وبلاگ

تاثیر ماساژ درمانی بر سطح کلسترول و فشار خون بالا

تاثیر ماساژ درمانی بر سطح کلسترول و فشار خون بالا

آیا ماساژ می تواند بر سطح کلسترول تأثیر بگذارد؟ آیا از تاثیر ماساژ درمانی بر سطح کلسترول و فشار خون بالا اطلاع دارید؟ اکثر ماساژدرمانگران در مورد طیف وسیعی از مزایای ممکن از کار خود آگاه هستند. در حالی که توانایی تسکین درد، ایجاد آرامش و کمک به بهبود جراحات از جمله نقاط قوت شناخته شده ماساژ درمانی است، اندام‌ها و بافت‌های داخلی نیز می‌توانند سود ببرند.

اگرچه اکثر مردم تصور می‌کنند که ماساژ در درجه اول بر عضلات، تاندون‌ها و فاسیا تأثیر می‌گذارد، تحقیقات ژاپنی روش دیگری را ثابت می‌کند که ماساژ درمانی از بدنی سالم حمایت می‌کند. علاوه بر داروها، تغییرات رژیم غذایی و ورزش منظم، محققان ژاپنی نشان داده اند که ماساژ درمانی نیز در میان رویکردهای کاهش کلسترول جایگاهی دارد. در این مقاله قصد داریم تا به تاثیر ماساژ درمانی بر سطح کلسترول و فشار خون بالا و مزایای آن بپردازیم. با بن کر همراه باشید.

آیا ماساژ می تواند بر سطح کلسترول تأثیر بگذارد؟

کلسترول یک جزء طبیعی سلول ها و خون بدن و یک چربی مومی نرم است. یک بخش اساسی از یک بدن سالم، مقادیر بیش از حد کلسترول در خون، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را در فرد افزایش می دهد، که می تواند منجر به سکته مغزی یا حمله قلبی شود.

با گردش بیش از حد کلسترول در خون، توده‌های چسبنده پلاک می‌توانند در امتداد دیواره‌های شریان بچسبند و در نهایت قادر به مسدود کردن یا مسدود کردن جریان خون به مغز، قلب و سایر اندام‌ها باشند. به نظر می رسد وراثت برخی را مستعد ابتلا به کلسترول خون بالا می کند، اما به نظر می رسد سبک زندگی بی تحرک به طور فزاینده همراه با رژیم های غذایی سرشار از چربی های اشباع شده مقصر اصلی آن باشد.

در بزرگسالان، محدوده و سطوح خطر مربوط به کلسترول تام خون عبارتند از:

  • مطلوب = کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر
  • مرز بالا = ۲۰۰ – ۲۳۹ میلی گرم در دسی لیتر
  • بالا = بیش از ۲۴۰ میلی گرم در دسی لیتر

به طور کلی، کلسترول تام از سه نوع لیپید تشکیل شده است: لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) و تری گلیسیرید TRI HDL که اغلب به عنوان نوع محافظ کلسترول شناخته می شود، با دو نوع چربی دیگر متفاوت است زیرا سطح بالای HDL مطلوب است.

این سه نوع چربی رابطه پیچیده ای با هم دارند و سطح هر کدام در تعیین وضعیت سلامت فرد مهم است. به طور کلی، کلسترول بالا با افزایش LDL، سطوح طبیعی یا پایین HDL و TRI طبیعی یا بالا مشخص می شود.

مطالعات متعددی برای یافتن پاسخی برای این سوال انجام شده است که آیا ماساژ درمانی به کاهش فشار خون کمک می کند یا خیر. در واقع، تحقیقات ثابت می کند که ماساژ درمانی در واقع از نظر فشار خون بالا و همچنین سایر اختلالات سلامتی تسکین می دهد.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ توسط دانشگاه فلوریدا جنوبی انجام شد، نشان داد که بیماران مبتلا به فشار خون بالا که ۱۰ ماساژ ۱۰ دقیقه‌ای را در مدت سه هفته دریافت کرده‌اند، در مقایسه با گروه کنترل که به سادگی در همان محیط استراحت می‌کردند، بهبود قابل توجهی در فشار خون خود داشتند.

علاوه بر این، افرادی که دچار مشکلات گردش خون و فشار خون بالا هستند، می توانند به لطف ماساژ منظم و همچنین تجربه بهبود سیستم عصبی خود با تنظیم فشار خون و کاهش استرس، از مزایای بسیاری برخوردار شوند. ماساژ مغز را تحریک می کند، جایی که اکسی توسین آزاد می شود تا به کاهش ضربان قلب کمک کند.

 

آیا ماساژ می تواند بر سطح کلسترول تأثیر بگذارد؟

 

حفظ سطح کلسترول سالم

علل کلسترول بالا متغیر است. شرایط بهداشتی کمی یا عادات سبک زندگی نامناسبی وجود دارد که احتمالاً می‌توان آن ها را کنار گذاشت. پزشکان معمولاً موارد زیر را برای کمک به بازگرداندن سطح کلسترول به حالت متعادل توصیه می کنند:

۱)      کاهش وزن

اگر اضافه وزن دارید، حتی مقادیر کم کاهش وزن می تواند نسبت کلسترول را برای کاهش کلسترول کل تغییر دهد. کاهش وزن معمولاً با کاهش تری گلیسیرید و افزایش سطح HDL همراه است.

۲)      ورزش

فعالیت بدنی منظم به خودی خود خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می دهد و تأثیر رژیم غذایی بر سطح کلسترول LDL را افزایش می دهد. ورزش متوسط سه تا پنج بار در هفته می تواند به کاهش فشار خون، کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن، کاهش سطح LDL و تری گلیسیرید و تولید سطوح مطلوب HDL کمک کند.

۳)      رژیم غذایی

به جای غذاهای پر کالری، چربی اشباع شده، اسیدهای چرب ترانس و کلسترول، خوردن غذاهای پر فیبر، غنی از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا ۳ فراوان به کاهش کلسترول کل کمک می کند.

۴)      ترک کردن سیگار

مصرف تنباکو علاوه بر افزایش فشار خون، کاهش تحمل ورزش و افزایش تمایل به لخته شدن خون، نوع مطلوب کلسترول HDL را نیز کاهش می دهد.

علاوه بر این تغییرات در شیوه زندگی، پزشکان معمولاً برای افرادی که کلسترول بالا دارند، دارو تجویز می کنند تا از خطرات همراه آن جلوگیری کنند. با این حال، تحقیقات ژاپنی نشان می دهد که ماساژ ممکن است مکمل ارزشمند دیگری برای کمک به کاهش کلسترول باشد.

در تلاش برای ارزیابی اثرات ماساژ بر اضطراب، سیستم ایمنی و سطح کلسترول خون، محققان ژاپنی شرکت‌کنندگانی را که ماساژ آنما را قبل و بعد از یک جلسه ۲۵ دقیقه‌ای دریافت می‌کردند، بررسی کردند.

نتایج این مطالعه اقدامات پایه را با اقدامات پس از ماساژ مقایسه کرد و بهبود قابل توجهی در همه زمینه ها مشاهده شد. همانطور که با آزمایش خون مشخص شد، شرکت کنندگان پس از دریافت ماساژ آنما سطح کلسترول تام پایین تری داشتند.

با تمرکز روی کل بدن، آزمودنی‌ها یک ماساژ آنما کاملاً پوشیده دریافت کردند که فشار، اصطکاک و لمس را با بافت عمیق بدن ترکیب می‌کرد. تمرین‌کنندگان از تکنیک‌های زیر استفاده کردند: افلوراژ، ورز دادن با دست‌های کامل، و ورز دادن با شست در امتداد عضله.

هر ماساژ از ترتیب خاصی پیروی می کرد، از سر و گردن شروع می شد، سپس به سمت شانه ها، پشت و باسن، اندام فوقانی و اندام تحتانی حرکت می کرد. از شرکت کنندگان در مطالعه خواسته شد تا به ماساژ درمانگر اجازه دهند راحت ترین سطح فشار را بداند.

اگرچه محققان مکانیسمی را پیشنهاد نکردند که به وسیله آن ماساژ کلسترول کل را کاهش دهد، اما توضیح معقولی وجود دارد. آرام سازی سیستم عصبی خودمختار توسط ماساژ درمانی احتمالاً پشت تأثیر به ظاهر معجزه آسای ماساژ بر کلسترول است.

 

تأثیر فشار خون بر نحوه کار بدن

 

تأثیر فشار خون بر نحوه کار بدن

بسته به اینکه چه تکنیک هایی استفاده می شود، ماساژ درمانی می تواند فشار خون را افزایش یا کاهش دهد. در آماده سازی برای کار با مشتریان پرفشاری خون، بسیار مهم است که بدانید کدام روش ها را انتخاب کنید.

فشار خون: نشانه یا منع مصرف ماساژ؟

مسئول ماساژ درمانگر بودن اغلب به معنای ترکیب اطلاعات از منابع مختلف برای رسیدن به یک نتیجه آموزشی است. در مورد درمان یک مشتری مبتلا به فشار خون بالا، انتخاب بهترین راه برای ادامه کار می تواند مشکل باشد. در حالی که تحقیقات مدرن توانایی آن را در کاهش فشار خون نشان می دهد، ماساژ درمانی نیز یکی از رایج ترین موارد منع مصرف فشار خون است.

استاتین ها و ماساژ درمانی

به عنوان یکی از داروهایی که اغلب تجویز می شود، مطمئن شوید که می دانید استاتین ها چه عوارض جانبی ایجاد می کنند و چگونه آن ها را در یک تمرین ماساژ درمانی برطرف کنید.

تغییرات ose شامل آزاد شدن کلسترول در جریان خون است. بنابراین، استرس‌های مکرر زندگی، سیستم خودمختار را فعال نگه می‌دارند و به طور مداوم خون را پر از کلسترول می‌کنند. از طریق اثر آرامش بخش، ماساژ در واقع می تواند پاسخ مبارزه یا فرار را پایان دهد. با متوقف کردن سیستم عصبی خودمختار از پمپاژ کلسترول به گردش خون، سطح کلسترول فرد و خطر ابتلا به بیماری قلبی کاهش می یابد.

حدود ۴۰ درصد از آمریکایی ها دارای کلسترول تام خون ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر و بالاتر هستند. برای کمک به بازگرداندن کلسترول آن ها به محدوده سالم، تغییرات سبک زندگی و داروها معمولاً با هم ترکیب می شوند. احتمالاً در نتیجه واکنش سیستم عصبی خودمختار به ماساژ، محققان ژاپنی شواهدی ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد ماساژ درمانی نیز گزینه مناسبی برای کاهش کلسترول بالا است.

مزایایی که ماساژ درمانی می تواند بر سیستم گردش خون داشته باشد به خوبی مستند شده است. یک ماساژ خوب نه تنها می تواند گردش خون را بهبود بخشد، بلکه می تواند به کاهش اثرات فشار خون بالا (همچنین به عنوان فشار خون بالا) کمک کند.

تحقیقات نشان داده است که ماساژ منظم به عنوان بخشی از یک رویکرد جامع برای مدیریت فشار بالا می تواند سطح استرس را کاهش دهد و به مرور زمان منجر به کاهش فشار خون شود. فشار خون بالا یک نگرانی جدی برای سلامتی در استرالیا است که بیش از ۳٫۵ میلیون استرالیایی به این عارضه مبتلا هستند و بسیاری دیگر تشخیص داده نشده اند. این امر رسیدگی به این بیماری را از طریق طیف وسیعی از درمان ها بسیار مهم می کند.

علل فشار خون بالا

بسیاری از افراد در سکوت از فشار خون بالا رنج می برند. یکی از دلایلی که آن را قاتل خاموش می نامند این است که هیچ علائم قابل توجهی از فشار خون بالا وجود ندارد و درمان نشدن آن به شدت خطر حمله قلبی و سکته را افزایش می دهد.

به همین دلیل است که برای افراد بالای ۳۵ سال بسیار مهم است که فشار خون خود را به طور منظم توسط پزشک خود چک کنند. علل اصلی فشار خون بالا عوامل سبک زندگی هستند که عبارتند از:

  • رژیم غذایی سرشار از کلسترول و نمک
  • سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل
  • اضافه وزن و کم تحرکی
  • سطوح استرس بالا

کنترل فشار خون بالا با ماساژ

چندین مطالعه نشان داده اند که ماساژ درمانی فشار خون را در طولانی مدت کاهش می دهد، از جمله کاهش استرس و کاهش هورمون های بزاق و ادرار، و کاهش افسردگی و اضطراب که می تواند به افزایش فشار خون کمک کند.

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه فلوریدا نشان داد که بیمارانی که از فشار خون بالا رنج می‌برند و ماساژهای متعددی را در مدت ۱۰ هفته دریافت کرده‌اند، در مقایسه با گروه کنترل که به سادگی استراحت می‌کردند، بهبود قابل توجهی در فشار خون داشتند. محققان دانشگاه لیدز در بریتانیا همچنین دریافتند که ماساژ گردن به ویژه در کاهش فشار خون مفید است و به مغز کمک می کند فشار خون، تنفس و ضربان قلب را ثابت نگه دارد.

 

کنترل فشار خون بالا با ماساژ

 

آیا ماساژ برای فشار خون بسیار بالا بی خطر است؟

از آنجایی که ماساژ جریان خون را افزایش می دهد، نگرانی های موجهی وجود دارد که کسانی که از فشار خون بسیار بالا رنج می برند بهتر است در درمان ماساژ شرکت نکنند. اگر مشتری داریم که از فشار خون بسیار بالا رنج می‌برد، ممکن است قبل از اقدام به طرح ماساژ درمانی، نظر پزشک شما و بررسی‌های دیگری را برای ارزیابی میزان بیماری انجام دهیم.

سیگار کشیدن، مصرف زیاد الکل، عادات بد غذایی، استرس، اضافه وزن و سبک زندگی کم تحرک همگی عواملی هستند که با فشار خون بالا مرتبط هستند.

با این حال، فشار خون بالا نسبت به بسیاری از شرایط پزشکی دیگر دارای باورهای نادرست بیشتری است. بعضی از آن ها عبارتند از:

  • فشار خون بالا چیز مهمی نیست:

واقعیت این است که فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی، کلیه ها، قلب و سایر اندام های شما آسیب برساند.

  • نمی توان از آن جلوگیری کرد:

در مراحل اولیه، ممکن است فرد متوجه علائم نشود. بنابراین توصیه می شود با خوردن یک رژیم غذایی سالم، محدود کردن مصرف نمک و الکل، ورزش منظم، حفظ وزن در سطح سالم و غیره از هر گونه بدتر شدن وضعیت پیشگیری کنید.

  • کلسترول بیشتر از فشار خون اهمیت دارد:

فشار خون بالا به رگ‌های خونی ما فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود ذرات کلسترول «بد» راحت‌تر به لایه داخلی دیواره‌های عروق ما نفوذ کنند، جایی که تجمع می‌کنند و انسدادی ایجاد می‌کنند که در نهایت می‌تواند منجر به حملات قلبی و سکته شود.

  • سردرد بد می تواند به این معنی باشد که فشار خون بالا شما در آستانه سکته مغزی است:

درست است که وقتی هر دردی را تجربه می کنید، پاسخ طبیعی آدرنالین بدن شما منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود، اما واقعیت این است که شما نمی توانید فشار خون را احساس کنید و سردرد بد به این معنی نیست که در شرف ابتلا به آن هستید.

فشار خون بالا می تواند سال ها قبل از بروز علائم به بدن شما آسیب برساند. اگر متوجه نشوید یا کنترل نشود، می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی مانند ناتوانی، کیفیت پایین زندگی یا حتی حملات قلبی یا سکته کشنده شود.

بر اساس گزارش شبکه قلب اروپا، هر ساله بیماری های قلبی عروقی باعث بیش از ۴٫۳ میلیون مرگ در اروپا می شود که تقریباً نیمی از کل مرگ و میرها است. بیماری های قلبی عروقی یکی از علل اصلی مرگ و میر در اکثر کشورهای توسعه یافته است.

خوشبختانه، درمان های طبیعی و تغییر سبک زندگی می تواند به شما در کنترل فشار خون بالا و کاهش استرس و خطر عوارض تهدید کننده زندگی کمک کند. بزرگسالان مبتلا به فشار خون بالا باید به منظور جلوگیری از افزایش فشار خون، سطح استرس خود را کاهش دهند.

ماساژ درمانی در واقع می تواند به کاهش فشار خون در طولانی مدت کمک کند. با این حال، ماساژ جریان خون را افزایش می دهد، بنابراین توصیه می شود که ابتدا به پزشک خود مراجعه کنید تا شرایط شما را بررسی کند و شفافیت پیدا کند.

برای بهبود فشار خون اتخاذ یک سبک زندگی سالم از جمله ترک سیگار، پیروی از یک رژیم غذایی کم چربی، نمک و کلسترول و ورزش منظم مهم است.

در این مقاله از بن کر به بررسی تاثیر ماساژ درمانی بر سطح کلسترول و فشار خون بالا و پاسخ سوال آیا ماساژ می تواند بر سطح کلسترول تأثیر بگذارد؟ پرداختیم و بر اساس توضیحاتی که ارائه شد، دانستیم که ماساژ خواص درمانی زیادی دارد. امیدواریم موارد و نکات ذکر شده در این مقاله برای شما عزیزان کارآمد و مفید باشد. ممنون که با بن کر همراه بودید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

اینستاگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *