی و اختلالات خلقی در بیماران سرطانی کمک کند. به عنوان مثال، بین ماساژ درمانی و کاهش افسردگی رابطه معنی داری وجود دارد. محققان همچنین دریافتند که ماساژ درمانی به طور قابل توجهی به بیماران مبتلا به HIV که به لمس نور حساس هستند، کمک کرده‌است.

اخیراً، انجمن انکولوژی دستورالعمل‌هایی را در مورد استفاده از روشهای درمانی تلفیقی برای درمان سرطان سینه، چه در طول درمان و چه پس از آن، ارائه کرده است. محققان پس از تحقیقات تصادفی از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ توانستند مزایای عمده روشهای درمانی تلفیقی را برای بیماران مبتلا به سرطان پستان مشخص کنند. نتیجه: مراقبه، آرامش، یوگا، ماساژ و موسیقی درمانی برای اختلالات افسردگی / خلقی.

درمان عوارض سرطان با ماساژ؛ حالت تهوع

شیمی درمانی به طور معمول یک روش تهاجمی است که می‌تواند عوارض مختلفی را به همراه داشته باشد. تهوع و استفراغ از رایج‌ترین آنهاست. داروهای ضد تهوع اغلب برای علائم شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ماساژ می‌تواند در کمک به بیماران در تسکین علائم نقش داشته باشد.

تحقیقاتی در سال ۲۰۱۸ حول اثرات اولیه ماساژ و استنشاق بو بر تهوع ناشی از شیمی‌درمانی و استفراغ انجام شد. ۷۵ بیمار مبتلا به سرطان پستان به سه گروه برای درمان با ماساژ، استنشاق و کنترل تقسیم شدند. گروه ماساژ قبل از چرخه شیمی درمانی دوم، سوم و چهارم، ماساژ ۲۰ دقیقه‌ای آروماتراپی دریافت کردند. در حالی که گروه استنشاق در سه برنامه ۳ دقیقه آروماتراپی دریافت کردند. گروه کنترل تحت درمان روتین قرار گرفتند. نتایج نشان داد که شیوع تهوع و استفراغ در گروه کنترل نسبت به هر دو گروه فعال در چرخه شیمی درمانی سوم و چهارم به طور معنی داری بیشتر بود.

یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد مراقبت‌های تلفیقی می‌تواند به کاهش تهوع ناشی از شیمی درمانی و همچنین ارائه طیف گسترده‌ای از مزایای دیگر برای بیماران انکولوژی، از جمله کاهش درد و اضطراب و بهبود خواب کمک کند.

درمان عوارض سرطان با ماساژ؛ حالت تهوع

کاهش درد طی دوره درمان سرطان

درد بخش لاینفکی از دوره درمان سرطان است. چه از نظر بیماری باشد و چه درمانی برای بیمار اهمیتی ندارد.

یک متاآنالیز در مورد اثرات ماساژ درمانی نشان می‌دهد که ماساژ در مقایسه با شرایط کنترل ماساژ، درد سرطانی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. در مطالعه دیگر تأثیر ماساژ درمانی بر درد و اضطراب در ۲۵ کودک مبتلا به سرطان که تحت درمان داخل رحمی یا آسپیراسیون مغز استخوان قرار گرفتند. گروهی ماساژ درمانی دریافت کردند در حالی که گروه دیگر، مراقبت استاندارد را دریافت کردند. نتایج نشان داد کودکانی که ماساژ درمانی دریافت کرده‌اند نسبت به کودکانی که مراقبت استاندارد دریافت کرده‌اند، درد کمتری طی درمان داخل رحمی یا آسپیراسیون مغز استخوان گزارش داده‌اند.

کنترل روند سرطان با ماساژ

ماهیت غیرقابل پیش بینی در درمان سرطان گاهی باعث می‌شود بیماران احساس ناتوانی کنند. با این حال، گاهی اوقات ماساژ درمانی کمک می‌کند تا بیماران انکولوژی مجدداً حس خوبی به دست آورند. علاوه بر این، رابطه‌ای که بیماران مبتلا به سرطان با متخصص ماساژ درمانی خود دارند نیز می‌تواند موثر باشد و به بیمار کمک کند.

↔↔↔↔↔↔↔

برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید انواع صندلی ماساژور با همکاران مجرب ما در ارتباط باشید.

با ما در ارتباط باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *