وبلاگ

تاثیر روغن ماساژ اسطوخودوس بر سلامتی

روغن اسطوخودوس

اسطوخودوس به عنوان یک گیاه بومی شمال آفریقا و مناطق مدیترانه از گذشته تاکنون به عنوان یک روغن کاربردی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. با کشف روغن اسطوخودوس که به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد به دلیل خواص آنتی اکسیدانی قوی، ضد میکروبی، آرام‌ بخش بودن و ضد افسردگی قرن‌هاست که هم در حیطه‌ زیبایی و هم در حیطه‌ درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روغن اسطخودوس علاوه‌ بر خواص دارویی که برای درمان اضطراب، عفونت‌های قارچی و ریزش مو مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاربردهای آرایشی و بهداشتی نیز دارد. شواهد به جا مانده از طب سنتی کهن در مورد استفاده از اسطوخودوس نشان می‌دهد برای درمان افسردگی، فشار خون بالا، حالت تهوع و کاهش درد قاعدگی می تواند مفید باشد. تحقیقات کنونی نیز بیانگر این حقیقت است که روغن ماساژ اسطوخدوس می‌تواند برای درمان اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی و بی‌قراری مفید باشد.

خواص روغن ماساژ اسطوخودوس

خواص روغن اسطوخودوس
باور پزشکان طب سنتی بر این است که روغن اسطوخودوس خواص ضد عفونی و ضد التهابی بالایی دارد که در گذشته از آن برای بهبود سوختگی ‌های جزئی یا التیام جای نیش حشرات استفاده می‌شده است. در مورد خواص ضد درد روغن اسطوخودوس می‌توان گفت که برای تسکین درد ناشی از سردرد بسیار موثر است.

نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله میکروبیولوژی پزشکی آمریکا نشان داده است که انواع روغن ماساژ اسطوخودوس می‌تواند در مبارزه با عفونت ‌های مقاوم در برابر قارچ بسیار مفید و موثر باشد. از سویی دیگر این روغن قادر به بهبود بخشیدن درد ناشی از نیش حشرات و حتی زنبورها است. در نهایت باید گفت که روغن اسطوخودوس به دلیل فواید چند منظوره‌اش در جهان شناخته شده که پر رنگ‌ترین نقطه‌ مثبت تاثیرگذاری آن کمک به خواب بهتر است.

در مطالعات انجام شده نتایج حاکی از اثر بخشی استنشاق روغن اسطوخودوس جهت جلوگیری از بی‌خوابی و بدخوابی بوده است. به این دلیل که اسطوخودوس با کاهش ضربان قلب، دما و فشار خون همه فرآیندها و مراحلی که بدن هر فرد در زمان خواب راحت به آن نیاز دارد را فراهم کرده و منجر به یک خواب عمیق و راحت می‌شود. همچنین استفاده از روغن ماساژ اسطوخودوس در پایان یک روز کاری طولانی و خسته کننده می‌تواند به خوبی خستگی و تنش و اضطراب شما را کاهش دهد.

به طور کلی روغن اسطوخودوس دارای مزایای زیر می باشد:

  • موجب بهبود یافتن خلق و خو و نیز کاهش استرس در فرد می‌شود.
  • با درمان افسردگی موجب بهتر شدن خلق فرد خواهد شد.
  • کیفیت خواب را بهبود و میزان کم‌خوابی را کاهش می‌دهد.
  • باعث سلامت عمومی در پوست و مو می‌شود.
  • با کاهش احساس تنش در مرکز عصبی مغز موجب آرامش خواهد شد.
  • موجب رفع اسپاسم عضلانی و گرفتگی خواهد شد.

 

هم چنین بخوانید: با خواص روغن ماساژ نارگیل آشنا شوید

 

روغن اسطوخودوس برای ماساژ

روغن ماساژ اسطوخودوس
به طور کلی روغن ماساژ اسطخودوس دارای خواص ضد باکتری، ضد التهاب و ضد قارچ است که وقتی در جلسات ماساژ درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد به کاهش علائم درد، قرمزی و تورم پوست کمک کرده و در عین حال خطر عفونت پوستی را نیز کاهش می‌دهد.

روغن ماساژ اسطوخودوس که به نوعی بهبود دهنده‌ خلق و خو و آرامش ‌بخش نیز است در انواع ماساژهای آروماتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که اسانس اسطوخودوس به شکل طبیعی قادر به فرو نشاندن التهاب است و اضطراب را به خوبی مهار کرده و موجب بهبود کیفیت خواب می‌شود پس ماساژ درمانگران حرفه‌ای از مخلوط این روغن ماساژ برای افراد مبتلا به آلرژی و کم ‌خوابی استفاده می‌کنند.

همچنین روغن اسطوخودوس گزینه خوبی برای درمان برخی آلرژی‌های پوستی است به این دلیل که روغن ملایمی برای پوست بوده و تحریکات به وجود آمده در پوست را آرام و باعث تسریع در روند بهبودی آن می‌شود. در جلسات ماساژ درمانی در مراکز اسپا، روغن اسطوخودوس را یا به شکل مستقیم یا در ترکیب با روغن ‌های‌حامل دیگر بر روی پوست مالش می‌دهند تا از خواص درمانی آن بهره ببرند.

طیف وسیعی از اسانس‌ ها که دارای درجات مختلفی از فعالیت های ضد میکروبی بوده و خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارند در فرآیند آروماتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در حین ماساژ چه به شکل موضعی و چه به شکل استنشاقی از آن‌ها استفاده می‌شود.

از اسانس اسطخودوس نیز در فرآیند آروماتراپی یا اسانس درمانی که به طیف وسیعی از درمان ‌های سنتی جایگزین اطلاق شده که در آن از روغن ‌های ضروری و سایر ترکیبات گیاهی معطر برای درمان استفاده می‌کنند نیز استفاده می‌شود. البته هدف اصلی در آروماتراپی با اسانس اسطوخودوس بهبود بخشیدن به سلامت خلق و خو در افراد است.

در آخر باید توجه داشته باشید که عصاره‌ گیاه اسطوخودوس اگر چه دارای هفت ماده‌ فعال است که به بازسازی پوست و تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند اما می‌تواند سرعت سیستم عصبی مرکزی بدن را کاهش دهد. به همین دلیل هم اسطوخودوس می‌تواند تأثیرات مفید و مثبتی بر درمان بی‌خوابی یا افسردگی داشته باشد و به طور حتم از آن می‌توان به عنوان یک کاهش ‌دهنده‌ اضطراب در افراد استفاده کرد.

 

امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد.  بن کر دارنده طیف گسترده ای از انواع ماساژورهای برقی از جمله صندلی ماساژور با بالاترین سطح کیفیت می‌باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا خرید ماساژور مورد نظر خود با همکاران مجرب ما تماس حاصل فرمایید.

با بن کر در ارتباط باشید

اینستاگرام

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *