اصلی, وبلاگ

فواید ماساژ پا

فواید ماساژ پا benefit

از زمانی که برای بدن خود، خصوصا برای پاهایتان کاری مفید انجام داده اید چقدر می گذرد؟شاید زمان زیادی گذشته است . امروزه ماساژ خصوصا ماساژ پاها بسیار مورد توجه عموم قرار گرفته است، یکی از دلایل این محبوبیت فواید بسیاری است که این فرآیند برای بدن ما به همراه خواهد داشت.
قبل از توضیح در رابطه با ویژگی و مزایا ابتدا تعریفی از ماساژ داشته باشیم.

فواید ماساژ پا foot

ماساژ پا و رفلکسولوژی چیست؟

ماساژ پا و رفلکسولوژی، شیوه ای است که می تواند به حفظ سلامتی پا و به طور کلی بدن کمک کند. رفلکسولوژی پا یک شیوه ماساژ بسیار قدیمی است که مربوط به چینی ها می باشد، این ماساژ بر این عقیده است که  با ماساژ نقاط مختلف کف پا می توان درد مربوط به سایر ارگان های بدن را کاهش و یا حتی درمان کرد.

ماساژ پا و رفلکسولوژی فرآیندی است که برای بسیاری از درد های جسمانی می تواند مفید فایده باشدکه شامل کنترل فشار خون، تقویت حساسیت عصب پاها، بهبود سطح انرژی، بهبود گردش خون، کمک به بهتر خوابیدن، بهبود عملکرد کبد، درمان میگرن و سردرد، سرعت درمان زخم ها، درمان آرتریت، مفید برای افسردگی و کمک به کاهش تورم پاها. در ادامه به این ویژگی ها با جزییات می پردازیم.

فواید ماساژ پا foot massage

فواید ماساژ پا

 

کنترل فشارخون

اولین نکته ای که با دیدن این عنوان ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که آیا ماساژ پا می تواند به درمان فشار خون کمک کند. ممکن است درمان کامل این عارضه توسط ماساژ کمی دور از ذهن باشد اما شواهد نشان داده است که اگر به طور منظم انجام گیرد می تواند فشارخون فرد را تنظیم کند. یکی از عوامل فشارخون بالا استرس است که ماساژ پا می تواند به کاهش استرس فرد کمک کرده و در نتیجه به سلامت رگ های خونی شما منجر می گردد.

تقویت اعصاب

رفلکسولوژی و ماساژ پا در افرادی که  عملکرد عصبی بدن آن ها به دلایل گوناگون ضعیف شده است می تواند موثر واقع شود. به طور مثال افرادی که بر اثر فشارخون بالاو یا دیابت تحت درمان قرار می گیرند ممکن است دچار بی حسی در نقاط مختلف بدن خود شوند، به خصوص در پاها و بازوها، ماساژ پا می تواند به بهبود عملکرد اعصاب این نواحی بسیار کمک کند.

بهبود گردش خون

 می توان یکی از شناخته ترین فواید ماساژ پا و رفلکسولوژی کف پا  را بهبود در گردش خون دانست. گردش خون مناسب می تواند به اکسیژن رسانی بیشتر به سلول ها و در نتیجه بهبود عملکرد بدن اشاره کرد.

کمک به بالا رفتن کیفیت خواب

ماساژ به دلیل توانایی اش در کمک به عملکرد مناسب سیستم عصبی می تواند خواب راحتی را به ارمغان بیاورد. همچنین رفلکسولوژی به عنوان راهی برای مدیریت سیستم خواب در بدن افراد و بازگرداندن به ریتم مناسب خواب و بیداری در افراد بسیار مفید می باشد.

فواید ماساژ پا benefit of foot massage

بهبود عملکرد کبد

هر کدام از ارگان های موجود در بدن ما وظیفه خاصی بر عهده دارند. هر آنچه که ما در طول شبانه روز به عنوان غذا یا میان وعده میل می کنیم توسط کبد تسویه می شود و سپس وارد گردش خون ما می شود. حال اگر کبد نتواند به خوبی عمل کند می تواند منجر به رسوب مواد مضر در بدن شده و صدمات بسیاری را بر بدن ما وارد کند. ماساژ و رفلکسولوژی به تنظیم آنزیم های کبدی کمک بسیاری کرده و در نتیجه بدن شما را ایمن نگه می دارد.

درمان سردردهای مزمن و میگرن

 انواع سردردها خصوصا اگر میگرنی باشد می تواند زندگی فرد را تحت الشعاع قرار دهد. همه ما می دانیم که میگرن جز سردردهای بسیار دردناک می باشد که داروهای بسیاری برای کنترل و کاهش علائم آن تولید شده است. اما همانطور که می دانید عوارض ناشی از استفاده ی این داروها بسیار گسترده می باشد. رفلکسولوژی پا می تواند با کاهش فشارخون و تنش های عضلانی به ایجاد آرامش در فرد کمک کرده و در نتیجه سردردهای میگرنی را تا میزان زیادی کاهش می دهد.

 افزایش سرعت در بهبود زخم ها

همانطور که قبلا اشاره شد ، ماساژ پا به بهبود گردش خون کمک می کند در نتیجه این امر می تواند به بهبود زخم های موجود در بدن کمک شایانی داشته باشد.

درمان آرتریت

آرتریت به ورم موجود در مفاصل گفته می شود که فرآیند ماساژ با کمک به کاهش تورم می تواند درکاهش درد ناشی از آرتریت و یا حتی درمان آن کمک کند. نکته جالب توجه این است که اگر آرتریت در قسمت مچ دست شما باشد با استفاده از رفلکسولوژی درد شما کاهش می یابد.

کمک به کاهش افسردگی

همانطور که می دانیم افسردگی می تواند دلایل بسیاری داشته باشدو اضطراب و استرس در طولانی مدت می تواند منجر به افسردگی در فرد شود. ماساژ پا و رفلکسولوژی به طور مثال اگر دو بار در هفته انجام شود می تواند علائم افسردگی را تا میزان بسیاری کاهش دهد. همچنین در زنانی که دچار یائسگی شده اند و نیاز به داروهای شیمیایی ندارند این روش بسیار موثر بوده و یک راه طبیعی برای تنظیم هورمون ها و مواد شیمیایی مغز محسوب می شود.

فواید ماساژ پا foot

 سینوزیت مزمن

 گرفتگی سینوسی همچون سردردهای میگرنی می تواند دردناک و آزار دهنده باشد. این گرفتگی ها شبیه به آلرژی فصلی و یا حتی آسم می باشد. با وجود سینوزیت تنفس شما سخت تر می شود و در نتیجه عملکردتان در امور روزانه کاهش می یابد. رفلکسولوژی کف پا می تواند به کاهش علائم سینوزیت کمک کند و به شما این امکان را می دهد که راحت تر نفس بکشید و مجبور نباشید داروی بیش از اندازه مصرف کنید.

 کمک به کاهش تورم پا

کف پا می تواند به دلایل مختلفی از جمله فشار خون بالا، نارسایی قلبی، بیماری های کلیوی و بارداری متورم شود و اگر دچار این تورم شوید شما به حذف این مایع اضافی که در زیر پوست پای شما انباشته شده است دارید.

ماساژ کف پا به طور کلی به کاهش تورم در پاها کمک می کند و باعث افزایش عملکرد کلیه ها و در نتیجه افزایش ادرار و دفع مایع از بدن می شود.

کاهش علائم دوران قاعدگی

اکثر بانوان که از علائم قبل و حین و بعد از دوران قاعدگی رنج می برند. اختلالات عاطفی، تحریک پذیری و خستگی برخی از این علائم می باشد. رفلکسولوژی پا  شیئه ای است که به مقابله با این علائم برخاسته است و موجب کاهش شدت و کوتاه شدن مدت انمی شود.

سخن نهایی

همانطور که ملاحظه کردید ماساژ پا و رفلکسولوژی می تواند در بهبود کیفیت زندگی شما بسیار موثر باشد. امروزه علاوه بر ماساژ سنتی دستگاه های ماساژور پا در دسترس افراد قرار گرفته اند. در این دستگاه ها سعی شده است تا فرآیند ماساژ با دست به خوبی شبیه سازی گردد و می تواند جایگزین مناسبی برای ماساژ سنتی محسوب گردد، خصوصا برای افرادی که فرصت کمتری در طول روز دارند ماساژ گرفتن با استفاده از ماساژور پا می تواند در هر ساعتی از شبانه روز به فرد کمک کند.

فواید ماساژ پا massage

فواید ماساژ پا advantage

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *